روغن هاعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

درمان بیماری های تنفسی با روغن اوکالیپتوس

بومیان استرالیا به صورت سنتی از برگ های اوکالیپتوس برای درمان احتقان تنفسی، سرفه، تب و همچنین دارویی موضعی برای درماندردهای عضلانی استفاده می کردند. بعد از وارد شدن خارجی ها به استرالیا خیلی زود روغن خارج شده از درخت اوکالیپتوس به خاطر خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری به شهرت جهانی رسید.

روغن اوکالیپتوس چگونه کار می کند؟

این روغن چندین ترکیب فعال دارد. مهمترین آنها اوکالیپتول است، که تاثیر گسترده روی میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها و قارچ های بیماری زا دارد.

چگونه از روغن اوکالیپتوس استفاده کنیم؟

در موارد تنفسی مانند آسم، سینوزیت، برونشیت، سرماخوردگی و آنفولانزا،  این روغن معمولا به شکل استنشاقی استفاده می شود ، معمولا با نبولایزر یا بخارساز استفاده می شود و روغن را در آب گرم رقیق می کنند تا بخارش استنشاق شود. گاهی نیز در کرم و پماد استفاده می شود که روی قفسه سینه می مالند. گاهی نیز از این روغن در قرص های گلو یا معجون های سرفه استفاده می شود.

از دیگر استفاده های کاربردی روغن اوکالیپوس می توان به استفاده آن در درمان انواع مختلف عفونت ( معمولا به صورت رقیق شده ) اشاره کرد. برای مثال این روغن و یا ترکیب فعال آن اوکالیپتول را معمولا در دهان شویه ها استفاده می کنند تا به از بین بردن باکتری هایی که باعث پلاک، التهاب لثه وبوی بد دهان می شوند کمک کند. روغن اوکالیپتوس را در شستشوی لباس ها و ملافه ها نیز استفاده می کنند، این روغن می تواند باعث ضد عفونی و خوش بو شدن لباس ها شود.

تحقیقات اظهار داشته اند پماد های حاوی این روغن و دیگر مواد ضد میکروبی، می توانند در درمان عفونت های قارچی ناخن موثر باشند.

اول ایمنی

روغن اوکالیپتوس استفاده داخلی ندارد. استفاده موضعی از این روغن برای نوزادان، کودکان، زنان باردار و شیرده و همچنین کسانی که به اوکالیپتوس حساسیت دارند مناسب نیست. توصیه می شود در استنشاق اوکالیپتوس نیز احتیاط کنید چون ممکن است در برخی باعث تحریک چشم ها، غشاهای مخاطی و پوست شود.

کجا می توانیم روغن اوکالیپتوس را پیدا کنیم؟

این روغن را می توانید از داروخانه ها و یا عطاری های معتبر تهیه و استفاده کنید.

منبع: پارسی طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *