تغذیه و تناسب اندامورزش

زمانی که وزنمان کاهش پیدا می کند چربی ها کجا می روند؟

بدن مواد غذایی مازاد مانند کربوهیدرات ها را به شکل چربی ذخیره می کند، یعنی به شکل مولکول های تری گلیسرید ذخیره می شوند. تا کنون تصورات مختلفی در خصوص این چربی ها رایج بوده است، بر این باور بوده اند کسانی که چربی سوزی می کنند، این چربی ها یا به عضله تبدیل می شود که کاملا” غلط است، یا اینکه به انرژی تبدیل می شود و یا از طریق مدفوع دفع می شود. اما به تازگی نتیجه تحقیقات بیانگر آن است که چربی‌ها به سادگی به انرژی، حرارت یا بخش‌های کوچک تر تبدیل نمی‌شوند تا پس از آن از بدن دفع شوند.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، بدن مازاد دریافتی خود را به شکل مولکول های تری گلیسرید در بدن ذخیره می کند، برای افرادی که بخواهند وزن خود را کاهش دهند، لازم است این تری‌گلیسرید به شکل بلوک‌هایی تجزیه شده و سپس اکسیده شود. اما این کار چگونه انجام می شود و در کل چه بلایی سر چربی ها می آید؟

زمانی که تری گلیسرید اکسیده می‌شود ۳ نوع اتم کربن، هیدروژن و اکسیژن آزاد می شوند، در مسیر اکسیده شدن تری گلیسرید لازم است تعداد زیادی مولکول اکسیژن مصرف شود بنابراین این چرخه دی اکسید کربن و آب را به عنوان محصولات زائد تولید می کند. به طور مثال برای سوزاندن ۱۰ کیلوگرم چربی فرد باید ۲۹ کیلوگرم اکسیژن استفاده کند و فرآیند شیمیایی سوختن این چربی به تولید ۲۸ کیلوگرم دی اکسید کربن و ۱۱ کیلوگرم آب منجر می‌شود.

روبن میرمن و آندرو براون از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا و از محققان این مطالعه اظهار داشتند: در طول فرآیند کاهش وزن ۸۴ درصد از چربی به دی اکسید کربن تبدیل شده و از طریق ریه‌ها از بدن خارج می‌شود در واقع ریه‌ها ارگان‌ اصلی در کاهش وزن به حساب می‌آیند. در حالیکه ۱۶ درصد باقی مانده به آب تبدیل می‌شود،‌ این آب تولید شده می‌تواند به شکل ادرار، تعریق، اشک یا دیگر ترشحات بدن دفع شود. روبن میرمن معتقد است همه ما باید این را بدانیم که چربی به انرژی تبدیل نمی شود.

این تحلیل بیوشیمیایی نکته جدیدی نیست اما به دلیل ناشناخته بودن، هیچ کس به این محاسبه فکر نکرده بود. یک فرد ۷۰ کیلوگرمی در حال استراحت با ۱۲ بار تنفس در هر دقیقه حدود ۲۰۰ میلی لیتر دی اکسید کربن به بیرون می دهد. به طور تقریبی، با نفس کشیدن حدود ۱۷ هزار و ۲۸۰ بار در روز، تقریباً ۲۰۰ گرم کربن از دست می دهید و یک سوم این کاهش وزن هنگام ۸ ساعت خواب رخ می دهد. دویدن به مدت یک ساعت کمک می کند تا ۴۰ گرم کربن اضافه از بدن دفع شود و به ۲۴۰ گرم کربن می رسد..

منبع: تک اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *