پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

با این 6 تغییر ، کلیه هایی سالم داشته باشید

خیلی از ما آدم‌ها عادت کرده‌ایم هر غذایی را بخوریم و هر کاری را انجام دهیم و به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم، اتفاقی است که بعد از آن برایمان رخ می‌دهد و خیلی بی‌اعتنا از کنار آن عبور می‌کنیم و گاه وقتی متوجه می‌شویم که دیگر کار از کار گذشته است.

عادات غلطی که در بیشتر اوقات به طور روزمره و نادانسته آنها را انجام می‌دهیم و همین امر به اندام‌های بدن آسیب می‌رساند. کلیه‌ها یکی از مهم‌ترین اندام‌هایی هستند که مکانیسم مؤثر، پیچیده و جالبی در پاکسازی بدن ایفا می‌کند. بنابراین، سلامت این عضو بدن از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید با آگاهی از برخی عادات نادرست از بروز برخی مشکلات ناخواسته جلوگیری کنید.

تأخیر در تخلیه مثانه

نگه داشتن ادرار داخل مثانه یکی از عادات غلط رفتاری با کلیه‌هاست. به گفته متخصصان مراقبت بهداشت، مثانه پر ممکن است باعث آسیب به کلیه‌ها شود. وقتی که ادرار را به مدت طولانی در مثانه نگه می‌دارید، باکتری‌ها به سرعت چند برابر می‌شوند. زمانی که ادرار به کلیه‌ها و میزنای برمی‌گردد، مواد سمی منجر به بروز عفونت‌های کلیوی، عفونت‌های ادراری، اورمی (بالا رفتن اوره) و نفریت کلیوی می‌شود. با احتباس ادرار در مثانه، مجاری ادراری تحت فشار قرار گرفته و فشار روی کلیه‌ها زیاد می‌شود.

مصرف بیش از حد نمک

مصرف نمک در مقادیر بالا علاوه بر این که می‌تواند فشار خون را بالا برده و مشکلات متعددی را برای سلامتی داشته باشد، برای کلیه‌ها هم مضر است. مصرف بیش از 8/5 گرم نمک در طول روز خطرناک است. نمک منبع اولیه سدیم است. یکی از دلایل مضر بودن نمک این است که سدیم کار کلیه‌ها را دشوارتر می‌کند. وقتی مقدار سدیم در جریان خون زیاد می‌شود، بدن باید مقدار اضافی آن را دفع کند. این کار استرس زیادی را به کلیه‌ها وارد کرده و منجر به بروز برخی مشکلات برای بدن می‌شود. بنابراین، پزشکان همواره به کاهش میزان مصرف نمک در رژیم غذایی توصیه می‌کنند.

مصرف بیش از حد گوشت

پزشکان معتقدند که مصرف بیش از حد پروتئین برای کلیه‌ها مضر است. هضم پروتئین باعث تولید آمونیاک در بدن می‌شود که سمی خطرناک به شمار می‌رود و می‌تواند برای کلیه‌ها مخرب باشد. در صورت مصرف گوشت فراوان، خطر آسیب کلیوی تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. به طور کلی، پروتئین حیوانی و چربی موجود در آن برای کلیه‌ها خطرناک است. با مصرف بالای چربی حیوانی، کلیه‌ها قادر نیستند عملکرد مناسبی را انجام دهند و مانع از تصفیه خون توسط کلیه‌ها می‌شوند. بنابراین برای حفظ سلامت کلیه‌ها باید پروتئین‌های گیاهی را جایگزین پروتئین‌های حیوانی کرد.

نوشیدنی‌های گازدار

تمام انواع نوشیدنی‌های گازدار برای سلامت مضر هستند. این روزها، مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها طرفداران زیادی دارد که در صورت مصرف درازمدت، باعث بروز مشکلات مزمن کلیوی و سنگ کلیه می‌شود.

عدم مصرف آب کافی

کلیه‌ها همیشه باید آب کافی برای فعالیت مناسب داشته باشند. چنانچه در طول روز آب به میزان کافی مصرف نکنید، سموم در داخل خون تجمع می‌یابند و مایعات کافی برای دفع سموم از کلیه‌ها وجود ندارد که در نهایت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در مجاری ادراری شود. پزشکان معتقدند که هر فرد باید روزانه بیش از 8 لیوان آب بنوشد. شما به راحتی از روی رنگ ادرار می‌توانید متوجه شوید که به اندازه کافی آب خورده‌اید؛ هر چه رنگ ادرار روشن‌تر باشد، به این معناست که آب کافی در طول روز مصرف شده ولی پررنگ‌تر شدن رنگ ادرار نشانه غلیظ شدن آن و مصرف آب کمتر است. برای بعضی افراد نوشیدن آب فراوان در روز دشوار است و چنانچه نمی‌توانید روزانه هشت لیوان آب بخورید، می‌توانید سایر مایعات مانند آبمیوه را جایگزین و حتی مقداری آبلیمو به آب اضافه کنید تا طعم‌دار شود.

سبک زندگی بی‌تحرک

دنبال کردن یک زندگی بدون تحرک، مشکلات متعددی را برای سلامت جسم به دنبال دارد. نشستن‌های طولانی‌مدت و زمان‌هایی که در طول روز بی‌تحرک در جایی باقی می‌مانیم، می‌تواند تأثیر منفی روی عملکرد کلیه‌ها داشته باشد و سلامت را به خطر ‌اندازد.

در واقع، ایجاد تغییراتی هر چند جزئی در سبک زندگی، مانند استفاده از پله به جای آسانسور و پیاده‌روی صبحگاهی علاوه بر این که شما را از بی‌تحرکی خارج می‌کند، مانع از بروز بسیاری از مشکلات جسمی از جمله بروز عفونت‌های مجاری ادراری می‌شود. همچنین اعمال برخی راهکارهای خلاقانه در روند زندگی روزمره می‌تواند بسیار مؤثر باشد. علاوه بر این، مصرف مقادیر بالای آب و تأمین آب مورد نیاز بدن در طول روز از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *