سلامتیگوش و بینی

گوش درد شبانه…

چند ترفند برای تسكين گوش‌درد شبانه

والدين مي توانند با گذاشتن حوله گرم بر روي گوش به كاهش درد كمك كنند. استفاده از شربت هاي مسكن مانند: مصرف 1 تا 2 قاشق غذاخوري استامينوفن هر 4 ساعت با توجه به وزن بچه كه البته اين مقدار در نوزادان كمتر است، موجب كاهش درد مي شود.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، گوش درد يكي از دردهايي است كه شب ها خواب را مختل مي كند. وقتي گوش درد به سراغ كسي مي آيد واقعا تحملش سخت است، خصوصا در كودكان كه والدين را به معنای واقعی مستاصل مي كند.

در اين حالت، كودك به خود مي پيچد و بسیار ناآرام نشان می دهد اما می توان با انجام اقداماتي، درد را تا صبح و رسيدن به پزشك قابل تحمل كرد.

در اين خصوص به سراغ دكتر خشايار احمدي، جراح و متخصص گوش، گلو و بيني رفتيم تا از راهكار هاي پيشگيرانه گوش درد در شب مطلع شويم.

وي گفت: دانستن اطلاعات پيشگيرانه در مواردي مانند شب كه دسترسي به پزشك مشكل است، مي تواند به خانواده ها كمك كند تا با انجام اقدامات مناسب، از بروز مشكلات احتمالي كه در اثر مداخله ي افراد غير متخصص ايجاد مي شود ، پيشگيري كند.

این متخصص گوش، گلو و بيني در مورد گوش‌درد و راه هاي ساده اي كه مي توان با انجام آن در منزل موقتا از اين درد خلاصي يافت نیز گفت: وجود جسم هاي خارجي در مسير تنفسي و گوارشي و عفونت هاي ناحيه گلو، بيني و گوش موجب ايجاد اختلالات تنفسي هنگام شب مي شود و گوش درد نيز يكي از مشكلاتي است كه به علل گوشي يا غير گوشي ايجاد مي شود.

وي با بيان اينكه  عفونت كانال خارجي گوش از شايعترين علل ايجاد گوش درد خصوصا هنگام شب است گفت:  عفونت گوش مياني در سنين خردسالي شايع تر است، كه معمولا به دنبال سرماخوردگي ايجاد مي شود،كه در اثر تجمع مايعي پشت پرده ي گوش است.

دکتر احمدي در ادامه تاكيد كرد: اگر كودكي پس از سرماخوردگي دچار گوش درد شد، نشانگر اين است كه درمان سرماخوردگي به طور كامل انجام نشده، بنابر اين بايد كمك كرد تا مايع گوش مياني كودك هر چه زودتر خارج شود تا فشار از پشت پرده گوش برداشته شود.

به گفته وی روش هاي مختلفي براي تخليه مايع گوش وجود دارد.

این متخصص گوش، گلو و بيني در خصوص درمان هاي حمايتي گفت: والدين مي توانند با گذاشتن حوله گرم بر روي گوش به كاهش درد كمك كنند. استفاده از شربت هاي مسكن مانند: مصرف 1 تا  2 قاشق غذاخوري استامينوفن هر 4 ساعت با توجه به وزن بچه كه البته اين مقدار در نوزادان كمتر است، موجب كاهش درد مي شود.

دكتر احمدي یادآور شد: روش ديگر كاهش درد، استفاده از داروهاي دكونژستانت است، بهترين دكونژستان موجود در بازار به صورت اسپري بيني است ، هر 8 ساعت 1 تا 2 پاف مي توان استفاده كرد كه باعث مي شود در فضاي انتهاي بيني كه به شيپور استاش متصل است، هواگيري به خوبي انجام شود و نهايتا موجب كاهش فشار گوش مياني در مواردي كه عفونت گوش مياني وجود داشته باشد، مي شود.

اين جراح و متخصص گوش،گلو و بيني ياد آور شد: از اين دسته داروها شربت پسودوافدرين هم وجود دارد. البته استفاده از اين داروها به عنوان اقدامات حمايتي هستند ولي هيچيك نمي تواند به عنوان جايگزيني براي درمان اصلي كه توسط پزشك متخصص تجويز مي شود باشد،استفاده از اين داروها در يك نوبت ،تا قبل از رسيدن به پزشك توصيه مي شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *