تغذیه و تناسب اندامغذا و سالادهانکته های تغذیه ای

تخم مرغ منبع مواد مغذی

تخم مرغ یکی از بحث بر انگیز ترین مواد غذایی از ابتدای بشر بوده است. حتما شما هم هنوز نمی دانید اول مرغ بوده یا تخم مرغ اما آنچه مسلم است اینکه تخم مرغ یکی از نعمت های غذایی است که در اختیار تغذیه انسان قرار گرفته است. تخم مرغ به دلیل تنوع مود مغذی مورد نیاز روزانه و کامل بودن اسید های آمینه موجود در پروتئین هایش دارای بهترین ارزش بیولوژیک است و اگر پای مقایسه ارزش بیولوژیک در میان باشد تخم مرغ را به عنوان واحد این ارزیابی در نظر می گیرند. این به این معنی است که تمام اسیدهای آمینه ضروری یعنی اسیدهای آمینه ای که بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید از طریق غذا تامین شود در این بسته کوچک مغذی فراهم است. یک تخم مرغ بزرگ تقریبا حاوی 75 کیلو کالری انرژی ، 6/4 گرم چربی ( که از این چربی مقدار 5/1 گرم آن به صورت اشباع شده است ) وحدود 200 میلی گرم کلسترول است و مقادیر فراوانی از 13 ویتامین و مواد معدنی شامل ویتامین های 12B ، 6B ، E ، D ،A تیامین ، ریبو فلاوین ، کلسیم ، آهن ، اسید فولیک ، سدیم ، پتاسیم ، فسفر ، روی ، بیوتین و اسید پنتو تنیک است. کلسترول موجوددر تخم مرغ علت مهم سالها بحث حتی جدل در بخش های مختلف بود تا آنجا که برخی متخصصین مصرف آن را حداقل برای مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی ممنوع دانستند . اما بر اساس تحقیقات اخیر محققین نتیجه گرفته اند که تاثیر تخم مرغ بر افزایش کلسترول بد یا LDL به آن میزانی که پیش از این تصور می شد، نیست و حتی مصرف روزانه یک تخم مرغ را برای افراد سالم مجاز دانستند.

شما در بازار به انواع مختلف تخم مرغ بر می خورید که برخی از انها تفاوت ظاهری مشهودی دارند مثلا رنگ پوسته شان قهوه ای است یا در بسته بندی و دارای تاریخ تولید و مصرف عرضه می شوند. تفاوت برخی در رنگ زرده و ترکیب محتوا (امگا 3 ) است .

شاید شما فکر کنید تخم مرغ های قهوه ای مغذی ترند . در واقع این اشتباه رایجی است که در تمام دنیا وجود دارد. به هر حال رنگ پوسته فقط به نژاد مرغ ها بستگی دارد و تاثیر مهمی بر محتوای تغذیه ای آن ندارد.

بین تخم مرغ های بسته بندی شده به لحاظ رعایت اصول بهداشتی تخم مرغ های دارای جعبه های بسته شده ای که دارای نشان و تاریخ تولید هستند بهترند.

بعضی از تخم مرغ ها زرده زردتری دارند که به دلیل نوع خوراکی است که به مرغ ها داده می شود و ممکن است حاوی رنگدانه های خوراکی باشند. براساس نوع تغذیه طیور ترکیب مواد مغذی در تخم مرغ تا حدودی تغییر می کند . با استفاده از همین خصوصیت است که تخم مرغ های حاوی امگا 3 تولید شده اند.

چند اصل زیر را برای خرید تخم مرغ در نظر بگیرید تا از سلامت تخم مرغی که مصرف می کنید اطمینان خاطر پیدا کنید:

تخم مرغ های سالم باید به نسبت اندازه سنگین باشند.

پوسته ای سخت و محکم داشته باشند . پوسته های ترک خورده و شکسته امکان آلودگی محتوای تخم مرغ را بیشتر می کند.

زمانی که تخم مرغ را در ظرفی می شکنیم ، زرده آن باید گرد و برجسته و سفیده آن ژله مانند باشد. اگر سفیده تخ مرغ آبکی باشد فاسد است. آن را مصرف نکنید.

 در مقایسه بین تخم مرغ محلی یا تخم مرغ های صنعتی، اولی مغذی تر است . اگر تخم مرغ محلی را برای خرید انتخاب کرده اید حواستان به آلودگی پوسته باشد قبل ازاستفاده و شکستن پوسته، حتما آن را با آب بشویید.

با توجه به اینکه تخم مرغ های دو زرده به نسبت مواد مغذی بیشتری دارند (مواد مغذی موجود در بخش زرده ) البته اگر با محتوای چربی آن مشکل نداشته باشید معمولا گرانترند. در این مورد بهتر است خودتان تصمیم بگیرید.

از نظر موازین بهداشتی تخم مرغ های بسته بندی شده چون امکان نگهداری بهتر و سالمتری در یخچال دارند برای خرید بهترند . به علاوه همانطور که گفته شد به دلیل داشتن تاریخ تولید می توانید مدت نگهداری و تازگی آن را تخمین بزنید..

متاسفانه به دلیل تصور غیر قابل نفوذ بودن پوسته، تخم مرغ در فروشگاه های محلی خارج از یخچال نگهداری می شود. در صورتی که در نزدیکی شما فروشگاهی هست که تخم مرغ را در یحچال نگهداری می کند حتی اگر مجبورید کمی وقت بگذارید تخم مرغ خود را از این فروشگاه تهیه کنید. برای پیشگیری از مسمومیت حاصل از سالمونلا که یکی از موارد مسمومیت های غذایی ناشی از مصرف مرغ و تخم مرغ آلوده به خصوص در روزهای گرم است حتما اصول بهداشتی را در این مورد رعایت کنید.

منبع: به سایت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *