داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکات سلامتی

راهکارهای طب سنتی برای مبارزه با سرطان

سرطان جزو بیماری های پیچیده و پیشرونده ای است که در همه رده های سنی، با هر میزان تحصیلات و درآمد دیده می شود و افزون بر پیامدهای ناگوار، بار مالی سنگینی را بر خانواده ها، دولت و نظام سلامت تحمیل می کند.
به همین دلیل، بررسی جامع و ارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری و درمان این بیماری ضروری است.


از طرفی به نظر می رسد که پیشگیری از بیماری سرطان به مراتب راحت تر و کم هزینه تر از درمان آن است.

سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه با شرایط فعلی زندگی، رژیم های غذایی، آلودگی های مختلف، افزودنی های خوراکی، فست فودها و … می‌توان از سرطان پیشگیری کرد.
این سوال را با یکی از محققان حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی درمیان گذاشتیم که ماحصل این گفت‌وگو، مطالب مفید و جالبی است که مطالعه آن را به شما خوانندگان عزیز پیشنهاد می کنیم. مهندس فهیمه نبی کارشناس ارشد گیاهان دارویی و دانشجوی دکترای این رشته می گوید: طبق دیدگاه طب سنتی، وقتی رسوبات در داخل خون افزایش می یابد احتمال بروز سرطان در فرد افزایش پیدا می کند.
به احتمال زیاد سرطان در گذشته هم وجود داشته است اما از زمانی که آگاهی بشر به حدی رسید که علت مرگ و میر و بیماری های ناشناخته را کشف کرد، مشخص شد که علت سرطان تغذیه ای است.


در واقع از زمانی که افراد سعی کردند غذاهای خود را تغییر دهند، تنوع طلب شدند و به سراغ غذاهایی رفتند که باطبع و مزاجشان سازگاری نداشت، سرطان شیوع بیشتری یافت.
به عنوان مثال ما در اقلیم خراسان چهار فصل سال را داریم و می‌توانیم از میوه های چهارفصل کشور [اقلیم] خودمان در زمان مناسب استفاده کنیم. اما میوه های استوایی متناسب با شرایط اقلیمی ما نیست یا آویشن اروپایی مخصوص اروپایی هاست درحالی که آویشن شیراز یا خراسان برای ما مناسب است، کما این که با بررسی مواد موثره گیاهان دارویی، عطر، طعم و بوی آن ها به خوبی تفاوت ها مشخص می شود.
مصرف موادغذایی که با اقلیم ما تناسبی ندارد به ویژه اگر در فصل خودش استفاده نشود، باعث افزایش رسوبات در خون و شیوع بیماری سرطان می شود.
به همین دلیل است که حضرت امام‌علی (ع) می فرمایند: «داوو مرضاکم به اقاقیر بلادکم» 

بیماری های خود را با گیاهان منطقه خودتان درمان کنید.

   این نکته نشان می دهد که انسان ها در اقلیم های خاص دچار بیماری های خاصی می شوند و از طرفی گیاهانی که در آن اقلیم رشد می کند مواد موثره مورد نیاز برای درمان را دارد که در گیاهان خارج از آن اقلیم، این ویژگی کمتر دیده می شود.

 دلایل شیوع سرطان

۱. ژنتیک

درباره دلایل ابتلا به بیماری ها باید گفت همیشه درصدی از آن مربوط به ژنتیک است
یعنی حدود ۵ تا ۲۰درصد بیماری هایی که به آن مبتلا می شویم زمینه ژنتیکی دارد اما این بدان معنا نیست که وقتی ما استعداد بیماری را داریم حتماً به آن مبتلا می شویم، بلکه عوامل دیگر مانند تغذیه، عوامل محیطی، میزان فعالیت جسمی ، تنش های عصبی و … نیز موثر است.

۲. تغذیه

براساس دیدگاه طب سنتی، باید براساس طبع و مزاجمان غذای مناسب انتخاب کنیم. استفاده فراوان از شیرینی جات، غذاهای حاوی روغن های اشباع (جامد) و سرخ کردنی، فست‌فودها، نگهدارنده ها و رنگ های مصنوعی باعث افزایش رسوبات و رادیکال های آزاد در بدن شده و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان خواهد شد.
جالب است بدانیم مصرف شیرینی جات، شکلات ها ، کیک ها و غذا های شیرین باعث می شود.
سلول هایی که مستعد سرطان هستند با مصرف قند بهتر می‌تواند بافت های دیگر بدن را آلوده کند، یعنی توان تکثیر بیشتری را پیدا خواهد کرد.

۳. غلبه خلط سودا و صفرا

افزایش رسوبات در خون، کبد و طحال بدون اینکه بدن توانایی تصفیه و سم زدایی این رسوبات و رادیکال های آزاد و سرگردان را داشته باشد باعث آسیب جدی به بافت ها و ارگان های داخلی بدن و باعث تحریک، تقسیم و تکثیر سلول ها شده و بافت های سالم را نابود می کند.

۴. ضعف سیستم ایمنی

امروزه با این که تنوع غذایی زیاد شده اما سیستم ایمنی افراد ضعیف تر شده است
موضوعی که سازمان بهداشت جهانی (WHO)نیز به آن اشاره کرده است.


جالب است بدانید که علت آن را هم استفاده نکردن از غذاهای گیاهی می داند.
سیستم دفاعی ضعیف باعث می شود بدن ما در برابر عفونت ها کارایی نداشته باشد.


نکته: مردم از غذاهای گوشتی بسیار بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده می کنند و بعضی در کنار استفاده از غذاهای گیاهی، سعی می کنند از گوشت هم استفاده کنند.
در این موارد باید گفت این رژیم چندان کارآیی ندارد بلکه باید هفته ای چند بار تنها از غذاهای گیاهی و بدون گوشت استفاده کرد.
این کار باعث می شود سیستم دفاعی بدن تقویت شود.
در ضمن بدن فرصت بازسازی و رسوب زدایی پیدا خواهد کرد.

۵. استرس

استرس و تنش های عصبی باعث شده است سن ابتلا به سرطان کاهش یابد.
روان شناسان معتقدند که جوانان ما تصویری از کمال در ذهن می سازند که قالب مناسبی قرار ندارد، به همین دلیل جوان از آن چه هست احساس رضایت نمی کند.
اضطراب و استرس ناشی از این امر باعث کاهش کارآیی سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن می شود
این عامل در کنار تغذیه نامناسب و در صورت داشتن استعداد ژنتیکی، زمینه ساز بروز سرطان است.


محققان اعلام می‌دارند استرس‌ها و فشارهای محیطی و درونی باعث افزایش ابتلا به سرطان معده در آقایان و سرطان سینه در خانم ها می شود.

۶. مصرف الکل، مصرف دخانیات و هوای آلوده

نکته: سرطان از طریق بافتها، دستگاه لنفاوی و خون گسترش می یابد.


تومورهای خوش خیم و بدخیمموضوع تفکیک تومورهای خوش خیم و بدخیم تخصصی است و به طبع و مزاج و محیط زندگی فرد بستگی دارد.
به عنوان مثال، افرادی که در مناطق سرد و مرطوب زندگی می کنند به دلیل گردش خون ضعیف، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند پس استعداد ابتلا به تومورها را دارند که از نوع خوش خیم است.

در این شرایط می توان با تقویت سیستم ایمنی و دستگاه گردش خون، از بروز این بیماری پیشگیری کرد.
اما افرادی که در اقلیم گرم و خشک زندگی می کنند، ممکن است به دلیل افزایش رسوبات و رادیکال های آزاد دچار توموری شوند که معمولاً از نوع بدخیم است.


البته این مسئله عمومیت ندارد و باید محققان حوزه طب سنتی ما تحقیقات گسترده تری را انجام دهند.

تشخیص به موقع

وی می‌افزاید: به طور کلی تشخیص بیماری ها براساس طب سنتی آسان تر است.


طب سنتی براساس اصل پیشگیری روش های خود را ارائه می‌دهد بدین ترتیب که با شناخت طبایع چهارگانه و علایم آن، می توان افراد مستعد به سرطان را شناسایی کرد.
به عنوان مثال نوجوانی که طبعش سود است، استعداد ابتلا به سرطان را در سال های آینده دارد، با شناسایی و تغییر مزاج وی و رسوب زدایی و تقویت دستگاه لنفاوی می توان این زمینه را از بین برد
این کار بسیار راحت تر از درمان این بیماری است.


دانشمندان می گویند از استحاله غذا در بدن طبایع مختلف به وجود می‌آید و کسی که با تغذیه نادرست باعث غلبه سودا در بدن شده با تغییر تغذیه و اصلاح سبک زندگی خود می تواند مزاج خود را تغییر دهد.
در حالی که در طب جدید، ما باید منتظر بروز علایم بیماری باشیم که این علایم با گذشت زمان ظاهر می‌شود زیرا سرطان جزو بیماری‌های مزمن است که اندام های رئیسه بدن را درگیر می کند و در ابتدا علایمی از خود بروز نمی دهد اما با پیشرفت بیماری فرد دچار علایمی مانند تب بدون علت، به هم ریختگی عصبی، التهاب غیرمعمول، سردرد بدون علت و اشکال در بلع، التهاب و عفونت، لاغری بدون دلیل و بی اشتهایی می شود که به انجام آزمایش نیاز پیدا می کند و تازه در این مرحله مشخص می شود که بیماری پیشرفت زیادی کرده است.


اما پیش بینی ابتلای افراد به سرطان براساس طبع و مزاج آنها امری ساده است و طبیب با کنترل طبع و مزاج بیمار، مانع تمایل طبع وی به سمت غلبه سودا می شود.


یکی از نقاط قوت طب سنتیدر این جا بد نیست به این نکته اشاره کنیم که بیماری ها را می‌توان به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی کرد.
بیماری حاد با علایمی همراه است که به درمان اورژانسی نیاز پیدا می‌کند ولی در بیماری مزمن به تدریج لایه های مرکز سم زدای بدن یعنی کبد و دستگاه لنفی تحت تاثیر قرار می گیرد و خون سنگین و عملکرد قوای رئیسه بدن مختل می شود که البته علامتی ندارد.
خوشبختانه در طب سنتی می توان بیماری های مزمن را تشخیص داد و تا قبل از این که دیر شود، برای درمان آن چاره ای اندیشید.

 پیشگیری

به جرات می توان گفت تا سبک زندگی ما اصلاح نشود، هیچ چیزی به سامان نخواهد شد و یکی از دلایلی که نسل امروز به دنبال اصلاح سبک زندگی نیست، ناآگاهی است.


تغییر و اصلاح سبک زندگی تنها با منع کردن میسر نمی شود بلکه نسل جوان باید بداند که به عنوان مثال وقتی آدامس می‌جود یا تخمه می شکند، به کبدش آسیب می رساند و اگر به همین روال ادامه دهد به دلیل ضعیف شدن سیستم دفاعی،هر نوع میکرو ارگانیسم بیماری زا ممکن است به بدن راه یابد.
اصلاح سبک زندگی شامل همه رفتارها و عادت ها از جمله خوابیدن، ساعت خواب و غذاخوردن، نحوه غذاخوردن، فعالیت جسمی و اصلاح روش های آشپزی و … می شود.
پیامدهای مصرف بی رویه فست فود در سال های آینده مشخص می شود.
امروزه وضعیت سلامت به قدری نامطلوب شده است که مجبوریم از بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم یعنی اگر قبلاً گفته می شد گوشت کمتر مصرف کنید حالا باید بگوییم گوشت بخورید اما فست فود مصرف نکنید ..

در بروز سرطان، کدام کفه ترازو سنگین تر است ژنتیک یا سبک زندگی؟

محققین و دانشمندان بزرگ ما امروزه به این نتیجه رسیده اند که سرطان را یک بیماری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی معرفی کنند یعنی سبک زندگی ناسالم در بروز بیماری سرطان آن قدر تاثیرگذار است که می توان گفت افرادی که زمینه ژنتیکی ابتلا به سرطان را دارند اما سبک زندگی سالم را انتخاب می کنند نسبت به افرادی که استعداد این بیماری را ندارند اما سبک زندگی شان ناسالم است، کمتر به سرطان مبتلا می شوند.

کلید طلایی پیشگیری از سرطان

سوالی که مطرح می شود، این است که ما از خطرات استفاده از موادغذایی سرطان زا، سیگار، امواج، آلودگی آب، فست‌فودها، رنگ های خوراکی و … آگاهی داریم

اما چگونه می توانیم از خطرات آن رهایی یابیم، اطراف ما مملو از عوامل خطر است، چه باید کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت اگرچه قرارگرفتن در معرض بعضی از آلودگی ها، امری اجتناب ناپذیر است ونمی‌توان آن را به طور کامل از زندگی حذف کرد، اما روش‌هایی وجود دارد که می توان با به کارگیری آن، از انباشت سموم در بدن جلوگیری کرد.
به عنوان مثال می توان آدامس نخورد، اگر قرار است غذایی از بیرون منزل تهیه کنیم ظرف مناسب تهیه کنیم تا مجبور نباشیم غذا را برای چند ساعت در ظروف یکبار مصرف نگه داری کنیم، می توانیم خودروی خود را برای مسیرهای کوتاه از پارکینگ خارج نکنیم
اگر گوشت تهیه کرده ایم آن را همراه چند شاخه رزماری یا آویشن، تخم گشنیز بپزیم تا اطمینان حاصل کنیم که سموم گوشت تا حدی گرفته شده است و بعد از پختن، سبزی را از ظرف بیرون بیاوریم و …
علاوه بر رعایت این موارد، یکی از کارهای کمک کننده استفاده از دمنوش های سم زداست تا سمومی که در طول روز در بدن ما جمع شده است، دفع شود.
مصرف دمنوش، اجازه تجمع سموم را در بدن نمی دهد به عنوان مثال اگر شما دارویی مانند پنی سیلین یا آموکسی سیلین مصرف کرده اید یا ماده غذایی خورده اید که باعث انباشت سموم در بدن می شود با مصرف دمنوش می توانید این سموم را از بدن دفع کنید.

ابتلا به بیماری

این پژوهشگرمی‌افزاید:در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از گیاهان دارویی گاهی جنبه درمان کننده و گاهی جنبه مکمل درمان دارد و گاهی می توان آن را جایگزین درمان شیمیایی کرد.
البته در مورد بیماری سرطان باید گفت وقتی این بیماری شدت یافته است و بیمار باید شیمی درمانی یا رادیوتراپی شود، دیگر هیچ درمانگر طب سنتی اجازه ندارد بیمار را منع و او را معطل کند
بلکه باید بعد از این که بیمار درمان های ضروری را برای کاهش خطر انتشار بیماری دریافت کرد، در فرصت مناسب با تجویز داروهای گیاهی و روش های طب سنتی به بهبود وی کمک کرد.
این موضوع به این دلیل مطرح می شود که داروهای گیاهی دیر جذب است و به درمان دیر پاسخ می دهد، درحالی که بیمار مبتلا به سرطان نیاز به درمان های اورژانسی دارد.
در مواردی هم داروهای شیمیایی با داروهای گیاهی تداخل پیدا می کند.
بنابراین باید برای درمان سرطان، متخصصان طب جدید و طب سنتی با یکدیگر هماهنگ باشند تا هم بیمار و هم درمانگر خسته نشود و درمان ها نتیجه مطلوب به همراه داشته باشد.

در حال حاضر با بعضی از پزشکان بیماری های زنان، این همکاری انجام می شود اما در سایر رشته ها شاید به دلیل نداشتن اطلاعات این همکاری کمتر دیده می شود.
معمولاً بعد از تشخیص سرطان پزشک دوره درمانی برای بیمار در نظر می‌گیرد که ۶ماه طول می کشد.
بعد از اتمام این دوره، دوره۶ ماهه استراحت وجود دارد و بعد از آن ممکن است بیماری دوباره عود کند.
این زمان، زمان طلایی برای استفاده از گیاهان دارویی است.


در طول دوره ۶ماهه اول، بیمار داروهای شیمیایی را دریافت کرده که در کبد تجمع یافته است.


با داروهای گیاهی می توان این سموم را از بدن دفع کرد، علاوه بر آن، استفاده از گیاهان دارویی به بیمار کمک می کند که به داروهای شیمیایی وابستگی پیدا نکند زیرا اگر بیمار به داروهای شیمیایی وابسته شود، باید در مرحله بعد برای تاثیرگذاری بیشتر دوز دارو را افزایش داد.
همچنین تقویت جسمی، تقویت جداره سلولی، کاهش تقسیمات سلول های سرطانی، از جمله نتایج سودمند استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی است.


تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است مانند اثرات ضد سرطان سیاهدانه، همیشه بهار، چای سبز، جوی دوسر و زنجبیل.
دمنوش های گیاهیدر استفاده از دمنوش های گیاهی برای پاکسازی بدن باید نکاتی را رعایت کرد
وقتی صحبت از گیاهان دارویی می شود ناخودآگاه برخی افراد نسبت به مصرف آن مقاومت می کنند، بنابراین باید در قالب چای یا دمنوش آن را وارد برنامه غذایی خانواده کرد.

از طرفی چون نسل جوان به ظاهر و خوش طعم بودن دمنوش‌ها و به طور کلی موادغذایی اهمیت می دهند، باید دمنوش ها خوش طعم باشد و ظاهرو رنگ و بوی خوبی داشته باشد
نکته مهم تر این که باید اطلاعات کافی را درباره خواص دمنوش ها به جوانان بدهیم تا برای مصرف آن رغبت بیشتری پیدا کنند.

چند دمنوش و ترکیب مفید برای پاکسازی

۱-برگ به لیمو

برگ درخت به لیمو، به علت داشتن مواد موثره جزو بهترین داروهای سم زدا، آرام بخش و تقویت کننده حافظه است، برای این که دمنوش خوش رنگ شود می توان کمی چای ترش هم به آن افزود و همراه کمی عسل روزی ۲بار مصرف کرد.


به ازای هر ۵گرم به لیمو به ۲ گرم چای ترش نیاز است
چون چای ترش فشار خون را پایین می آورد، این دمنوش مناسب سالمندان است و اگر کسی فشارخون پایین دارد می تواند عسل بیشتری مصرف کند.

 ۲- برگ درخت به + چای سبز+ چوب دارچین

این دمنوش علاوه بر پاکسازی، آرام بخش است.


برگ درخت سیب نشاط آور خوبی است و برای افراد افسرده مفید است.


برای هر نفر ۲ تا ۴ گرم و روزی ۲بار مفید است.


 ۳- دمنوش بادرنجبویه+ کاکوتی = تقویت سیستم ایمنی

بادرنجبویه همان گیاهی است که ابوعلی سینا در ۷۰درصد نسخه هایش از آن استفاده می کرد.
گفته می شود که ابوعلی سینا نام این گیاه را بادرنجویه گذاشته است یعنی گیاهی که بادرنج و غصه را بیرون می کشد.

۴- سیاهدانه و عسل

۵- افزودن جوی دوسر به غذا

با مطالبی که گفته شد به خوبی معلوم می شود که شناخت طبع و مزاج به ویژه برای خانم های خانه دار، نوجوانان و جوانان اهمیت به سزایی دارد.
به عقیده مهندس نبی معاون آموزشی، پژوهشی اتحادیه گیاهان دارویی مشهد
وقتی نسل جوان به این باور برسد که یادگیری موضوعاتی درباره طبع و مزاج و علایم آن، برای داشتن زندگی سالم ضروری است قطعاً اقدام به فراگیری آن می کنند و روش های صحیح سبک زندگی را به کار می برند.
نسل جوان به دلیل نداشتن آگاهی لازم، برخورد مناسب و شایسته ای با طب سنتی ندارد، کما این که بسیاری از مسئولان هم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، طب سنتی را قبول ندارند.


بنابراین باید آموزش های لازم را ارائه کنیم تا مردم عادت های ناسالم خود را کنار بگذارند
در غیر این صورت بیماری های مزمن از جمله سرطان شیوع بیشتری پیدا می‌کند.
متاسفانه موضوع نگران کننده ای که با آن مواجه هستیم تنوع سرطان‌ها در کشورمان است .امروزه شاهد سرطان های نادری مانند سرطان استخوان بینی هستیم.
وی که تجربه همکاری ۱۰ساله با اتحادیه گیاهان دارویی را دارد، می افزاید: اگر خانم ها بدانند تنها با اضافه کردن پودر تخم اسفناج به ادویه غذایی می توانند ۶۰ تا ۷۰ درصد مانع از کم خونی اعضای خانواده شان شوند.


یا اگر بدانند که مصرف برنج سفید، قیمه با گوشت گوساله به همراه ماست باعث غلبه سردی می شود درحالی که نوجوانان در سن رشد نیاز به گرمی و رطوبت کافی دارند، حتماً نگاهشان به نحوه تغذیه و همچنین گیاهان دارویی تغییر خواهد کرد.


این دانش آموخته و محقق در زمینه گیاهان دارویی درباره نگرانی هایش از آینده ای می گفت که خیلی دور نیست، از کارهایی که می توان انجام داد تا از شیوع سرطان پیشگیری کرد اما کسی به آن توجه نمی کند، از لزوم تعامل و همکاری مسئولان به جای انکار طب سنتی سخن گفت و از مادرانی که به دنبال افزایش آگاهی های خود نیستند درحالی که هزینه‌های هنگفتی را صرف کارهای نه چندان ضروری می کنند و از بی محبتی که…
چشمم به مدارک قاب گرفته دیوار افتاد و یاد گفته هایش افتادم که می گفت من عضو انجمن مخترعان هم هستم که البته این مدارک و گواهینامه ها تنها چند قابی است که روی دیوار می‌ماند، نقشی بر دیوار…

منبع: تا سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *