تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

مکمل هایی که در کنارهم چربی سوزی می کنند

این ترکیب‌های فوق العاده، به شما کمک خواهند کرد که در کنار تلاش بی وقفه‌ی خودتان، نتایج بهتری دریافت کنید. منطق ترکیب کردن چیزها، در خیلی موارد به کار می‌رود، از جمله مکمل‌ها. وقتی یک مکمل می‌تواند به چربی سوزی کمک کند، مصرف آن به همراه یک یا تعداد بیشتری مکمل، می‌تواند اثرات آن را افزایش دهد.

با در نظر داشتن این مساله، ۹ ترکیبی که در زیر بیان می‌کنیم، ممکن است آن مزیتی که شما دنبالش هستید را برایتان فراهم کنند. ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

۱. ترکیب ارزان: کافئین و عصاره چای سبز

امروزه چربی سوزهای موثر زیادی در بازار وجود دارند، اما برای بعضی افراد مانند دانشجویان و کسانی که بودجه‌ی محدودی دارند، برچسب قیمت، به تنهایی می‌تواند بیشتر از چیزی باشد که آنها معمولا برای مواد غذایی هزینه می‌کنند! اما لازم نیست مکمل‌های چربی‌سوز، گران باشند تا موثر واقع شوند. کافئین وعصاره‌ی چای سبز تقریبا به هر چربی سوزی که در بازار وجود دارد اضافه می‌شوند، زیرا بسیار موثرند.

یکی از راههای عمده‌ای که کافئین چربی سوزی را افزایش می‌دهد، امکان اتصال به سلول‌های چربی و تسیهیل جدا شدن چربی از آنها، و در عین حال جلوگیری از ذخیره‌ی چربی بیشتر است. کافئین همچنین برای افزایش چربی سوزی، هم در هنگام استراحت و هم ورزش مفید است.

عصاره‌ی چای سبز حاوی ترکیباتی است که بعنوان کاتچین شناخته می‌شوند. یکی از آنها به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، مسئول بخش عمده‌ای از اثرات چربی‌سوزی چای سبز است. EGCG توانایی مهار آنزیمی را دارد که نوراپی نفرین (یک انتقال دهنده‌ی عصبی که در تنظیم سرعت سوخت و ساز و چربی سوزی ضروری است) را تجزیه می‌کند.

با متوقف شدن تجزیه‌ی نوراپی نفرین، می‌توانید متابولیسم و سطح چربی سوزی‌تان را بمدت طولانی تری بالا نگه دارید، مخصوصا هنگامیکه کافئین برای آزاد کردن چربی از سلول‌های چربی بکار رود. مطالعات تحقیقاتی تایید می‌کنند که عصاره‌ی چای سبز می‌تواند بطور قابل توجهی چربی سوزی را افزایش دهد.

آنها را اینگونه با هم ترکیب کنید: در صبح و یک ساعت قبل از تمرین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین را با ۵۰۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز استاندارد شده برای EGCG را مصرف کنید. در روزهای استراحت، دوز دوم را در بعدازظهر مصرف کنید.

۲. یک ترکیب چربی سوز بسیار موثر: فورسکولین و کارنیتین

شما برای به حداکثر رساندن چربی سوزی به مکملی نیاز دارید که مستقیما به جایی که چربی در آن ذخیره شده برود و آنرا آزاد کند، بطوریکه این چربی بتواند از طریق جریان خون به عضلات و سایر بافت‌های بدن که در آنجا بعنوان سوخت استفاده خواهد شد برود. همچنین باید مطمئن شوید که چربی به سیستمی برده می‌شود که آنرا می‌سوزاند، یعنی میتوکندری سلول. ترکیب این دو مکمل، به هر دوی این موارد کمک می‌کند.

فورسکولین، ترکیب فعال موجود در گیاه coleus forskohlii، نیمی از کار را بخوبی انجام می‌دهد و با فعال کردن آنزیم آدنیلات سیکالز به افزایش چربی سوزی کمک می‌کند. این آنزیم باعث رخ دادن چند اتفاق پشت سر هم می‌شود که منجر به فعال شدن آنزیم دیگری بنام «لیپاز حساس به هورمون یا HSL» میگردد. HSL، تجزیه و تحلیل چربی، یا توانایی چربی ذخیره شده در سلول‌های چربی برای آزاد شدن در جریان خون را افزایش می‌دهد.

در واقع مطالعه‌ای از دانشگاه کانزاس (لارنس) گزارش داد که مردان دارای اضافه وزن که فورسکولین مصرف کردند، نسبت به افراد مورد آزمایشی که در طول یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای دارونما مصرف می‌کردند، بطور قابل توجهی چربی بیشتری از دست دادند.

کارنیتین هم، نیمه‌ی دوم کار را انجام می‌دهد. این مکمل شبه آمینو اسید به چربی که به بافت‌ها می‌رسد کمک می‌کند تا به داخل میتوکندری آن سلول برود، یعنی جاییکه بعنوان سوخت سوزانده می‌شود. تحقیقات تایید می‌کنند که مکمل کارنیتین، چربی سوزی را در هنگام استراحت و ورزش بهبود می‌بخشد و منجر به کاهش چربی بیشتری می‌شود.

آنها را اینگونه با هم ترکیب کنید: ۲۰ تا ۵۰ میلی‌گرم فورسکولین و ۱ تا ۳ گرم کارنیتین (مانند ال کارنیتین، استیل ال کارنیتین، یا ال کارنیتین ال تارتارات) را با صبحانه، وعده‌های قبل از تمرین و وعده‌های بعد از تمرین بخورید.

۳. غذایتان را تندتر کنید: فلفل قرمز و زنجبیل

گاهی اوقات افزایش پتانسیل چربی سوزی بدن شما، به آسانی استفاده از ادویه‌های خاصی در غذایتان است. اضافه کردن کمی‌ فلفل قرمز یا زنجبیل، یک راه آسان برای تند کردن وعده‌های غذای و افزایش سوخت و ساز بدنتان است. اگر غذاهای تند دوست داشته باشید، افزایش چربی سوزی می‌تواند به سادگی خوردن باشد.

کپسایسین، ماده‌ی شیمیایی موجود در چیلی (فلفل قرمز) است که آنرا تند می‌کند. این ماده با افزایش سرعت سوخت و ساز و چربی سوزی از طریق توانایی‌اش برای افزایش سطوح نوراپی نفرین، می‌تواند باعث افزایش روند از دست دادن چربی بدن شود. همچنین بطور قابل توجهی به کاهش گرسنگی و در نتیجه کالری مصرفی کلی شما کمک می‌کند.

زنجبیل، ریشه‌ای با خواص متعدد است که آنرا به یک درمان موثر برای التهاب، تهوع و بیماری حرکت (حالت تهوع در سفر) تبدیل می‌کند. همچنین یک کمک با ارزش برای کاهش چربی است. تحقیقات نشان می‌دهد که هم زنجبیل تازه و هم زنجبیل خشک، سرعت سوخت و ساز و اسید لاکتیک تولید شده توسط عضلات را افزایش می‌دهند. از آنجا که اسید لاکتیک باعث تحریک ترشح هورمون رشد (GH) می‌شود و GH تجزیه و تحلیل چربی را افزایش می‌دهد، این یکی دیگر از مزایای کاهش چربی زنجبیل است.

آنها را اینگونه با هم ترکیب کنید: به دنبال راه‌هایی برای اضافه کردن فلفل قرمز یا زنجبیل به وعده‌های غذایی‌تان باشید. فلفل قرمز بدون شک با غذاهای سنتی مکزیکی سازگاری دارد، اما می‌تواند برای تند کردن تخم مرغ یا پنیر کاتیج نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توانید از سس‌های تند و سالساهای حاوی فلفل قرمز در روی غذاهایتان استفاده کنید.

یک راه آسان برای استفاده از زنجبیل، مصرف آن در کنار سوشی یا ساشیمی‌ به شکل ترشی زنجبیل است. می‌توانید ریشه‌ی زنجبیل بخرید، آن را تکه تکه کرده و در غذاهای stir-fry (غذاهای تفت داده شده با روغن بسیار کم) بریزید، یا از مقدار زیادی زنجبیل خشک شده استفاده کنید.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *