اعصاب و روانسلامتی

اعصاب رانندگی

کنترل اعصاب موقع رانندگی

 

عصبانیت وخشم به خصوص موقع رانندگی برای افراد داخل ماشین و همینطور راننده بسیار خطرناک است برای کنترل آن راه حل های مناسی داریم.

احساس خشم روی همه افراد تأثیر می‌گذارد، اما این هیجان ناگهانی در برخی مشاغل مانند رانندگی مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. رانندگان عصبانی که اغلب با روحیه‌ای خشمگین رانندگی می‌کنند به رانندگان پر خطر معروف هستند که جان مسافران شان را به خطر می‌اندازند.
گاهی مسائل مربوط به کار مانند رانندگی در سرما و گرما که بخش مهمی از زندگی روزمره آنان را تشکیل می‌دهد، آستانه تحمل راننده‌ها را پایین می‌آورد که به اصطلاح گفته می‌شود آنها زود از کوره در می‌روند.
از این رو خشم به عنوان هیجان منفی یک اتفاق معمول است که اغلب رانندگان آن را تجربه می‌کنند. مقابله با این نوع از هیجان منفی در همه ابعاد زندگی تأثیر می‌گذارد و نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت روان افراد دارد. «پاتریک هیل» و همکارانش از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر برخی تکنیک‌های مقابله‌ای را برای کاهش خشم توصیه می‌کنند.
خشم نوعی احساس برانگیخته از هیجان است
احساسات بر انگیخته اغلب موقعیت‌های خطرناکی را به وجود می‌آورند. نخستین گام برای مدیریت حالت‌های ناتوان‌کننده، درک خشم به عنوان نوعی هیجان است. خشم در مفهوم رفتاری به عنوان یک واکنش ناگهانی نسبت به نارضایتی‌ها و در حالتی غیر منتظره بروز می‌ کند. هنگامی که خشم بر فرد غلبه می‌کند، فرد عصبانی سعی می‌کند در برابر قضاوت دیگران نسبت به خودش دفاع کند. این نوع حساسیت‌ها بویژه در موقعیت‌های تهدید زا افزایش می‌یابد. از آنجا که خشم و عصبانیت احساسات منفی دیگری مانند ناامیدی و کدورت را نیز به دنبال دارد چنانچه این‌گونه طغیان‌های درونی مدیریت نشوند، آثار زیانباری را به وجود می‌آورند.
پیاده روی
برخی تمرین‌های آرام بخش اگرچه نادیده گرفته می‌شوند اما تأثیر مطلوبی را درمدیریت خشم بر جای می‌گذارند. ورزش یکی از فعالیت‌هایی است که برای مدیریت خشم توصیه می‌شود اما راننده‌ها معمولاً به خاطر کمبود وقت از انجام حرکات ورزشی محروم می‌شوند. پیاده روی ورزش مفیدی برای کنترل خشم است. ورزش و پیاده روی به مغز فرصت پردازش می‌دهد و مغز را به تولید هورمون اندروفین (هورمون شادی) که خشم آن را سرکوب می‌کند، تشویق می‌کند. همچنین پیاده روی به دلیل افزایش سلامت سیستم قلبی عروقی توانایی بدن را برای مقابله با استرس که یکی از محرک‌های خشم است، افزایش می‌دهد.

منحرف کردن اذهان
پرت شدن حواس رانندگان گاهی به قیمت جان شان تمام می‌شود اما منحرف کردن ذهن در شرایط خشم و ناراحتی تکنیک جالبی است. فعالیت‌هایی مانند آواز خواندن ذهن را منحرف کرده وباعث می‌شود ذهن به موضوع‌های جذاب‌تر و حیاتی تری تمرکز کند.

روش استار
روان پزشکان توصیه می‌کنند قبل از اقدام به خشم، فکر کنید. مکانیسم عمل این روش که به سکوت در یک ثانیه معروف است، بدین شکل است که هنگام عصبانی شدن فکر کنید، سؤال بپرسید، خشم تان را کاهش دهید و سپس به خودتان پاداش دهید. کسانی که نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند، این روش ساده را دنبال کنند. خشم به سرعت راننده را از کنترل خارج می‌کند بنابراین درباره عواقب ناشی از خشم از خودتان سؤال کنید و بپرسید آیا آنچه واقعاً در موردش عصبانی هستید ارزشش را دارد؟
به هر وسیله ممکن خشم تان را کاهش دهید. بعد از کنترل خشم نفس عمیقی بکشید. این همان پاداشی است که باید در پایان انتظارش را داشته باشید. بعد از فروکش کردن خشم تأمل کنید و آنچه را که باعث خشم شده بررسی کنید تا از وقوع وضعیت‌های بعدی و مشابه جلوگیری شود.

 

منبع:دکتر سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *