عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

درمان یبوست با برگ سناء

گیاه سنا گیاه شناخته شده ای در بین مردم نیست.  اگر در بین گیاهان دنبال مسهل برای رفع یبوست می گردید برگ سنا بهترین مورد برای استفاده است،که علاوه بر درمان یبوست ، پاکسازی سیستم گوارشی از بهترین خواص ان است.

برگ سنا در طب سنتی ایران مسهلی است که به اقصی نقاط بدن(مانند مفاصل، پوست و مغز) نفوذ می کند و مواد زائد آن قسمت را پاکسازی می‌کند.

نام‌ های دیگر سنا : سانا، سنای مکی، سنای حجازی، سنای هندی، هندی سنا، کوسِن، نیلتاک، سناکوری سنه، کاسیه، التربه دیدوال، نیل‌تات، کاس‌پیند، الوی و سیا است.

محسن عبدی متخصص طب سنتی  گفت:  برگ سنا گرم و خشک و دارای عملکرد قوی است که متاسفانه افراد در زمان‌های گذشته مصرف دائمی آن را برای مبارزه با یبوست پیش گرفته اند و در واقع دوایی اشتباه را برای خود در نظر گرفته اند.

وی افزود: متاسفانه دستگاه گوارشی به برگ سنا عادت می‌کند و با مصرف نکردن آن روده به هیچ وجه کار نمی‌کند و روده ی بزرگ این افراد بیش از اندازه بزرگ و تنبل می شود و گاهی اوقات خونریزی می کند، این افراد باید با یک رژیم غذایی مناسب و ملین‌های مناسب مانند تخم کتان، سبوس گندم عادت بد خود را ترک کنند.

وی اذعان داشت: سنا در طب سنتی ایران مسهلی است که به اقصی نقاط بدن ( مانند مفاصل، پوست و مغز) نفوذ می‌کند و مواد زائد آن قسمت را پاکسازی می‌کند، مصرف سنا بیش از یک هفته و حداکثر 10 روز ممنوع است و همچنین اطفال زیر 12 سال نباید سنا مصرف کنند.

1. برگ سنا دارای طبع گرم و خشک می باشد.

۲. ملین می باشد.

۳. خانم‌هایی که بچه شیر می‌دهند و خانم‌های باردار از خوردن سنا خودداری فرمایید.

۴. برگ سنا در اثر جوشاندن خاصیت مسهل بودنش را از دست می‌دهد.

۵. برگ سنا تصفیه کننده خون می باشد.

۶. برگ سنا دم کرده اش گیاهی قاعده‌آور است.

۷. سنا مسهل بلغم، صفرا و اخلاط سوخته می‌باشد به خاطر همین درخشان‌کننده پوست می باشد.

۸. برای بیماری صرع مفید می باشد.

۹. جهت میگرن و سردرد کهنه نیز موثر است.

۱۰. برای درمان سیاتیک و نقرس از دمکرده سنا می‌توان استفاده نمود.

۱۱. جهت تسکین درد مفاصل و درد کمر برگ سنا را در روغن زیتون جوشانده بعد صاف نموده میل فرمایید و به محل درد بمالند و یا ۵ گرم برگ سنا را با عسل مخلوط نموده به مدت ۷ روز میل کنند.

منبع: دکتر سلام و بوعلی سینا

گردآوری: مجله سلامتی عطار باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *