درمان بیماریسلامتیسلامتی آقایاننکات سلامتی

نشانه های سرطان در آقایان را بشناسید

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان بیماری‌ها، شناسایی آن‌ها در مراحل اولیه است. مشکل اینجاست که علائم هشدار دهنده برای بسیاری از انواع سرطان‌ها خفیف هستند. در این مقاله به 15 نشانه سرطان که باید مورد توجه مردان قرار گیرد، اشاره می‌شود:

1- مشکلات ادراری

بسیاری از مردان با افزایش سن مشکلاتی در ادرار کردن پیدا می‌کنند. مانند:
تکرر ادرار خصوصا شبها
ادرار قطره‌ای یا نیاز فوری به ادرار کردن
ادرار کردن به سختی

معمولا بزرگ شدن غده پروستات باعث این علائم می‌شود، اما سرطان پروستات نیز می‌تواند چنین نشانه‌هایی ایجاد کند. برای بررسی این علائم به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای تشخیص، آزمایش خون (آزمایش PSA) درخواست کند.

2- تغییر در بیضه‌ها

اگر متوجه یک توده، سنگینی یا هر تغییری در بیضه‌ها شدید، بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید. برخلاف سرطان پروستات که به آهستگی پیشرفت می‌کند، سرطان بیضه‌ها سریع گسترش می‌یابد. ممکن است پزشک برای تشخیص معاینه فیزیکی، آزمایش خون و اولتراسوند از کیسه بیضه درخواست کند.

3- وجود خون در ادرار

این علامت می‌تواند اولین نشانه سرطان مثانه، کلیه یا کولون باشد. درصورت وجود خونریزی غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنید، حتی اگر علامت دیگری وجود ندارد. اگرچه احتمال وجود مشکلات دیگری غیر از سرطان مانند هموروئید یا عفونت ادراری وجود دارد، برای علت یابی و درمان به پزشک مراجعه کنید.

4- تغییرات پوستی

در صورت مشاهده تغییراتی در اندازه، شکل یا رنگ خال یا هر لکه پوستی به پزشک مراجعه کنید. لکه‌های جدید یا متفاوت از علائم اصلی سرطان پوست می‌باشند. ممکن است به آزمایش یا بیوپسی نیاز باشد.

5- تغییر در گره‌های لنفاوی

ورم گره‌های لنفاوی –گره‌های لوبیایی شکل که در گردن، زیر بغل یا هر جای دیگر از بدن مشاهده می‌شود- اغلب نشانه رخ دادن اتفاقی در بدن است. معمولا این علامت به معنای مقابله سیستم ایمنی با گلو درد یا سرماخوردگی می‌باشد. اما بعضی سرطان‌ها نیز می‌توانند چنین تغییراتی ایجاد کنند. اگر ورم ایجاد شده در طی 2 تا 4 هفته بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

6- اشکال در بلع

بعضی افراد گاهی اوقات اشکال در بلع را تجربه می‌کنند. اما اگر این علامت از بین نمی‌رود و شما دچار کاهش وزن یا استفراغ شده‌اید، برای بررسی سرطان معده یا گلو به پزشک مراجعه کنید.

7- سوزش سردل

بسیاری از موارد سوزش سردل با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، عادات نوشیدن و کنترل استرس از بین می‌روند. در صورت عدم بهبودی برای بررسی سرطان معده یا گلو به پزشک مراجعه کنید.

8- تغییرات دهان

احتمال خطر سرطان دهان در سیگاری‌ها یا افرادی که تنباکو می‌جوند بیشتر است. در صورت مشاهده لکه‌های سفید یا قرمز رنگ در دهان یا روی لب‌ها به پزشک مراجعه کنید.

9- کاهش وزن بی‌دلیل

اگر بدون ایجاد تغییری در رژیم غذایی یا فعالیت ورزشی دچار کاهش وزن شدید، ممکن است استرس یا پرکاری تیروئید دخیل باشند. اما کاهش 5 کیلوگرم یا بیشتر بدون هیچ دلیلی، غیر طبیعی است. اگرچه بیشتر کاهش وزن‌های بدون دلیل به علت سرطان نیست، اما می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان لوزالمعده، معده یا ریه باشد. ممکن است پزشک درخواست انجام آزمایش خون، سی‌تی یا PET اسکن دهد

10- تب

معمولا تب به معنای مبارزه بدن با عفونت است. اما اگر از بین نرود یا دلیلی برای وجود آن نباشد، می‌تواند علامت سرطان خون باشد. پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی و معاینات فیزیکی، علت را بررسی می‌کند.

11- تغییرات در سینه‌ها

مردان توده‌های سینه‌ را نادیده می‌گیرند، اما باید دانست 1% سرطان‌های سینه در مردان رخ می‌دهد و معمولا دیرتر تشخیص داده می‌شود. در صورت وجود توده‌ای در سینه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

12- خستگی

بسیاری از انواع سرطان‌ها باعث ایجاد خستگی می‌شوند که حتی با استراحت بهتر نمی‌شوند. این نوع خستگی با خستگی ناشی از یک هفته پر مشغله یا پس از ورزش شدید تفاوت دارد. اگر خستگی بر زندگی روزانه شما تاثیر گذاشته به پزشک مراجعه کنید.

13- سرفه

در غیر سیگاری‌ها وجود سرفه معمولا علامت سرطان نمی‌باشد و در بیشتر موارد در عرض 3 تا 4 هفته بهبود می‌یابند. اما اگر سرفه‌ها ادامه پیدا کرد، یا دچار تنگی نفس هستید یا خلط خونی مشاهده می‌کنید فورا به پزشک مراجعه کنید، خصوصا اگر سیگاری هستید. سرفه رایج‌ترین علامت سرطان ریه می‌باشد. پزشک معمولا خلط سینه را برای بررسی عفونت مورد آزمایش قرار می‌دهد.

14- درد

معمولا سرطان‌ها ایجاد درد نمی‌کنند. اما درد را بیشتر از یک ماه تحمل نکنید. درد مداوم می‌تواند نشانه بسیاری از سرطان‌ها خصوصا انواعی که گسترش پیدا کرده‌اند باشد.

15- درد شکمی و افسردگی

افسردگی به همراه درد شکمی می‌تواند جزء علائم نادر سرطان لوزالمعده باشد. در صورتی‌که این نوع سرطان در خانوده شما ارثی نمی‌باشد، نگران نشوید.

منبع: WebMD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *