تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

آیا گیاه‌خواری برای کودکان مضر است؟

گیاه‌خوار بودن و رعایت کردن یک رژیم غذایی گیاهی، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیقی است. برای این که سلامت کودکان و بزرگسالان به خطر نیافتد، باید برنامه‌ی غذایی انتخاب کنیم که حتماً نیازهای طبیعی بدنمان را برطرف کند.

الویرا ساوینو (Elvira Savino) عضو حزب محافظه‌کار فورزا ایتالیا (Forza Italia)، اخیرا بیانیه‌ای جالب به مجلس ارائه کرده است. متن لایحه‌ی وی بدین شرح است: هر خانواده‌ای که کودکش را مجبور به گیاه‌خواری کند، باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد؛ حتی اگر این اقدام در راستای انجام مراسمی دینی و یا اخلاقی باشد.

با استناد به نیویورک دیلی نیوز (New York Daily News)، ساوینو به‌ شدت عقیده دارد رژیم غذایی گیاهی فاقد مواد مغذی حیاتی برای بدن است و والدینی که فرزندشان را مجبور به گیاه‌خواری می‌کنند، باید مجازات شوند. او پیشنهاد داده است در صورتی که کودک مریض شود والدین باید یک الی دو سال حبس شوند و در صورتی که کودک به دلیل سوءتغذیه تلف شود، مجازات باید شش سال حبس باشد.

کاترین بروکینگ (Katherine Brooking) متخصص تغذیه و یکی از مؤسسین وب‌سایت اپتیت فور هلث (Appetite for Health) می‌گوید:

تهدید به حبس شخصی که کودک زیر 16 سالش را مجبور به گیاه‌خواری می‌کند، غیرقابل توجیه و بی‌جا است. آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی (Academy of Nutrition and Dietetics) و آکادمی اطفال آمریکا (American Academy of Pediatrics)، هردو اعلام کرده‌اند که گیاه‌خواری با استفاده از برنامه‌ی غذایی معتبر برای نوزادان و کودکان نوپا اصلاً ضرر ندارد و من کاملاً با این بیانیه موافقم.

بروکینگ در ادامه افزوده است:

هرکسی که تصمیم دارد گیاه‌خوار شود و در حال بررسی مزایا و معایب این کار است، باید بداند انتخاب چنین رژیمی نیازمند میزان قابل توجهی برنامه‌ریزی، تحقیق و راهنمایی گرفتن است. همه‌ی این کارها برای این است که مطمئن شوید تمام مواد مغذی حیاتی را به بدن خود می‌رسانید. برای مثال زمانی که منابع حیوانی را از وعده‌های غذایی حذف کنید، ویتامین B12 و D، آهن، کلسیم، زینک (روی) و پروتئین سخت‌تر به بدن می‌رسد. پس والدینی که علاقه دارند رژیم غذایی گیاه‌خواری را برای فرزندان خود انتخاب کنند، باید به‌ شدت روی این موارد دقیق شوند و تحقیق کنند.

پس می‌توان از این گفته‌ها نتیجه گرفت که گیاه‌خواری برای کودکان تنها در صورتی مضر است که ملاحظات جدی روی آن صورت نگیرد.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *