سلامتیسلامتی پوستسلامتی مو

انواع کچلی پا یا قارچ یا

کچلی پا (یا قارچ پا یا پای ورزشکاران) نوعی عفونت پوستی است که بر اثر قارچ ایجاد می‌شود. استفاده از کرم‌های ضد قارچ برای درمان این مشکل، معمولا موثر است. نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند کچلی پا را درمان، و از بازگشت دوباره‌ی آن پیشگیری کنید.

چه کسانی و به چه علت به کچلی پا مبتلا می‌شوند؟

کچلی پا نوعی عفونت قارچی در پوست پا است. این مشکل بسیار شایع است- در حدود یک نفر از هر چهار نفر به کچلی پا دچار هستند. در حالت عادی، تعداد کمی قارچ روی پوست انسان وجود دارد و آسیبی به پوست نمی‌زند. اما اگر شرایط مساعد باشد، این قارچ‌ها تکثیر می‌شوند، به پوست حمله می‌کنند و باعث عفونت می‌شوند. شرایطی که برای قارچ مناسب است، گرما و رطوبت و نقاطی از پوست است که هوا به آن نمی‌رسد، مانند بین انگشتان پا.

هر کسی ممکن است به کچلی پا (قارچ پا) دچار شود، اما این مشکل بیشتر در بین افرادی شایع است که پایشان بیشتر عرق می‌کند، یا کفش‌ها و جوراب‌هایی می‌پوشند که باعث می‌شود پایشان بیشتر عرق کند. کچلی پا می‌تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. به عنوان مثال ممکن است در محل دوش‌های مشترک که ورزشکاران یا شناگران استفاده می‌کنند، این قارچ منتقل شود.

در هنگام دوش گرفتن ممکن است یک پوسته‌ی بسیار ریز از قسمت‌های آلوده‌ی پوست شخصی که به کچلی پا مبتلاست، جدا شود. سپس شخص دیگری روی این پوسته‌های ریز پا می‌گذارد و بدین ترتیب عفونت به او منتقل می‌شود و گسترش می‌یابد. با شکل گرفتن یک محدوده‌ی کوچک از عفونت قارچی روی پوست، این عفونت روی پوست منتشر می‌شود و گسترش می‌یابد.

علائم کچلی پا چیست؟

اولین جایی که مستعد رشد قارچ‌ها است، پوست بین انگشتان کوچک پا است. در ابتدا یک اگزمای پوستی ایجاد می‌شود که خارش دارد و پوسته‌پوسته می‌شود. ممکن است پوست این ناحیه ترک بردارد و زخم بشود و ممکن است بین انگشتان پا شکاف‌های بزرگی ایجاد شود که دردناک هستند. ممکن است پوسته‌های ریزی از پوست پا جدا شوند که آلوده به قارچ هستند.

در صورت عدم درمان، عفونت قارچی به تدریج در بین انگشتان پا گسترش می‌یابد و در برخی موارد نیز به کف پا منتقل می‌شود. در برخی موارد، انتقال عفونت قارچی به کف پا، موجب اگزما و خارش پوستی در تمامی سطح کف پا و کناره‌های پا می‌شود و در موارد دیگر، عفونت قارچی موجب اگزمای پوستی، تنها در قسمت‌هایی از کف پا می‌شود.

آیا کچلی پا یک مشکل جدی است؟

معمولا نه. اکثر بیماران قبل از اینکه کچلی پا، از انگشتان به نقاط دیگر گسترش یابد، آن را درمان می‌کنند. در برخی موارد، عفونت قارچی به سایر نقاط بدن سرایت می‌کند. نواحی که ممکن است قارچ به آن‌ها سرایت کند، معمولا نواحی از پوست هستند که مرطوب هستند و هوا به آن‌ها نمی‌رسد، مانند کشاله ران.

قارچ معمولا به عمق پوست نفوذ نمی‌کند، اما ممکن است سایر عوامل بیماری زا (مانند باکتری) از طریق شکاف ایجاد شده روی پوست(که بر اثر عفونت قارچی ایجاد شده)، به بدن راه پیدا کنند که در این صورت مشکلات عفونی جدی‌تری در پا ایجاد می‌شود. این عفونت قارچی گاهی به ناخن‌ها سرایت می‌کند. این مشکل نیز قابل درمان است، اما درمان آن نیازمند مصرف داروهای ضدقارچ، برای چندین هفته است. بنابراین لازم است، به محض بروز علائم کچلی پا ( قارچ پا) هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

منبع:سایت دکتر ابوالفتح محرابیان متخصص پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *