تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

آشنایی با دستگاه های لاغری

برای بررسی عملکرد دستگاه های لاغری باید آن ها را در دو قسمت تهاجمی و غیر تهاجمی ارزیابی کنیم:
دستگاه های تهاجمی: معمولا به کمک یک ابزار که وارد بدن می کنند(مانند تیغ جراحی یا لیزر)باعث از بین بردن چربی های بدن می شوند.
ولی در روش غیرتهاجمی هیچ وسیله ای وارد بدن نمی شود بلکه به صورت مالشی از روی پوست انجام می شود.

دستگاه های تهاجمی

یکی از روش های دستگاه های تهاجمی روشی است که لیزر را وارد بدن می کنند تا چربی های بدن را آب کند و بعد چربی های لیز شده از طریق ساکشن بیرون کشیده می شود.معروف ترین دستگاه های تهاجمی لیزر لیپولیز و لیپوماتیک نام دارد که عملکرد هر دو به گونه ای است که با فرستادن لیزر به بدن باعث لیز شدن چربی ها می شوند و با ساکشن چربی ها را خارج می کنند.

یکی از عوارض استفاده از این دستگاه ها این است که همزمان با قطع رژیم غذایی، پوست دچار افتادگی، التهاب و کبودی می شود که ممکن است بعد از یک تا دوماه کبودی و التهاب از بین برود.
هزینه استفاده از این دستگاه ها از 6 میلیون تا 15 میلیون تومان متغیر است و اگر حتی 6 تا 7 کیلوگرم چربی از بدن بیمار خارج شود ولی رژیم غذایی خود را رعایت نکنند، آن چربی ها قابلیت برگشت پذیری دارند.
یکی دیگر از عوارضی که در نتیجه استفاده از این دستگاه ها ممکن است ایجاد شود و اخیرا نیز شکایت از آن زیاد شده ، این است که وقتی بافت چربی به بدن برمی گردد ممکن است قسمتی از بافت مثلا شکم جلو بیاید و قسمتی در همان حالت بماند که به این حالت “برگشت ناهموار” گفته می شود.

دستگاه های غیر تهاجمی

1-دستگاه کویتیشن

 که عملکرد این دستگاه به گونه ای است که در سلول های چربی خلا ایجاد می شود که باعث متلاشی شدن سلول های چربی می شود. برای اینکه این سلول های لیز شده از بدن خارج شوند باید بلافاصله ورزش را شروع و همزمان رژیم غذایی را رعایت کرد.
این دستگاه بیشتر برای چربی های موضعی مناسب است و به کاهش سایز کمک می کند. اگر همراه استفاده از این دستگاه رژیم غذایی و ورزش هم وجود داشته باشد کاهش وزن نیز اتفاق می افتد.

2-دستگاه کرایولیپولیز

 این دستگاه به نوعی نیمه تهاجمی نیز محسوب می شود . عملکرد آن به گونه ای است که تا منهای 20 درجه سانتی گراد به سلول های چربی سرما می دهند و گاهی بافت در اثر فریز کردن کبود می شود. این روش برای چربی های موضعی روی پهلو و شکم مناسب است.

3-دستگاه RF

 زمانی که فردی از دستگاه های لاغری استفاده می کند و بعد از آب شدن چربی پوستش حالت افتادگی و شل بودن پیدا می کند، می تواند از این دستگاه کمک بگیرد. در حقیقت دستگاه RF سفت کننده پوست است.

4-دستگاه LPG

این دستگاه از طریق امواج باعث لاغری موضعی می شود. همچنین می تواند از طریق امواج جریان خون را در ناحیه ای که دچار سلولیت شده بیشتر کند و فرم پرتقالی پوست را که در نتیجه سلولیت ایجاد شده از بین ببرد.

در مجموع توصیه می شود:
افرادی که تمایل به استفاده از دستگاه های لاغری دارند، از دستگاه های غیر تهاجمی استفاده کنند، چون عوارض تهاجمی ها خیلی بیشتر از غیر تهاجمی هاست و هزینه زیادی هم دارند.
علاوه براین حتما به مراکز معتبر برای استفاده از این دستگاه ها مراجعه کنید. در این صورت عوارضی مانند التهاب پوست و زخم شدن کمتر پیش می آید.
نکته مهم تر آنکه استفاده از هر دستگاهی باعث لاغری نمی شود و اگر بدون رژیم غذایی و ورزش باشد به محض ترک استفاده، دوباره بدن دچار اضافه وزن می شود، بنابراین این روش ها دایمی نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *