تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزننکته های تغذیه ای

چه عواملی باعث ایجاد گرسنگی مدام می‌شود؟

برای بسیاری پیش می‌آید که با وجود اینکه همیشه وعده‌های غذایی را مصرف می‌کنند، اما احساس گرسنگی مداوم دارند و همیشه این حس همراه‌شان است، اما جای سوال است که چرا باید احساس گرسنگی داشته باشند؟ در این مطلب مجله علم ورزش برای شما توضیح می‌دهد.

چه عواملی باعث ایجاد گرسنگی مدام می‌شود؟

خواب ناکافی، استرس زیاد و ترشح  هورمون کورتیزول، بیش از اندازه تلویزیون دیدن و حتی اندازه‌ قاشق غذاخوری می‌تواند ایجاد گرسنگی شدید کند. اگر برای گرسنگی‌تان دلیل منطقی به جز ورزش کردن، بارداری و دوران نقاهت بیماری ندارید باید به فکر چاره باشید.

گرسنگی نمود فیزیکی ندارد و آیتم‌های فیزیولوژیکی و بیولوژیکی و حتی عوامل محیطی بسیاری بر آن تأثیر دارند. اگر عادت دارید هر روز رأس ساعت ۲ نهار بخورید بدن شما عادت می‌کند هر روز راس همان ساعت احساس گرسنگی کند حتی اگر واقعاً نیازی به غذا نداشته باشد. اگر دائماً در حال خوردن باشید انتظار این را هم داشته باشید که بدنتان همیشه در انتظارغذا باشد.

اما در وحله‌ی اول دلیل گرسنگی شما چیست؟

نقش اساسی گرسنگی در واقع ترغیب کردن ما به جستجو و مصرف کردن ماده‌ی غذایی در جهت پایدار نگه داشتن سطح انرژی در خون است و این انرژی زمانی به بهترین پایداری می‌رسد که غذاهایی که مصرف می‌کنیم از نظر فیبر، چربی و پروتئین غنی باشند و در نتیجه انرژی را کم‌ کم در اختیار بدن قرار دهند.

همینطور که مواد غذایی به شاخص قند پایین که دیرتر جذب می‌شوند به ما کمک می‌کنند تا در طول زمان بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی نکنیم، بقیه مواد غذایی با شاخص قندی بالا و بعضی کربوهیدرات‌ها مانند کربوهیدرات‌های ساده به‌دلیل ترشح بیشتر انسولین در خون باعث حس گرسنگی بیشتر و کاذب در شما خواهد شد.

معمول‌ترین مواد غذایی فرآوری شده با شاخص قندی بالا برنج سفید، نان سفید، فرآورده‌های کارخانه‌ای، سیب‌زمینی مثل چیپس‌ها، نوشیدنی‌های الکلی و نوشابه‌ها، صبحانه‌های آماده، شیرینی و شکلات هستند که در اکثر افراد سیستم کنترل گرسنگی را مختل می‌کنند.

اما به محض اینکه سبک انتخاب غذای‌تان را تغییر دهید متوجه بهبود در گرسنگی کاذب خود خواهید شد.عکس العمل بدن شما به غذاهایی با شاخص قندی بالا تولید انسولین بسیار زیاد برای بالانس کردن قند خون است. در نتیجه سطح قند خون به شدت بالا رفته و بطور ناگهانی پایین می‌آید.ا ین افت قند خون باعث احساس گرسنگی می‌شود.

از طرف دیگر چربی‌های سالم و غذاهای پر فیبر، ماست و لبنیات و سبزیجات به آرامی در دستگاه گوارش جذب می‌شوند و انرژی را کم‌ کم در اختیار شما قرار می‌دهند. تحقیقات نشان داده است در مواردی کمبود آب عاملی برای حس گرسنگی بوده‌ است.شما باید به اندازه‌ی کافی آب بنوشید این کار به پر شدن حجم معده نیز کمک می‌کند. کمبود خواب باعث فقدان انرژی می‌شود در نتیجه بدن برای جبران انرژی به مواد غذایی احتیاج دارد و همچنین اختلال در ترشح دو هورمون لپتین و گرلین نیاز به غذا را افزایش می‌دهد.

امروزه عادات غذایی جامعه انتخاب غذای سالم را بسیار سخت کرده ‌است. استشمام بو‌ فست فود‌ها، دیدن اسنک‌ها روی میز آشپزخانه و غذاهای سرو شده در رستوران‌ها و معاشرت با آدم‌های پر‌خور، باعث احساس گرسنگی بیشتر خواهد شد. در نتیجه توصیه ما این است که غذاهای ناسالم را تا جای ممکن در معرض دیدتان قرار ندهید. رابطه‌ بسیار قوی بین آنچه می‌بینیم و آنچه برای خوردن انتخاب می‌کنیم وجود دارد. پس خودتان را در معرض تبلیغات قرار ندهید.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *