عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

سبزیجات در طب سنتی: جعفری

جعفری

مزاج جعفری گرم وخشک است و گرمی و خشکی آن در درجه دوم قرار دارد و این بدان معناست که خیلی قوی و آسیب زننده نیست اما بهرحال خیلی ضعیف هم نیست. از آنجایی که مزاجش گرم است برای افراد سرد مزاج بسیارمفید است. جعفری برای سیستم گوارشی نیز مفید است، بخصوص در کسانی که معده های سرد و رطوبتی و ضعیفی دارند، جویدن جعفری و قورت دادن آب آن بخاطر حرارتی که دارد باعث رفع سردی معده خواهد شد. می توانید آب جعفری را گرفته و قاشق قاشق طی روز مصرف کنید.

دمکرده گیاه جعفری برای رفع اخلاط سینه و مجاری ریوی و آبریزش بینی و تنگی نفس بخصوص در فصول سرد توصیه می شود. بخور گیاهانی نظیر جعفری و آویشن و بابونه برای افرادی که اخلاط در مجاری تنفسی دارد که موجب تنگی نفس آن ها می شود بسیار مفید است زیرا باعث نرم شدن اخلاط و بازشدن صدای فرد می شود.

جعفری در آقایانی که مشکل پروستات دارند، بخاطر خاصیت بازکنندگی مجاری ریز و ادرارآوری که دارد نیز مفید است.

در خانم هایی هم که با مشکل بی نظمی عادت ماهیانه یا درد زیاد هنگام قاعدگی روبرو هستند یا عادت ماهانه کم دارند و خوب انجام نمی شود، مفید است.

پس از خوردن “سیر”  برای از بین بردن بوی آن می توانید مقداری جعفری بجوید که بوی بد سیر را کاهش دهد.

جعفری داراری خاصیت بازکنندگی مجاری ریز است که از این خاصیت می توان برای روشن شدن و باز شدن مویرگ های پوست و بدنبال آن بهبود تغذیه و رنگ پوست. برای این کار کافی است مقداری جعفری را ملایم حدودا 10 دقیقه جوشانده یا بگذارید دم بکشد، مایع صاف شده را با اندکی آبلیموی تازه مخلوط کرده و صورت خود را بشویید.

منبع: بوعلی دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *