تغذیه و تناسب اندامورزش

اشتباهات رایج بدنسازی

با توجه به این امر که در میان ورزش های مختلف ورزش بدنسازی ورزشی است که اغلب افراد در هر گروه سنی برای دوره ای هرچند کوتاه با اهداف مختلف, از دستیابی به اندامی ایده آل گرفته تا کاهش یا افزایش وزن, در یک باشگاه بدن سازی عضو میگردند و با توجه به اینکه باور های فراوانی را در این رشته ورزشی در میان مبتدیان و حتی گاهی در میان کسانی که سال هاست این ورزش را انجام میدهند,

شاهد هستیم و مهمتر از همه اینکه بسیاری از این باور ها نه تنها ریشه علمی ندارند بلکه در اغلب موارد کاملا اشتباه هستند, در این مقاله سعی شده است تا به بررسی برخی از این موارد پرداخته و اطلاعات صحیح را در هر مورد به ورزشاکران ارائه دهد.

مصرف آب در طی روز یا در هنگام ورزش باعث چاقی میگردد!

پاسخ: نوشیدن آب بر روی وزن واقعی بدن هیچگونه تاثیری ندارد. بلی چنانچه شخص ۲ لیتر آب بنوشد و در این هنگام وزن خود را مورد اندازه گیری قرار دهد وزن شخص بیشتر از قبل است اما این میزان اضافی آب در طی چند ساعت از بدن وی دفع میگردد.

افرادی که باور دارند چنانچه آب در طی تمرین یا در طی روز مصرف نکنند بیشتر الغر میشوند کاملا در اشتباهند و با این کار تنها بازده ورزشی خود را پایین آورده و سالمتی بدن را نیز در معرض خطر قرار میدهند) البته نوشیدن آب برای پرورش اندام کارانی که در روزهای نزدیک مسابقه هستند شرایط خاص خود را دارد که در اینجا مورد بحث نیست

با توجه به یافته های علمی, بدن برای سوزاندن کالری در نیازمند به مولکول های آب میباشد بنابر این با کاهش مصرف آب ورزشکار از دستیابی به هدف دور میماند و به دلیل کاهش سطح آب بدن است که تصور میکند وزن وی کاهش یافته است. بدیهی است که این کاهش وزن کاذب با نوشیدن آب مجدد بر خواهد گشت. دیدگاه اشتباه دیگر نیز در بین افراد رایج است که نوشیدن آب باعث لاغری میشود و برای کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند مضر است! با توجه به موارد گفته شده, ورزشکاران نه تنها در طی تمرین با وزنه باید به میزان الزم آب بنوشند بلکه در طی روز نیز باید به میزان فراوان آب نوشیده شود.

ورزش صبح گاهی مفید است و ورزش در باشاگه در بعد از ظهر, آن نتیجه راندارد!

چنانچه بدنسازی یا تمرینات همراه با وزنه را صبح هنگام و بدون توجه به اصل مهم گرم کردن بدن انجام می دهید, در طولانی مدت با این عمل به شدت قلب خود را مورد تهدید قرار میدهید.

توجه کنید که بعد از بیدار شدن از خواب, همچنان قلب با حالتی ریلکس در حال تپیدن است و چنانچه ناگهان مجبور به پمپاژ شدید خون در بدن گردد, این امر به شدت قلب را در معرض خطر قرار میدهد.

همواره ورزش صبحگاهی باید به گونه ای انجام گیرد که آهسته آهسته ضربان قلب افزایش یابد( با انجام نرمش و گرم کردن بدن ) و سپس به ورزش شدیدتر پرداخت. هرچند که توصیه نمیشود ورزش بدنسازی را به صورت صبحگاهی و در ساعات اولیه بیدار شدن بعد از خواب صبح انچام داد. بهترین زمان برای ورزش بدنسازی بعد از ظهر ها و عصر هنگام میباشد.

کسانی که بدن سازی اکر میکنند در جوانی بدنی زیبا دارند ولی در پیری تمامی عضالت آنها به چربی تبدیل میشود!

ین دیدگاه نادرست را دور بیندازید. هرگز ته چربی به عضله تبدیل میشود و نه عضله به چربی. بدیهی است که در صورتی که پس از سالها ورزش و تمرینات با وزنه, زیبا ترین بدن را نیز داشته باشید اما اگر برای یک مدت طولانی ورزش نکنید بدن شما هماننده دیگر بدن های معمولی افراد خواهد شد.

دلیل اینکه از واژه معمولی استفاده شد این است که: بلی یک بدن بدون ورزش و تمرین یک بدن کامال معمولی است که در جامعه در اغلب افراد مشاهده میکنیم, یک بدن با نقاط ضعف بسیار زیاد از نظر زیبایی و تناسب. چنانچه فردی بعد از ماه ها یا حتی سال ها ورزش به اندامی زیبا و متناسب دست می یابد دلیل آن وقت, انرژی و هزینه ای است که برای دست یابی به این بدن صرف کرده است. پس با گوش فرا دادن به سخنان افرادی که بنا به دالیلی در زندگی خود, خود را کاملا از دنیای ورزش دور نگه داشته اند و با دیدن اینکه افراد بسیاری با ورزش کردن و به خصوص تمرینات بدن سازی به اندامی ایده آل دست یافته اند, فقط غبطه می خورند و یا حسادت می ورزند, خود را از جامعه ورزشی و خانواده بزرگ پرورش اندام دور نکنید.

بدن سازی رشته ای است که آینده ندارد چون اگر رهایش کنید دیگر آن همه زحمت به باد میرود و آن بدن زیبا را ندارید!

برای پاسخ به این باور نادرست فقط یک سوال را بررسی می کنیم: کدام رزمی کار ورزیده را که میتواند پاهای خود را پس از سالها تمرین و تکرار ۱۸۰ درجه باز نماید میشناسید که اگر یک سال اصال تمرین نکند, بتواند همچنان انعطاف پذیری را در بدن خود داشته باشد؟!

کدام قهرمان دو و میدانی جهان را میشناسید که اگر چندین ماه از تمرینات ورزشی دور بماند, میتواند همچنان رکورد دار دو و میدانی باشد؟! کامال مشخص است که اگر فردی با یک بدن معمولی بعد از ماه ها تمرین به اندامی زیبا دست یابد اما به دلایلی برای یک سال از تمرینات بدن سازی دور بماند, بدن وی دیگر تناسب دوران تمرین را ندارد. البته الزم به ذکر است که چنانچه همین شخص پس از ماه ها دوباره به تمرینات خود بپردازد به مراتب سریعتر به بدن متناسب خود دست خواهد یافت در مقایسه با افرادی که برای اولین بار در عمر خویش قصد دارند برای سالمت جسمی خود و اندامی متناسب, به ورزش بپردازند.

مصرف مکمل های ورزشی در ابتدا به شما بدنی  زیبا میدهد اما در پیری اندامتان بسیار زشت میگردد!

یک سخن کامال بی پایه و بدون معیار های علمی. این روز ها افراد بسیاری عکسی از یکی از اسطوره های بدنسازی جهان آلنورد شوارزنگر دیده اند که در آن عکس بدن وی را در زمان جوانی و اوج فعالیت ورزشی خود با بدن کنونی وی مقایسه میکنند. تنها جواب برای این چنین دیدگاهی این است که لطفا به بدن های افراد دیگر در این سن که کامال از دنیای ورزش دور بوده اند, بنگرید(آلنورد در حال حاضر ۶۴ سال دارد).

آیا عضالتی نیرومند و اندامی متناسب را در بدن این افراد میبینید؟ نیاز به توضیح ندارد که در چنین سنی از فردی که مدت هاست از فعالیت های ورزشی فاصله گرفته است نمیتوان انتظار بدن یک فرد ۲۸ ساله را داشت.

مکمل های ورزشی ضرر دارند و هورمون هستند!

متاسفانه افراد بیشماری وجود دارند که به دلیل عدم آگاهی و سواد کافی و گاهی به دلیل اینکه خود حوصله ورزش و جسارت دستیابی به اندامی ایده آل را ندارند, با بیان چنین جمالت بی اساسی باعث گمراهی ورزشکاران مبتدی و حتی تغییر دیدگاه عمومی افراد بی اطالع, به این ورزش میگردند. مکمل ها نه تنها هورمن نیستند بلکه برای سالمتی بدن و بازده بدن بسیار مفید اند. این روز ها در اغلب سوپر مارکت های بزرگ در جوامع پیشرفته میتوانید انواع مکمل های غذایی را نه تنها برای ورزشکاران بلکه برای عموم افراد چه پیر و چه جوان خریداری کنید. انواع قرص های ویتامین نیز مکمل غذایی و ورزشی محسوب میگردند که هیچ انسان تحصیل کرده ای آنرا هورمن یا مضر تلقی نمی کند بلکه با تحقیق در مورد آن به اهمیت آن مکمل بر روی سالمت جسمانی انسان دست می یابد.

منبع: تک اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *