سلامتیگوش و بینی

ارتباط گوش و سرگیجه؟!

شکوفه علایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه سرگیجه حرکتی است که وجود ندارد اما فرد آن را احساس می‌کند، اظهار داشت: فردی که دچار سرگیجه شده است، احساس می‌کند خود یا محیط دور و برش می‌چرخد، همچنین ممکن است فرد حس کند که او را به سمت جلو یا عقب هل می‌دهند.

وی افزود: بنابراین سرگیجه احساس حرکتی است که وجود دارد و وقتی فردی این علایم را دارد دچار احساس سرگیجه واقعی شده است.

* چه ضایعاتی می‌تواند موجب احساس سرگیجه دهد؟

وی ادامه داد: هر ضایعه‌ای از گوش داخلی تا مغز به وجود آید می‌تواند موجب سرگیجه شود، بنابراین بیماری‌های گوش داخلی، عصب شنوایی و مغزی موجب سرگیجه می‌شود که شایع‌ترین علل سرگیجه، بیماری‌‌های گوش داخلی است.

علایی افزود: از میان بیماری‌ها مغزی، اختلال در ساقه مغز و مخچه موجب سرگیجه می‌شود.

* احساس سیاهی رفتن چشم، سرگیجه واقعی نیست

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: احساس سیاهی رفتن چشم، سرگیجه واقعی نیست، زیرا احساس حرکت در آن وجود ندارد. فرد احساس سیاهی رفتن چشم یا احساس تاری دید گذرا یا منگی در سر دارد.

وی ادامه داد: پزشک باید تشخیص دهد آیا سرگیجه واقعی است یا کاذب، که با پرسیدن اینکه آیا خود یا محیط دور و برت می‌چرخد؟ می‌تواند به واقعی یا کاذب بودن سرگیجه پی ببرد.

* عفونت ویروسی مایع گوش داخلی موجب سرگیجه می‌شود

این نورولوژیست اظهار داشت: شایع‌ترین بیماری‌های گوش داخلی که موجب سرگیجه می‌شود عفونت ویروسی مایع گوش داخلی است که در فصل پاییز و زمستان بیشتر اتفاق می‌افتد. ویروس به مایع داخل گوش حمله می‌کند، گوش داخلی دچار التهاب شده و فرد احساس سرگیجه می‌کند.

عضو کمیته علمی انجمن ام‌اس گفت: این سرگیجه حاد و ناگهانی بوده و معمولاً با احساس تهوع و استفراغ همراه است و به محض اینکه فرد کوچکترین حرکتی به سرش می‌دهد دچار سرگیجه شدید می‌شود، به نحوی که قادر به حرکت نیست، ممکن است این وضعیت موجب شود فرد استفراغ مکرر پیدا کند و چند ساعت یا یکی دو روز نیز ادامه یابد. این حالت به تدریج و آرام آرام بهتر می‌شود اگر چه ممکن است تا هفته‌ها و ماه‌ها نیز طول بکشد.

* درمان خاصی برای سرگیجه حاد و ناگهانی وجود ندارد

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: درمان خاصی برای سرگیجه حاد و ناگهانی وجود ندارد اما داروهایی برای کنترل تهوع، استفراغ و سرگیجه تجویز می‌شود تا سیر بیماری طی شود.

وی گفت: نوع دیگری از سرگیجه که ناشی از عفونت گوش داخلی است به سرگیجه خوش‌خیم و وضعیتی مشهور است، علت این نوع سرگیجه رسوب بلورهای کلسیمی در مایع گوش داخلی است. وقتی فرد سرش را حرکت می‌دهد به دلیل اینکه مایع داخلی گوش به طور طبیعی حرکت می‌کند، بلورهایی که رسوب کرده‌اند نیز حرکت می‌کنند و موجب تحریک گیرنده‌های سرگیجه می‌شوند که نهایتاً احساس سرگیجه را برای فرد همراه دارند.

علایی افزود: بنابراین هر بار فرد سرش را تکان می‌دهد دچار سرگیجه می‌شود که از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و سپس برطرف می‌شود و هر بار که فرد سرش را حرکت می‌دهد این سرگیجه نیز ایجاد می‌شود.

وی افزود: این نوع سرگیجه خوش‌خیم است زیرا علت نگران‌کننده و مهمی ندارد و وضعیتی خوانده می‌شود زیرا با تغییر وضعیت سر ایجاد می‌شود.

* انجام ورزش‌های سر و گردن درمان سرگیجه خوش‌خیم و وضعیتی

این نورولوژیست تصریح کرد: داروها بر این نوع سرگیجه اثری ندارند و تنها درمان آن، نوعی ورزش خاص است که طی آن به فرد آموزش می‌دهیم که با تمرینات منظم به سرگیجه پایان دهد. راه دیگر نیز، مانورهای خاصی است که به سر و گردن فرد داده می‌شود تا این سرگیجه درمان شود.

وی خاطرنشان کرد: هر ضایعه‌ای مانند تومور، عفونت‌های گسترده گوش که استخوان‌های آن را درگیر کند و در گوش داخلی و عصب شنوایی رخ دهد موجب سرگیجه می‌شود.

منبع:خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *