تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

6 موضوع مهم در چربی سوزی

بسیاری از افرادی که پای در باشگاه می‌گذارند تنها و تنها برای یک هدف است و آن هم چربی سوزی است.اگرچه در مورد اصل این هدف هیچ ایرادی وجود ندارد اما بسیاری از افراد برای رسیدن به این هدف از روش های درست و موثر آن استفاده نمیکنند و برای پیشرفت نیز همیشه با مشکل مواجه میشوند.عامل اصلی‌ که بسیاری از افراد این راه‌های ناکارامد و غلط را انتخاب میکنند عدم داشتن اطلاعات صحیح و گوش دادن به یک سری شایعات در مورد نحوه چربی سوزی می‌باشد.

در این مقاله قصد داریم که حقایق درست و ثابت شده در مورد چربی سوزی را برای شما بیان کنیم.در این مقاله شش بدن ساز شرکت اپتیموم برای شما توضیح خواهند داد که چگونه باید عضلات ارزشمند خود را از زیر لایه‌های چربی‌ بیرون آورده و یک چربی سوزی مناسب داشته باشید.

۱- تمرین سنگین عضلات شکم

دروغ رایج در مورد چربی سوزی : “ اگر هر روز و به سختی عضلات شکم خود را تمرین دهم چربی‌‌های آن را آب خواهم کرد و به شکمی شش تکه خواهم رسید.

واقعیت :

هر فردی دارای عضلات شش تکه شکمی می‌باشد.تنها دلیلی‌ که شما نمیتوانید عضلات شش تکه خود را مشاهده کنید وجود یک لایه چربی در ناحیه شکم می‌باشد.شما میتوانید در هفت روز هفته روزانه ۱۰۰۰ کرانچ انجام دهید ولی‌ مطمئن باشید هیچگاه این لایه را نخواهید توانست آب کنید.
تنها راه از بین بردن این لایه چربی‌ نظارت بر دریافت کالری روزانه می‌باشد و در واقع کالری دریافتی شما در روز باید کمتر از میزان کالری سوزانده شده باشد.در این حالت بدن از ذخایر چربی‌ به عنوان انرژی استفاده خواهد کرد.هنگامی هم که بدن شروع به استفاده از چربی‌‌ها برای تامین انرژی می‌کند شما نمیتوانید انتخاب کنید که چربی‌ کدام ناحیه را آب کنید.کل بدن شما در این حالت چربی سوزی خواهد کرد که ناحیه شکم نیز جز آنها خواهد بود.

توبیاس یانگ

۲- معجزه بدن سازی

دروغ رایج در مورد چربی سوزی : “ با تمرینات بدن سازی شما میتوانید تمام چربی‌‌های خود را تبدیل به ماهیچه کنید. “

واقعیت :تبدیل چربی‌‌ها به ماهیچه امری غیر ممکن می‌باشد.چربی‌ چربی‌ است و ماهیچه نیز ماهیچه! شما با تمرینات بدن سازی و هوازی نمیتوانید به شکل جادوئی چربی‌‌ها را به ماهیچه یا ماهیچه را به چربی‌ تبدیل کنید.اما به هر حال تمرینات با وزنه آسان‌ ترین راه برای حفظ شکل زیبای بدن می‌باشد.هرچقدر بیشتر عضله‌ سازی کنید در واقع چربی سوزی شما نیز افزایش خواهد یافت.
اگرچه این را هم باید بدانید که شما هم میتوانید مقدار زیادی عضله‌ سازی کنید و همچنان مقادیر زیادی هم چربی‌ داشته باشید.به همین دلیل است که شما باید همزمان از تمرینات با وزنه، تمرینات هوازی و یک رژیم غذائی سالم استفاده کنید تا هم بتوانید حداکثر چربی سوزی را تجربه کنید و هم فیزیک بدنی خود را به بهترین شکل ممکن ارتقا دهید.

جن تامسون

۳- کاهش مصرف کربوهیدرات و چربی

دروغ رایج در مورد چربی سوزی : “ هنگامی که می‌خواهید چربی سوزی کنید شما باید میزان مصرف کربوهیدرات و چربی‌ خود را بسیار کاهش دهید و به جای آن میزان دریافت پروتئین را افزایش دهید.

واقعیت :کربوهیدرات‌ها و چربی‌‌ها هر دو در چربی سوزی نقش دارند.چربی‌‌ها مسول تولید هورمون ها، روانی‌ مفاصل و بسیاری دیگر از مزایای سلامتی‌ و عضله‌ سازی هستند.کاهش دریافت چربی‌‌ها به میزان زیاد میتواند سلامت شما را به خطر بیندازد و شما را در رسیدن به اهدافتان ناکام بگذارد.بدن و نوع متابولیسم هر فرد با دیگری متفاوت می‌باشد بنابراین بسیار مهم می‌باشد که شما باید چه مقدار از چربی‌‌های سالم برای داشتن یک رژیم غذائی متعادل استفاده کنید.

کربوهیدرات ها معمولا به عنوان دشمن شماره یک چربی سوزی از آنها یاد میشود اما آنها هم در فرایند چربی سوزی نقش بسیار مهمی‌ را دارد.بدن برای کارکرد صحیح نیازمند گلوکز می‌باشد و در یک سطحی بدن به آن برای فکر و کارکرد صحیح نیازمند می‌باشد.برخی‌‌ها بحث بسیاری میکنند که بدن نیازی به کربوهیدرات‌ها ندارد اما بسیاری از کار‌های اساسی‌ بدن در حضور کربوهیدرات‌ها انجام می‌گیرد و بدون مصرف کربوهیدرات‌ها به میزان لازم و در زمان صحیح عملکرد شما در تمرینات بسیار کاهش خواهد یافت.

الکس کارنیرو

۴- خوردن چربی‌‌ها شما را چاق نمیکند

دروغ رایج در مورد چربی سوزی : “ مصرف چربی‌‌ها شما را چاق می‌کند. “

واقعیت : خوردن چربی‌‌ها شما را چاق نمیکند بلکه عاملی که باعث چاقی میشود مصرف کالری بیش از حد می‌باشد.مواد غذائی دارای چربی‌ جز یک برنامه غذائی سالم هستند و به حجم خالص عضلانی و کارکرد صحیح متابولیسم کمک میکنند.چربی‌‌های سالم نظیر اسید‌های چرب امگا ۳ در مواد غذائی نظیر روغن زیتون، روغن نارگیل، بادام، آوکادوو، گردو، بادام زمینی‌، بادام هندی، تخم کتان و دیگر منابع وجود دارند.اگر هدف شما چربی سوزی می‌باشد باید کالری کمتری مصرف کنید و در عوض کالری بیشتری بسوزانید.

کلی‌ رنی

۵- چربی سوزی با تمرین هوازی یا بی هوازی

دروغ رایج در مورد چربی سوزی : “ تمرینات هوازی تنها چیزی است که برای چربی سوزی به آن نیاز دارم. “

واقعیت : همیشه در بسیاری از باشگاه‌ها مردان و زنانی هستند که تمام وقت خود را صرف انجام تمرینات هوازی میکنند و در واقع هیچ پیشرفتی نیز در فیزیک بدنی آنها صورت نمیگیرد.اینگونه افراد نمونه‌های زنده ای هستند که ثابت میکنند در صورت عدم ایجاد تغییرات انجام تمرینات هوازی ثابت اثرشان را روز به روز در چربی سوزی از دست خواهند داد.

بسیاری از افراد در همان روز‌های ابتدایی انجام تمرینات هوازی برای چربی سوزی میتوانند چند پوندی از وزن بدن خود بکاهند.برنامه طراحی شده هوازی اینگونه افراد معمولا طولانی‌ مدت می‌باشد و اکثرا هم شامل استفاده از تردمیل یا دستگاه الیپتیکال میشود.آن کاهش چند پوندی که در ابتدای شروع برنامه چربی سوزی رخ میدهد تنها به دلیل شوک وارده به بدن می‌باشد اما کم کم این اثر با گذشت زمان از بین خواهد رفت و روزی خواهد رسید که فرد با اینکه دوندگی‌های بسیار طولانی‌ مدتی‌ را نیز انجام میدهد اما هیچگونه تغییری در شکل ظاهری او رخ نخواهد داد.

همچنان که شما در تمرینات هوازی چربی سوزی  بهتر میشوید بدن نیز برای کارایی بیشتر یک سری تغییراتی‌ را برای تطابق پذیری خود انجام خواهد داد.در این حالت بدن شما قابلیت خود برای انتقال اکسیژن در سراسر بدن را بهبود خواهد داد و با ساخت مویرگ‌های جدید خون و اکسیژن بیشتری را به ماهیچه‌های بدن انتقال خواهد داد در این حالت همچنین استخوان‌ها قوی تر شده و از ماهیچه‌ها نیز بیشتر کار گرفته میشود.

به بیان ساده هرچقدر شما در یک فعالیت هوازی بهتر شوید بدن شما کالری کمتری را خواهد سوزاند.در نهایت شما به نقطه ای خواهید رسید که دیگر هیچ چربی سوزی رخ نخواهد داد.این قابلیت ایجاد شده در بدن حاصل انتقال ژن‌های اجداد ما می‌باشد زیرا در آن زمان‌ها آنها مجبور بودند برای مسافرت مسافت‌های بسیار زیاد را با امکانات بسیار کم طی‌ کنند. هنگامی که بدن شما نسبت به فشاری که به آن وارد می‌کنید خود را تطابق داد زمان آن رسیده است که این فشار را تغییر دهید.

نواه سیگل

۶- مصرف وعده‌های غذائی کوچک

دروغ رایج در مورد چربی سوزی : “ مصرف وعده‌های غذائی کوچک و پر تکرار باعث افزایش سرعت متابولسیم شما شده و میتوانید چربی سوزی بیشتری را انجام دهید.

واقعیت : برخی‌ از به اصطلاح کارشناسان معتقدند که با مصرف یک وعده غذائی کوچک هر ۲-۳ ساعت یک بار سرعت متابولیسم افزایش خواهد یافت.آنها این موضوع را به اثرات گرمائی مواد غذائی ربط میدهند و می‌گویند که سرعت متابولیسم به دلیل افزایش کالری سوزی در بدن به واسطه هضم مواد قضائی بیشتر خواهد شد.به طور متوسط ۱۵% کالری که مصرف می‌کنید طی‌ فرایند هضم آنها مصرف میشود.یک فردی این موضوع را برداشته و اینطور پیش خود فکر کرده است که هرچه افراد وعده‌های غذائی بیشتری را مصرف کنند کالری سوزی بیشتری نیز از طریق اثر گرمائی مواد غذائی رخ خواهد داد و چربی سوزی افزایش پیدا خواهد کرد.

البته این فکر در ابتدا بسیار جالب به نظر می‌رسد.اما بسیاری از تحقیقات علمی‌ ثابت کرده است که این موضوع اشتباه می‌باشد و با یک حساب ساده به اشتباه بودن آن می‌توان پی‌ برد.

به مثال زیر توجه کنید :

۲فرد را در نظر بگیرید که هر کدام ۱۸۰۰ کالری مصرف میکنند.میزان ۰.۱۵ نشان دهنده اثر گرمائی مواد غذائی می‌باشد.

نفر اول در روز ۶ وعده غذائی حاوی ۳۰۰ کالری مصرف می‌کند :

۳۰۰ * ۰.۱۵ + ۳۰۰ * ۰.۱۵ + ۳۰۰ * ۰.۱۵ + ۳۰۰ * ۰.۱۵ + ۳۰۰ * ۰.۱۵ + ۳۰۰ * ۰.۱۵ = ۲۷۰ کالری سوزانده شده

نفر دوم در روز ۳ وعده غذائی حاوی ۶۰۰ کالری مصرف می‌کند :

۶۰۰ * ۰.۱۵ + ۶۰۰ * ۰.۱۵ + ۶۰۰ * ۰.۱۵ = ۲۷۰ کالری سوزانده شده

همانطور که می‌بینید میزان کالری سوزانده شده حین فرایند هضم شدن مواد غذائی یکسان می‌باشد و مهم نمی‌باشد که شما در روز چند وعده غذائی مصرف کنید

سخن آخر

مصرف وعده‌های غذائی بیشتر مزیت متابولیکی بیشتری نسبت به مصرف وعده‌های غذائی کمتر ندارد.البته اگر میزان کالری مورد نیاز روزانه خود را در ۶ وعده تقسیم کنید برای شما راحت تر و آسان تر خواهد بود.هدف این است که شما از تعداد وعده غذائی در روز استفاده کنید که برای شما راحت تر باشد.به این شکل شما با اشتیاق بیشتری به برنامه خود پایبند خواهید بود.

کلچی اوپارا

منبع: پارسی طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *