سلامتیسلامتی پوستسلامتی مو

سلامت پوست حین رژیم های کاهش وزن

بسیاری از افراد، زمانی که حرف از رژیم های کاهش وزن می شود، به یاد تجربیات تلخی می افتند. تجربه ی شخصی خود یا اطرافیان، که با رژیم کاهش وزن، پوست آنها افت کرده، و زیبایی و شادابی قبل از رژیم را از دست داده و این باعث واهمه از رژیم برای آنها شده. یکی از نکات مهم در این رابطه، پیروی از رژیم های خودسرانه و غیر اصولی است که فرد از بسیاری از موادمغذی محروم شده و چنین مشکلاتی برای او پیش می آید.با رعایت نکات زیر، تا حدود زیادی می توان از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کرد.

wWw_LiteMode_iR_1427 - Copy_576108

آهسته وزن كم كنيد

كاهش وزن سريع بيشترين آسيب را به كلاژن محافظ پوست وارد مي‌كند اين لايه در حفظ حالت ارتجاعي بسيار مفيد بوده و ماده اي پروتئيني بوده لذا براي سنتز مجدد آن تامين حداقل انرژي در طول روز ضروري مي‌باشد، رژيم‌هايي كه توسط افراد غير متخصص و غير متبحر اعمال مي‌گردد، بدليل عدم در نظر گرفتن اين نكات بيشترين آسيب را به سلامت پوست و موي شما وارد خواهند نمود. متخصصين تغذيه حداكثر كاهش 2 كيلوگرم در ماه را براي چاقي‌هاي غير بيمار گونه افراد معمولی متناسب مي‌دانند

به مقدار فراوان آب بنوشيد

كاهش وزن سريع به طور عمده بدليل از دست دادن مايعات بدن مي‌باشد كه يكي از عوارض مخرب آن جمع شدگي پوست و تيرگي آن بدليل تجمع ملانين مي‌باشد، نوشيدن آب حداقل 8 ليوان در روز به استثناي بيماران كليوي و مبتلايان به پرفشاري خون، بهترين راه مقابله با آن مي‌باشد.

از فيتوكميكال‌ها و آنتي اكسيدان‌هاي گياهي در طول روز استفاده نماييد

  1. ميوه‌ها و سبزيجات غني از ويتامين‌ها: ويتامين‌هاي محلول در آب از جمله ويتامين C نقش بسيار مهمي در تضمين بازسازي كلاژن پوست دارند؛ لذا مصرف مركبات، سبزيجات برگ سبز از جمله كلم بروكلي و فلفل دلمه‌اي بدليل غني بودن از نظر اسيد اسكوربيك و دارا بودن آنتي اكسيدان‌هاي قوي در طول روز مي‌تواند محافظ پوست شما باشد.
  2. از شويد و شيرين بيان استفاده كنيد: اين دو تركيب گياهي قوي داراي تاثير مثبت در افزايش متابوليسم بدن و نيز كاهش التهابات و تيرگي پوست مي‌باشند لذا استفاده خوراكي و موضعي اين تركيبات زير نظر متخصصين مي‌تواند منجر به افزايش سلامت و شادابي پوست شما در طي دوره‌هاي كاهش وزن باشد.
  3. از زردچوبه و زنجبيل استفاده نماييد: استفاده متعادل از ادويه جات بوي‍ژه زردچوبه و زنجبيل با افزايش متابوليسم پايه، روند كاهش وزن شما را تسهيل و تسريع نموده و با كاهش عملكرد مسيرهاي التهابي بدن از صدمات پوستي پيشگيري مي‌نمايند.
  4. چاي سبز بنوشيد: مصرف 2-3 فنجان چاي سبز در روز بدليل داشتن آنتي اكسيدان قوي به نام كاتچين‌ها مي‌تواند آسيب‌هاي ناشي از آلودگي‌ها و استرس اكسيداتيو در بدن و پوست را بكاهد.

غذاهاي آب پز بخوريد و از سرخ كردني‌ها بپرهيزيد

تهيه غذاها به روش بخار پز كردن و آب پز نمودن منجر به حفظ ويتامين‌ها و آنتي اكسيدان‌هاي طبيعي بويژه در سبزيجات مي‌گردد، سرخ نمودن غذاها محتواي چربي و انرژي غذاها را افزوده و ويتامين E كه از دوستداران سلامت پوست است را ازبين مي‌برد، لذا با مصرف مواد غذايي طبيعي و بخارپز گام مهمي در مراقبت از بدن خود برداريم.

متنوع و متعادل غذا بخوريد

هريك از گروه‌هاي غذايي تامين كننده بخشي از مواد مغذي مورد نياز ما مي‌باشند؛ لذا با مصرف متعادل هر يك از اين مواد از تامين نيازهاي بدنمان اطمينان حاصل كنيم. در اين ميان توصيه مي‌گردد با محدود كردن گوشت قرمز، مصرف ماهي، كاهش مصرف قند و روغن و افزايش مصرف ميوه و سبزي سلامت بدنمان را نيز در كنار شادابي پوست‌مان حفظ كرده و به وزن ايده‌آل دست يابيم.

منبع: آوای سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *