داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

با بنفشه سه رنگ جوان بمانید

بنفشـه سه‌رنگ

داروشناختی و اثرات مهم

بسیاری از افراد بنفشه سه‌رنگ را به عنوان یك گیاه زینتی می‌كارند و از زیبایی آن استفاده می‌كنند و افراد كمی از خواص دارویی و باارزش این ‌گونه از بنفشه آگاهی دارند.
از بنفشه سه‌رنگ در طب سنتی و عامیانه ملل مختلف در انواع بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت، آسم، سیاه‌سرفه، زكام و علائم دیگر سرماخوردگی و تنفسی استفاده می‌شده است. همچنین، به صورت خوراكی یا موضعی برای درمان بیماری‌های پوستی (مانند اگزما، سبوره، زردزخم وآكنه)، روماتیسم، ورم مثانه و دفع دردناكی ادرار حاصل از آن، شب‌ادراری، بی‌خوابی، آرتریت و سفت شدن رگ‌ها به كار می‌رفت.
یكی دیگر از موارد استفاده این گیاه كه سالیان دراز معمول بوده، به عنوان ادرارآور، معرق، آرامبخش و تسكین‌دهنده است. چون بنفشه سه‌رنگ دارای موسیلاژ می‌باشد، خاصیت ضد سرفه دارد. همچنین، اثر پاك و تصفیه‌كننده خون را برای آن قائل بوده‌اند.

این گیاه به خاطر وجود اسید سالی‌سیلیك و روتین، ضد التهاب و ضد درد است. همچنین روتین موجود در آن باعث مقاومت جدار مویرگ‌ها شده و از پارگی و خون‌مردگی آنها جلوگیری می‌كند.
در پژوهش‌های جدید خاصیت آنتی اكسیدانی و ضد پیری  بنفشه سه‌رنگ تا حدی به اثبات رسیده و اثر ضد میكروبی آن مورد تأیید قرار گرفته است. این گیاه همچنین خاصیت مسهلی دارد.
نام بنفشه سه‌رنگ در دارونامه بعضی كشورها، از جمله آمریكا، وجود دارد و از آن بیشتر در فرآورده‌های پوستی (اگزما) و تنفسی (برونشیت) استفاده می‌شود.

مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده بنفشه سه‌رنگ

ضد درد، ضد التهاب، آنتی اكسیدان، ضدعفونی‌كننده، ملین، مسهل، معرق، ادرار‌آور، تهوع‌آور، خلط‌آور، محرك متابولیسم، مسكن، كرم‌كش و مرهم زخم.

طریقه و میزان مصرف بنفشه سه‌رنگ

برگ‌ها و گل‌های جوان گیاه را می‌توان به صورت خام یا پخته و یا در سوپ استفاده كرد. همچنین، گل‌ها را در سالاد و برگ‌ گیاه را می‌توان به صورت چای مصرف كرد.
دم‌كرده: می‌توان روزانه سه بار، 1 تا 4 گرم گیاه خشك را به صورت چای دم كرد و مصرف نمود.
تنتور: از تنتور آن كه اكثراً به صورت صنعتی تهیه می‌شود، می‌توان هر نوبت 2 تا 4 میلی لیتر استفاده و این میزان را تا روزی سه بار تكرار كرد.

احتیاط
مصرف این گیاه در كودكان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود.
مصرف طولانی‌مدت این گیاه می‌تواند موجب عوارض پوستی گردد.
مصرف مقدار زیاد این گیاه ممكن است باعث اسهال شود.
مصرف در حاملگی و شیردهی بهتر است با مشورت پزشك صورت گیرد.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *