سلامتیسلامتی پوستسلامتی مونکات سلامتی

از روزاسه چه می دانید؟

روزاسه

روزاسه بیماری شایع پوستی است كه سبب قرمزی وتورم صورت می شود . این بیماری كه اغلب از آن با نام (اكنه بزرگسالان ) نیز یاد می شود،ممكن است در ابتدا به شكل قرمزی وبرافروختگی چهره در مواقع مختلف خود رانشان دهد وحالتی گذار داشته باشد .

بتدریج این بیماری به سمت قرمزی پایدار در میانه چهره پیشرفت می كند وممكن است رفته رفته گونه ها ، پیشانی ، چانه وبینی را هم مبتلا كند .

روزاسه حتی ممكن است گوش ها قفسه سینه وپشت را هم درگیر نماید .با پیشرفت بیماری ،بتدریج عروق خونی كوچك وجوش های ظریفی در روی منطقه قرمز رنگ پوست ایجاد می شوند .ولی برخلاف آكنه ،در این بیماری جوش های سر سیاه وجود ندارد .

در اوایل پیدایش ، روزاسه ممكن است خودبخود ایجاد شده وسپس برطرف شود .ولی با گذشت زمان وقتی پوست به رنگ دیگر طبیعی خود بر نمی گردد ویا سایر نشانه ها از قبیل جوش های ریز وعروق خونی بزرگ نمایان می شوند ، بهترین كار مراجعه به پزشك است .

این بیماران به ندرت بهبودی كامل می یابند وممكن است بیماری آنها سالها باقی بماند یا در صورت عدم درمان می تواند وخیم تر هم بشود .

روزاسه چگونه تشخیص داده می شود ؟

جوش های روزاسه به صورت برجستگی ها ی كوچك وقرمز در چهره پدید می آیند كه بعضی از آنها ممكن است محتوی چرك هم باشند . همراه با این جوش ها ،تعداد زیادی عروق خونی نازك هم ممكن است بر روی سطح پوست نمایان شوند وقرمزی چهره حالت پایداری به خود بگیرد .

در موارد خیلی پیشرفته روزاسه ، حالتی ممكن است پیش بیاید كه به آن اصطلاحا (رینوفیما ) گفته می شود . در این حالت ، غدد چربی روی بینی وگونه ها بزرگ شده وبینی وگونه ها حالتی بزرگ ، برآمده وپف آلود پیدا می كنند .

برجستگی های ضخیمی در نیمه تحتانی بینی وتا حدودی در گونه ها پدید می آیند . رینوفیما در مردان نسبت به زنان بسیار شایع تر است .

حدود 50 در صد از بیماران به روزاسه ، درگیری چشمی هم دارند . بعضی از این بیماران دچار قرمزی واحساس سوزش در چشم ها می شوند . این حالت تحت عنوان التهاب متلحمه شناخته می شود و اگر برای درمان آن اقدامی نشود ، ممكن است سبب پیدایش مشكلات خیلی جدی تری برای چشم ها گردد .

چه كسانی در معرض ابتلا به روزاسه هستند ؟

بزرگسالانی كه پوست روشن دارند ، بخصوص خانم های بین سنین 30 تا 50 سال خیلی بیش از سایرین مستعد ابتلا به روزاسه هستند .

اما این بیماری می تواند مردان وزنان را تمام سنین حتی كودكان را نیز مبتلا نماید . بدلیل ناشناخته ، زنان اغلب بیش از مردان به روزاسه مبتلا می شوند و در بعضی از موارد این بیماری همرا با شروع یائسگی بوده است . سیر بیماری تدریجی است ومدت ها به طول می انجامد . اوایل ممكن است بیماری فقط به صورت گلگون شدن چهره وبرافروختگی گذارویا حساسیت شدید به موارد آرایشی خود را نشان دهد .گرفتاری ، درگیری ویا فشار شدید روحی هم می توانند سبب شروع برافروختگی شوند.

منبع: سایت دکتر مریم ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *