پرهیزاتدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

دمانس یا زوال عقل،5 راه برای کاهش خطر دمانس

دمانس از بین افراد بالای سن 70 در امریکا، از هر هفت نفر بر روی یک نفر اثر میگذارد. در حالی که اکثر مردم دمانس را تاثیر بر روی ذهن و فکر فرد میدانند، این گونه زندگی بر روی رفتار نیز اثر میگذارد و وظایف روزمره را با مشکل رو به رو میکند. زوال عقل شرایطی است که استقلال فرد را از او سلب میکند و نه تنها برای افراد دچار دمانس بلکه برای خانواده و مراقبان آنها نیز طاقت فرسا است.

دمانس چیست و چگونه باید آن را درمان کرد ؟

با اینکه گفته میشود برای جلوگیری از مشکلات ذهنی باید با افزایش سن، ذهن خود را فعال نگه دارید، اما شواهد حاکی از آنست که انتخاب شیوه زندگی نیز میتواند بر در معرض بودن یا نبودن خطر موثر باشد. حال چندین کار برای کاهش احتمال ایجاد دمانس را بیان میکنیم.

سیگار کشیدن را ترک کنید

طبق مطالعات علمی، سیگار کشیدن به طور مداوم، خطر دمانس را افزایش میدهد. مدت های زیادی است که گفته میشود این عادت خطر بیماری های قلبی و بیماری های گردش خون را افزایش میدهد و حال مشخص شده است که دمانس عروقی که دومین فرم رایج این بیماری است، عوامل خطر مشابهی دارد.

سیگار کشیدن ساخت ذخیره های چربی روی دیوارهای شاهرگ ها را افزایش و جریان خون و به طبع آن رساندن اکسیژن و مواد غذایی به مغز را کاهش میدهد؛ که این کار احتمالا اثرات منفی روی سلول های مغزی دارد. استفاده از تنباکو نیز بدن را در معرض رادیکال های آزاد مضر قرار میدهد که برای سلول هاآسیب رسان است.

از آنجا که بهترین انتخاب در وهله اول ترک سیگار است، برای افراد سیگاری بهترین کار برای کاهش احتمال دمانس ترک سیگار است. ترک سیگار کاری دشوار است اما انجمن های ترک سیگار، درمان جایگزین نیکوتین و داروهای ترک سیگار میتواند احتمال ترک سیگار را افزایش دهد. بعلاوه ترک سیگار خطر اعتیاد پنهان دیگران را که متاثر از این شرایط است را کاهش دهد.

ورزش به طور منظم

فعالیت فیزیکی یکی از بهترین راه ها برای بهبود جریان خون است که باعث افزایش جریان خون به مغز میشود. در واقع ورزش به طور منظم با کاهش خطر دمانس در طولانی مدت در ارتباط است. البته گردش خون بهتر ممکن است تنها در این بخش موثر باشد، همانطور که تحقیقات نشان میدهد شرکت در فعالیت های فیزیکی ٬ برخی ظرفیت های مغز را افزایش میدهد که به نظر میرسد در برابر مشکلات ذهنی حفاظت ایجاد میکند.

دانشمندان برای حفظ سلامتی همه بزرگسالان حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته را توصیه میکند. این سطح فعالیت باید برای اکثر افراد قابل مدیریت باشد، خصوصا به دلیل اینکه ورزش ها می تواند در طول هفته نیز توزیع شود و می تواند فعالیت هایی از قبیل پیاده روی، باغبانی و کارهای خانه را شامل شود.

افزایش مصرف آنتی اکسیدان

ویتامین C و ویتامین E ، بتا کاروتین و سلینیوم معدنی به عنوان آنتی اکسیدان شناخته میشوند. این ها توسط رادیکال های آزاد به حفظ سلول های بدن از حمله کمک میکند که در بهبود دمانس ( هم مستقیما از طریق آسیب به سلول های مغزی و هم غیر مستقیم از طریق آسیب به رگ های خونی و تسویه جریان خون ) به کار میرود.

سبزیجات و میوه های رنگ روشن حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی هستند، غلات سبوس دار و آجیل ها نیز منابع خوبی هستند؛ بعلاوه غذاهای دریایی نیز منبعی غنی از سلنیوم است.

غذاهای غنی از ویتامین B را فراموش نکنید

مصرف میزان کافی از دو ویتامین B، فولات و ویتامین B12 ، ممکن است احتمال زوال شناختی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده اند که هر دو آن ها میتوانند سطوح هموسیستئین را کاهش دهند که به نظر میرسد یک فاکتور خطر برای دمانس به حساب می آید؛ آنهایی که مشکل شناختی دارند تمایل دارند سطوح بالاتری از هموسیستئین را داشته باشند که به نظر میرسد احتمال تنگ شدن شریان ها را افزایش دهد.

فولات در گستره وسیعی از غذاها وجود دارد و داشتن رژیم غذایی مختلف یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از مصرف کافی از این مواد است. در میان برخی از منابع فولات میتوان از صبحانه غلات غنی شده، سبزیجات سبز، مرکبات، توت، غلات سبوس دار، جگر نام برد. ویتامین B12 بیشتر در گوشت حیوانات یافت میشود بنابراین سبزیخواران و گیاهخواران ممکن است نگران این باشند که نتوانند میزان کافی از ویتامین B را بدست آورند. خبر خوب این که بسیاری از غلات، شیر و مخمر دارای ویتامین B12 هستند.

اسیدهای چرب امگا 3 را فراموش نکنید

اسیدهای چرب امگا 3 در حفظ گردش خون نقش دارد و این اسیدهای چرب ضروری برای حفظ در برابر خطر دمانس مهم هستند. این درست است که آنها فشار خون و سطوح تری گلیسرید را کاهش میدهند و ازلخته شدن خون جلوگیری میکند و این به جریان خون سالم به مغز کمک میکند. البته، آنهایی که دچار دمانس هستند میزان کمتری امگا 3 دارند و مصرف امگا 3 ممکن است به طور مستقیم بر عملکرد شناختی اثر گذارد.

اگرچه ماهی پرچرب ازقبیل سالمون، ماهی خال مخالی و ماهی ساردین غنی ترین منابع این روغن های مفید هستند و خوردن ماهی دوبار در هفته نیاز شما را برطرف میکند، میتوان آنها را از منابع غذایی گیاهی ازقبیل سبزیجات سبز برگ دار، گردو و تخم کتان و روغن آنها بدست آورد. بدی منابع روغنی گرفته شده از گیاهان اینست که آنها به راحتی برای بدن مورد استفاده قرار نمیگیرند اما مکمل های امگا 3 مشابه روغن ماهی هستند و گزینه مناسبی برای گیاهخواران خواهند بود.

منبع: سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *