بهداشت بانوانسلامتیسلامتی پوستسلامتی مو

افزایش کچلی مردانه در خانم‌ها

يکي از شايعترين نوع ريزش مو ريزش موی تيپ مردانه است. در اين نوع ريزش مو در آقايان موها ابتدا در ناحيه شقيقه ها شروع به پسرويي ميکنند و سپس در ناحيه فرق سر موها کمپشت و نازک ميگردند.

مردان چگونه کچل می‌شوند

يکي از شايعترين نوع ريزش مو ريزش موی تيپ مردانه است. در اين نوع ريزش مو در آقايان موها ابتدا در ناحيه شقيقهها شروع به پسرويي ميکنند و سپس در ناحيه فرق سر موها کمپشت و نازک ميگردند. در مراحل شديدتر موهاي جلوي سر کاملا ميريزند و فقط موهاي پشت سر و کنار سر باقي ميمانند.

افزایش کچلی مردانه در خانم‌ها

اين نوع ريزش مو در خانمها منجر به پسرويي خط رويش مو نميشود، بلکه تراکم موها در ناحيه جلوي سر و فرق سر کاهش يافته و قطر موها نازک ميگردد. هر چند به طور کلي ريزش موي تيپ مردانه در آقايان شايعتر از خانمها است و به درجاتي حتي گريبان حدود 90درصد آقايان را ميگيرد اما امروزه به طور واضح شاهد آن هستيم که ريزش موي تيپ مردانه در خانمها نيز شيوع قابل توجهي يافته است.

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان

يکي از علل شايع ريزش مو در خانمها افزايش شيوع تخمدان پليکيستيک است. از علل بروز اين بيماري ميتوان به چاقي و استرس اشاره کرد. هر چند امروزه ريزش موي تيپ مردانه در خانمها و دختران شيوع يافته است اما وجود هورمونهاي زنانه بهخصوص استروژن همواره مانع بروز اين نوع ريزش مو ميشود، حتي در کساني که زمينه ارثي اين نوع ريزش مو را دارند. البته همچنان زنان به دلايل ساختاري نسبت به مردان کمتر دچار ريزش مو مي شوند و شما به ندرت در نزديکان خود بانويي مي بينيد که دچار ريزش شديد مو باشد. البته همانطور که گفته شد درحال حاضر خانمها  به مرور دچار نشانه هاي نگران کننده اي در اين باره شده اند.

 

پرهيز از داروهاي آنابوليک

يکي از علل شايع آکنه و ريزش موي مردانه زودرس استفاده از هورمونهاي آنابوليک در باشگاههاي ورزشي و بدنسازي است. متأسفانه  اين داروها به صورت غيرقانوني مصرف ميشود و عوارض متعددي به جاي ميگذارد. به آقايان توصيه ميشود در صورت تمايل به مصرف هرگونه از اين داروها با پزشک متخصص مشورت کنيد.

 

دلایل ثانویه ریزش مو

در خانمها يکي از علل مهم و شايع ريزش مو فقر آهن است. اگر سطح ذخيره آهن بدن از ميزان مشخصي کمتر شود مو دچار ريزش ميشود. همچنين بيماريهاي داخلي مثل مشکلات تیروئيدي نيز در تعيين علت ريزش مو اهميت بسياري دارند.

دارويي که فرد مصرف ميکند و شايد اهميت زيادي به آنها ندهد در مورد فردي که ريزش مو دارد از اهميت شاياني برخوردار است.  به طور مثال فردي که به دنبال جراحي دريچه قلب، قرصهاي ضدانعقاد خون مصرف ميکند ميتواند دچار ريزش مو شود يا دختران جوان و مضطربي که به منظور کنترل تپش قلب خود به طور مکرر از داروي پروپرانولول استفاده ميکنند.

رژیم ناگهاني کچل می کند

رژيمهاي غذايي نادرستي که بانوان ميگيرند يکي ديگر از علل شايع ريزش مو است. رژيمهاي ناگهاني حتما فرد را دچار آسيبهايي مثل ريزش مو وسياهي دور چشمها مي کنند  . ديگر لازم نيست که تذکر بدهيم براي کم کردن وزن امروزه بهترين کار مراجعه به متخصص تغذيه و انجام فعاليتهاي ورزشي است. اين مسئله را جدي بگيريد چون اين ريزش مو بازگشت ندارد.

منبع:مجله برترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *