نکته های تغذیه ای

خوردن چه گوشت هایی برای زنان باردار مضر است؟

بارداری یکی از شیرین ترین دوران زندگی یک زن است که با محدودیت های بسیاری نیز همراه است. یکی از این محدودیت ها توجه زیاد به رژیم غذایی و بایدها و نبایدهای مرتبط با آن می باشد. به همین دلیل خانم های باردار بایستی در انتخاب مواد غذایی دقت زیادی به خرج داده و برنامه غذایی سالم و مناسبی را برای خود برگزینند. بهتر است برای  کسب اطلاعات بیشتر مقالات رژیم غذایی دوران بارداری و توصیه ها و پرهیزات غذایی دوران بارداری را مطالعه کنید.

فراورده های گوشتی و پروتئینی از مواد غذایی هستند که زنان باردار در انتخاب و نحوه مصرف آنها بایستی توجه لازم را داشته باشند. برخی از موارد منع و احتیاط در مصرف گوشت ها را در ادامه ذکر کرده ایم.

ماهی دارای جیوه زیاد

ماهی دارای جیوه

ماهی سرشار از اسید چرب امگا 3 است اما زنان باردار باید از خوردن ماهی های دارای جیوه زیاد پرهیز کنند. جیوه زیاد می تواند رشد طبیعی مغز و سیستم عصبی نوزاد را با مشکل روبرو کند.

شاه ماهی خال مخالی، اره ماهی، اردک ماهی، باس شیلی، نیزه ماهی، ماهی خال مخالی اسپانیایی و کوسه، ماهی هایی هستند که دارای جیوه زیادی هستند و زنان باردار باید از خوردن این ماهی ها پرهیز کنند.

زنان باردار علاقه مند به ماهی می توانند هفته ای دو باردار از ماهی های قزل آلای غیر پرورشی، گربه ماهی، تیلاپیا، میگو و ماهی سفید استفاده کنند. همچنین خوردن 4 کنسرو ماهی در هفته نیز منعی ندارد.

گوشت خام و نپخته

گوشت خام و نپخته

خوردن گوشت قرمز  و گوشت مرغ خام و نپخته برای همه افراد مخصوصا زنان باردار بسیار مضر است. گوشت خام و نپخته خطر توکسوپلاسموز که یک عفونت انگلی است را افزایش می دهد و می تواند به نوزاد آسیب بزند.

البته گوشت دارای پروتئین است و برای رشد نوزاد ضروری است، اما باید به صورت کاملا پخته شده خورده شود. بهترین کار این است که در دوران بارداری هر نوع گوشتی را خودتان بپزید تا از پخته شدن کامل آن مطمئن شوید و هنگامی که به رستوران می روید غذاهای گوشتی سفارش ندهید.

زنان باردار باید از خوردن هر نوع گوشت سرد مانند ژامبون پرهیز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *