سلامتیسلامتی پوستسلامتی مو

هفت عادت غلط که پوست را پیرتر نشان می دهد

این هفت عادت خطرناک، پوست شما را پیر تر نشان خواهد داد …

۱- سیگار کشیدن: افراد سیگاری ویا کسانی که بطور مداوم وطولانی مدت در معرض دود سیگار دیگران قراردارند از پوستی خشک‌تر و چروکیده‌تر برخوردارند که این حالت می‌تواند بعلت کاهش ویتامین C پوستی این افراد هم باشد و عده‌ای از محققین معتقدند که اثرات دود سیگار بر پوست به اندازه اثرات اشعه ماورا بنفش آفتاب می‌تواند برای پوست مضر تلقی شود.

۲- تابش آفتاب: تابش نورخورشید در طولانی مدت باعث خشکی، افزایش ضخامت و چروک شدن پوست می‌شود. همچنین این تابش نور می‌تواند باعث ایجاد کک مک و لکه‌های قهوه‌ای دیگری بنام لنتیگو در سطح پوست شود که این‌ها نیز می‌توانند در کدورت و پیربه نظررسیدن پوست افراد موثر باشد. تابش نور خورشید با ازبین بردن الیاف الاستین پوستی می‌تواند باعث شل شدن پوست وکاهش خاصیت ارتجاعی آن نیز بشود که این حالت نیز به نوبه خود پیری پوست را تسریع می‌گرداند. خوشبختانه با استفاده از پوشش مناسب و ضدآفتابهای موثر بر اشعه ماورا بنفش نوع A و B می‌توان امیدوار بود که اثرات نور خورشید برپیری پوست را به تاخیر انداخت. البته جهت اثر بهتر ضد آفتاب‌ها در پیشگیری از پیری پوست، باید استفاده از آن‌ها را از کودکی آغاز نمود و در همه سال وحتی زمان ابری بودن آسمان هم استفاده از آن‌ها ادامه یابد.

۳- عدم تحرک کافی: ورزش باعث جریان خون بهتر و حفظ توان عضلات افراد است واز این طریق می‌تواند در پیشگیری از پیری پوست نیز موثر واقع گردد. افرادی که از تحرک کافی برخوردارند معمولا شاد‌تر بوده و همین امر نیز باعث کاهش چروکهای بعلت اخم کردن در این افراد می‌شود.

۴- هوای سرد: کسانی که در معرض باد وهوای سرد هستند پوستشان زود‌تر چروک می‌خورد که این نیز بعلت خشکی بیش از حد پوست این افراد است. بنابراین باید در موقع خروج از منزل درهوای سرد حتما از مرطوب کننده‌های مناسب استفاده نمود تا از این موضوع جلوگیری شود. بهتر است درچنین هوایی حتی در داخل منازل نیز بعلت وجود وسایل گرم کننده‌ای که رطوبت محیط را کاهش می‌دهند از مرطوب کننده‌های مناسب استفاده نمود. در چنین شرایطی استفاده از بخور‌ها نیز می‌تواند جهت ایجاد رطوبت مناسب مفید واقع گردد.

۵- مصرف الکل: مصرف الکل باعث گشاد شدن عروق کوچک سطحی پوست شده واز این طریق باعث افزایش جریان خون درنزدیکی سطح پوست می‌گردد. همچنین مصرف الکل باعث تخریب تدریجی این عروق و درنتیجه حالت گرگرفتگی وقرمزی پوست شده وگاه نیز عروق شکسته شده در سطح پوست به فراوانی پدیدار می‌گردد.

۶- استرس: استرس باعث چین خوردگی بیشتر در صورت می‌شود که این امر بعلت انقباض مداوم عضلات صورت است که بعد از مدتی این عضلات درحالت نیمه انقباضی باقی مانده وهمین امر باعث چروک خوردگی پوست روی عضلات می‌شود. کاهش استرس‌ها از طریق ورزشهای سبک و تکنیکهای کاهش استرس می‌تواند از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

۷- کم خوابی: خواب ناکافی باعث ایجاد احساس خستگی در فرد شده که همین امر به نوبه خود باعث ایجاد ظاهری خسته در او می‌گردد. تیرگی دور چشم‌ها، پف زیر چشم وپوستی که فاقد طراوت لازم است؛ همه می‌تواند نشانه‌های خواب ناکافی در افراد باشد. برای جلوگیری از چنین حالاتی باید ۷ الی ۸ ساعت در شبانه روز خواب مناسب داشت. خواب مناسب نیز خوابی است که درسرساعت معین شروع شده ودر ساعتی معین نیز خاتمه یابد و این ساعات نیز در روزهای مختلف، ثابت بماند. نوشیدن قهوه به مقدار زیاد در طول روز (به خصوص عصر‌ها) و خوردن شام در ساعات پایانی شب نیز می‌تواند مانع خواب مناسب گردد که باید اینگونه رفتار‌ها را نیز تغییر داد. دیدن فیلم‌ها و انجام بازیهای رایانه‌ای هیجان انگیزدر ساعات پایانی شب نیز مانع خواب مناسب است که باید دیدن اینگونه فیلم‌ها و انجام چنین بازیهایی را به وقت مناسبتری موکول نمود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی پوست،مو و زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *