تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

12 گام برای داشتن زندگی بهتر با سبزیجات

1- آواکادو از چشمانتان محافظت می‌کند

آواکادو حاوی مقدار زیادی چربی (حدود 23 گرم به طور متوسط) است که این نوع چربی اشباع نشده و کاهنده کلسترول است. به همین خاطر کارشناسان تغذیه عاشقش هستند. آواکادو همچنین حاوی لوتئین است. آنتی اکسیدانی که محافظ چشم و سرشار از ویتامین E است. محققان بر این باورند کسانی که بیشترین میزان ویتامین E را از رژیم غذاییشان می‌گیرند، کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

2- کاکتوس: قند خون را کاهش می‌دهد

برگ‌های کاکتوس حاوی فیبر، ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با بیماری‌هاست. کاکتوس بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به دیابت است. محققان بر این باورند برگ‌های کاکتوس قند خون را پایین می‌آورد.

3- با کلم پیچ به جنگ سرطان بروید

همه‌ی کلم‌ها حاوی ترکیبات گیاهی ضد سرطان و ویتامین C هستند. کلم‌ دارای ویتامین K، ویتامین A (افزایش ایمنی بدن) و حتی اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی نیز می‌باشند. امشب حتما یه غذای خوشمزه با این کلم‌ها درست کنید.

4- کیوی: سرشار از فیبر

این میوه کرکی سبز رنگ حاوی  2% ویتامین C مورد نیاز روزانه (تقریبا دو برابر یک پرتقال) را داراست. پتاسیم آن بیشتر از موز است و 10 درصد ویتامین E مورد نیاز بدن در طول روز را نیز فراهم می‌کند. همچنین منبع خوبی از فیبر است. مقداری کیوی به ماست یا سالاد خود برای افزایش سلامتی خود اضافه کنید.

5- با سویا کلسترول را کاهش دهید

این دانه های سویا منبع پروتئین خوبی برای رژیم غذایی گیاهی به حساب می آید. مصرف سویا به جای گوشت چرب می‌تواند با کاهش چربی‌های اشباع شده باعث کاهش کلسترول شود. برای یک میان وعده سالم از سویا لذت ببرید.

6- چای سبز: ابر قهرمان سلامتی

مطالعات نشان دادند که چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان و اکسیر سلامتی است. این چای باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها، دیابت، بیماری التهاب روده و… می‌شود. صبح خود را با یک فنجان چای سبز شروع کنید.

7- ریحان: ضد التهاب

گیاهان (حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها) غذاهای سالمی هستند که دست کم گرفته شده‌اند. ریحان سرشار از ویتامین K و آهن است. برگ ریحان تازه همچنین خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری نیز دارد. مقداری از آن را به سالاد و پاستای خود اضافه کنید. فوق العاده می‌شود! امتحان کنید.

8- جلبک دریایی: ممواد معدنی مورد نیاز بدن اینجاست

جلبک دریایی (یکی دیگر از غذاهای اصلی ژاپنی) سرشار از مواد معدنی است. همچنین یک منبع جامد از ید است. حاوی آهن و شامل خواص ضد التهابی و ضد ویروسی منحصر به فردی می‌باشد. یُد برای سلامت بدن به خصوص تیروئید ضروری است.

9- با لوبیای سبز قند خونتان را تثبیت کنید

آن ها سرشار از فیبر هستند که به کاهش کلسترول و تثبیت قند خون کمک می‌کند. این ماده غذایی بهترین انتخاب برای برای افراد مبتلا به دیابت است.

10- فلفل سبز: سرشار از آنتی اکسیدان

فلفل‌های زرد، قرمز، نارنجی و رنگارنگ خاصیت ضد سرطانی دارند، اما فلفل سبز خواص بیشتر است. فلفل سبز منبع خوب بسیاری از مواد غذایی مهم است مانند ویتامین C ، A و K. برای یک وعده غذایی بسیار مناسبند همچنین می‌توانید در سالاد نیز از آن استفاده کنید.

11- مارچوبه: مناسب برای روده ها

این سبزی بهاری سرشار از ویتامین A ، C و K است. همچنین سرشار از مواد مغذی ضدالتهاب است. مارچوبه برای داشتن اینولین معروف است (پری‌بیوتیک برای تقویت دستگاه گوارش مناسب است). همچنین سرشار از فیبر و پروتئین است. جالب اینکه بدانید: اسید آمینه مارچوبه به نام آسپاراژین به پاک کردن مواد زائد بدن کمک می‌کند.

12- کلم بروکسل: کاهش دهنده فشار خون

کلم بروکسل دارای ویتامین‌های A و C است. همچنین اسید فولیک مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد. بنابراین کمبود پتاسیم بدن را نیز تامین می‌کند. دو برابر یک پرتقال ویتامین C دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر است و برای رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود.

 منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *