تغذیه و تناسب اندامغذا و سالادهانکته های تغذیه ای

این مواد غذایی را با هم نخورید

بعضی از مواد غذایی با یکدیگر سازگاری دارند و باعث تقویت اثر هم می‌شوند، اما ترکیب شدن بعضی غذاها با هم نیز نتیجه خوبی ندارد. مثلا باعث نفخشدید می‌شوند، سطح قند خون را بالا می‌برند و جذب مواد مغذی مهم را کمتر می‌کنند.

چای + شیر

 چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان هاست که التهاب مرتبط با بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل بیماری قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که اضافه کردن حتی مقادیر اندک شیر (شیر گاو یا شیرسویا) به چای می‌تواند این مزایا را کاهش دهد. در واقع،پروتئین‌های شیر به آنتی‌اکسیدان‌های چای متصل می‌شوند و از جذب شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. البته این تمام مضرات چنین ترکیبی نبود، چون جذبکلسیم شیر هم در این ترکیب با اختلال مواجه می‌شود. در واقع، کافئین چای می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد. به نظر متخصصان، اگر واقعا می‌خواهید ترکیب مفید و موثری را با چای درست کنید، بهتر است به‌جای شیر، مقداری لیموی تازه به آن اضافه کنید. این ترکیب، میزان جذب آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می دهد.

نان سفید + مربا

 کربوهیدارت های ساده سطح قند خون را به شدت بالا می برند. پس قرار دادن 2 کربوهیدارت ساده یا بیشتر در کنار هم ، مثل نان سفید و مربا یا نوشابه و سیب زمینی سرخ کرده، شما را با مشکل جدی روبرو میکند. در این زمان قند خون شما به سرعت بالا رفته و بدن باید به سختی کار کند تا بتواند با آزاد کردن انسولین قند خون را کاهش دهد. وقتی این کاهش اتفاق می افتد، انرژی و خلق و خوی شما تضعیف و منجر به خستگی و تحریک پذیری می گردد. این فرآیند در طولانی مدت می تواند منجر به نقص در عملکرد پانکراس ، مقاومت به انسولین و دیابت شود. سعی کنید غلات کامل غنی از فیبر را جایگزین کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده کنید.

سالاد + سس بدون چربی

 از نظر متخصصان، وقتی که چربی را از سالاد حذف می‌کنید، مانع از این می‌شوید که مواد مغذی به ‌درستی جذب شوند. در واقع، یکی از مطالعات اخیر که در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، نشان می‌دهد که وقتی کاروتنوئیدها (رنگدانه های گیاهی مرتبط با کاهش خطر سرطان، بیماری قلبی و دژنراسیون ماکولای چشم) را همراه با سس‌های چرب مصرف می‌کنید، خیلی بیشتر و راحت‌تر جذب بدن می‌شوند،‌ در حالی که سس‌های کم‌ چرب یا بدون چربی این تاثیر را ندارند. البته معنای این مطالعه این نیست که می‌توانید از سس‌های چرب استفاده بی‌رویه کنید! می توانید از روغن زیتون و سرکه بر روی سالاد استفاده کنید.

ماء الشعیر + برگر

 هم برگرها و هم ماءالشعیر به‌ واسطه کبد پردازش می‌شوند، و بدن بطور طبیعی در ابتدا به سراغ تجزیه الکل می رود، زیرا آن را بعنوان یک سم می شناسد. این وضعیت باعث می‌شود که چربی‌ها در جریان خون باقی بمانند و در بافت‌های چربی ذخیره شوند. علاوه بر این، چربی‌ها باعث می‌شوند که غذا خیلی آهسته ‌تر هضم شود و همین مسئله است که توضیح می‌دهد چرا وعده‌های غذایی پُرچرب می‌توانند تا چند ساعت بعد از مصرف، حالت نفخ و سنگینی زیادی ایجاد کنند.

منبع: به سا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *