تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنغذا و سالادهانکته های تغذیه ای

مواد غذایی که مانع از کنترل اشتها می شوند

زمانی که شما گرسنه هستید و عجله دارید، یک دونات، شیرینی، شکلات و یا تعدادی از غلات آسان‌ترین راه برای رفع گرسنگی شماست. اما این راه حلی کوتاه مدت است. اگر شما این غذاها را میل کنید، اول یک انفجار انرژی خواهید داشت، سپس قند خون به طور ناگهانی بالا رفته و به سرعت افت می‌کند و شما دوباره احساس گرسنگی می‌کنید. در این مطلب از مجله علم ورزش با ما همراه باشید تا بدانید در هنگام گرسنگی چه غذاهایی شما را گرسنه‌تر خواهد کرد.

۱.آبمیوه‌ها و اسموتی‌های کارخانه‌ای

اگر فکر می‌کنید مصرف آبمیوه‌های فرآوری شده مفید هستند، اشتباه می‌کنید. این محصولات حاوی شکر فراوان، ماست یخ زده و میوه‌های مختلفی هستند که مجموعاً این درصد بالای شکر باعث می‌شود بدن نسبت به قبل هم احساس ضعف و گرسنگی بیشتری داشته باشد. برای انتخاب بهتر سعی کنید در صورت اجبار محصولاتی را خریداری کنید که حاوی پودر پروتئین، میوه و چربی‌های سالم باشند. چربی آووکادو و کره بادام زمینی بسیار سالم است و گرسنگی را برطرف می‌کند.

۲.نان‌های شیرین صبحانه و دونات‌ها

شکل هوس انگیز این نان‌ها این تصور را به شما می‌دهد که با خوردن آن‌ها انرژی لازم برای ادامه روز را به دست می‌آورید. نان‌های سفید شیرین دارای غلات کامل نیستند. کربوهیدرات بالا و فیبر کم باعث احساس سیری اولیه می‌شود اما شما دوباره گرسنه می‌شوید. بهترین گزینه برای صبحانه مصرف پروتئینی مثل تخم مرغ به شکل آبپز و نان جو است. نان کامل حاوی ۷ گرم فیبر است که در مقایسه با ۲ گرم فیبر موجود در نان های سفید مقدار چشمگیری است.

۳.پروتئین بارهای بسیار شیرین

 پروتئین بارها شامل شیرینی‌هایی هستند حاوی دانه‌های مختلف که جزو پروتئین‌ها به حساب می‌آیند و پروتئین باید شما را سیر کند. اما نه زمانی که با شکر و قندهای ساده ترکیب شده باشد. این انتخاب سالم شدت گرسنگی شما را افزایش خواهد داد و باعث افت قند خون می‌شود. هنگام انتخاب این پروتئین بارها دقت کنید میزان دانه‌ها، آجیل و میوه‌ها بیشتر باشد.

۴.کوکی‌ها

آیا تا به حال پیش آمده با خوردن تعداد زیادی شیرینی کوکی باز هم میل به غذا و احساس گرسنگی داشته باشید؟ بسیاری از کوکی‌هایی که خریداری می‌کنید دارای شکر زیاد و کربوهیدرات‌های فرآوری شده (قندهای ساده)اند و به ندرت حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده هستند. در نتیجه به سرعت هضم می‌شوند.

وقتی سرعت هضم بسیار بالا باشد و قند خون به سرعت بالا رفته و سپس به شدت افت کنید شما دوباره در همان سطح گرسنگی قبلی قرار خواهید گرفت. بدن ما بسیار باهوش است و تا جایی که شما غذای مناسب دریافت کنید به ارسال سیگنال‌های گرسنگی به مغز ادامه خواهد داد.

۵.چیپس

شما هرگز نمی‌توانید یک عدد چیپس میل کنید. ترکیب نمک و چربی از معدود ترکیباتی است که وقتی احساس گرسنگی می‌کنید نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید. اما چیپس زیاد سنگین نیست و می‌توانید یک بسته کامل آن را بدون اینکه احساس سیری داشته باشید میل کنید و باز هم منتظر غذا باشید.

۶.پاستا

اگر به آشپزی ایتالیایی علاقه دارید و پاستا یکی از غذاهای مورد علاقه شماست باید بدانید مصرف پاستا اشتهای‌تان را باز می‌کند و قند موجود در کربوهیدرات قند خون را بالا می‌برد. در نتیجه توصیه ما این است که پاستا را به تنهایی مصرف نکنید. ترکیب پاستا با مقدار کافی پروتئین و چربی سالم هم خوشمزه‌تر است و هم احساس سیری درستی به شما خواهد داد. این موضوع در رابطه با برنج سفید نیز صدق می‌کند.

۷.آبمیوه‌ها

یکی از بزرگترین اشتباهات والدین دادن آبمیوه‌ها به عنوان وعده سیر کننده به فرزندان‌شان است. این اتفاق برای بزرگسالان نیز به  همین شکل می‌افتد. آبمیوه‌ها از الیاف طبیعی میوه و سبزیجات جدا می‌شوند و هیچ کاری برای رفع گرسنگی شما انجام نمی‌دهند.

شما هرگز با مصرف آبمیوه‌ها احساس سیری نمی‌کنید پس جایز نیستید که کالری مورد نیازتان را از این ماده بگیرید. در این صورت شما کالری را گرفته‌اید که هیچ گونه انرژی به شما نخواهد داد. استفاده از آبمیوه‌های طبیعی برای برخورداری از مواد عالی و معدنی بسیار مفید است اما به عنوان جایگزین غذا و برطرف کننده گرسنگی خیر.

۸.آبنبات و شکلات

محصولاتی مثل شکلات‌ها که حاوی قند بالا هستند اشتها را به شدت باز می‌کنند. انسولین ترشح شده پس از مصرف شکلات بسیار زیاد است و قند خون را بالا می‌برد در نتیجه احساس گرسنگی می‌کنیم. اگر زمانی که گرسنه هستید به جای شکلات یک خرما بخورید علاوه بر اینکه تا حدی سیر می‌شوید بلکه احساس گرسنگی کاذب شما نیز کمتر خواهد شد.

۹.کچاپ

این ماده متابولیسم بدن را مختل کرده و تولید لپتین را که به احساس سیری کمک می‌کند، آهسته می‌نماید. در نتیحه هیچ پیامی به بدن ارسال نمی‌شود که سیر شده‌اید و باید دست از خوردن بردارید. کچاپ یا هر غذای دیگری که از شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه میشود اشت‌های شما را افزایش می‌دهد.

۱۰.نوشابه‌های رژیمی

با فکر اینکه این نوشابه حاوی کالری و قند نیستند، خودتان را گول نزنید. قند مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی میل شما به غذا و دریافت قند بیشتر را افزایش می‌دهند و این وضعیت را برای بدن‌تان سخت‌تر می‌کند تا با گرسنگی کنار بیاید.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *