عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص درمانی نخود فرنگی

نخود فرنگی یک سبزی نشاسته ای است که در سراسر جهان برای استفاده انسان و حیوان کشت می شود.نخود فرنگی یک منبع در دسترس پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین ها و میزان ماینرال ها شناخته می شود.نخود فرنگی منبع خوبی از ویتامین های B1، B2، B3، B6، است. غلظت ویتامین K در آن بالاست. منبع ارزشمندی از پروتئین است.

فواید نخود فرنگی برای مقابله با بیماری ها

پاسخ گلایسمیک و مقاومت به انسولین

نخودفرنگی به علت فیبر و نشاسته غیر قابل هضم زیاد در مقایسه با غذاهای حاوی کربوهیدرات کم فیبر، پاسخ متبولیک بهتری می آفریند. نخودفرنگی می تواند در کنترل دیابت نوع 2 نقش داشته باشد.

سلامت قلبی عروقی

در مصرف نخود فرنگی بهبود علائم قلبی عروقی از جمله کاهش فشارخون، بهبود سطوح لیپیدهای سرم و کاهش اندیکاتورهای التهابی دیده شده است.همچنین مصرف نخودفرنگی تری گلیسرید پس از صرف غذا را کاهش می دهد.

کاهش چربی خون

در مصرف نخودفرنگی افزایش باکتری های مفید در روده  سبب تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر می شود که فواید بسیاری برای سلامتی دارد از جمله کاهش چربی خون

سلامت دستگاه گوارش

به علت محتوای بالای فیبر در نخودفرنگی، فیبر آن حرکات روده را زیاد می کند .

حفاظت از سرطان

آنتی اکسیدان های نخودفرنگی ممکن است برای حفاظت از سرطان و برخی بیماریهای مرتبط با التهاب (و حتی پیری) کمک کننده باشند. خصوصیات آنتی اکسیدانی آن به میزان کمی با پختن در 30،60 و 90 دقیقه تغییر می کنند. برخی مطالعات می گویند مصرف نخود فرنگی تکثیر تومورها را کاهش می دهد.

کنترل وزن

نخودفرنگی می تواند طول مدت سیری را به علت پروتئین بالای خود افزایش دهد و ممکن است بدن سبب بر کاهش وزن موثر باشد.

عوارض

مصرف بیش از اندازه آن را نباید به افراد توصیه کرد و اعتدال را باید مد نظر قرار داد ،چرا که مقادیر زیاد فیتات آن منجر به کمبود مواد مغذی شده و عوارض نامناسبی به همراه خواهد داشت. ضمنا نفخ نیز از عوارض مصرف زیاد آن خواهد بود.

منبع: بوعلی دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *