تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

تاثیر تغذیه بر سرطان

غذاهای مصرفی در زمان ابتلا به سرطان اهمیت زیادی دارند. بدن به کالری و مواد مغذی کافی برای مقاومت در برابر بیماری نیاز دارد. همچنین مواد مغذی به روند درمان و بهبودی کمک می‌کنند. اما از طرف دیگر، بیماری باعث می‌شود کالری و مواد مغذی مورد نیاز به اندازه کافی به بدن نرسد.
نیازی به تغییرات رژیمی خیلی جدی نیست، با انجام تغییرات ساده و کوچک می‌توان غذاهای مفید را در اختیار بدن قرار داد.

تغذیه قبل از درمان سرطان

حتما قبل از شروع درمان، مصرف غذاهای سالم را شروع کنید. این کار باعث می‌شود بدن قوی مانده و خطر عفونت کاهش یابد. زیرا مشخص نیست درمان چه تاثیری بر بدن خواهد گذاشت و اثرات جانبی آن چه خواهد بود. همچنین این روزها زمان خوبی برای برنامه ریزی روزهایی است که علاقه‌ای به آشپزی نخواهید داشت. غذاهای سالم مانند آجیل، ماست، سبزیجات خرد شده، برنج قهوه‌ای و سایر غلات کامل را خریداری کنید.

تغدیه حین درمان سرطان

در طول درمان افراد روزهای کم اشتهایی یا پر اشتهایی را تجربه خواهند کرد. در روزهای خوب، مواد غذایی پروتئینی و سالم را به مقدار زیاد مصرف کنید تا بدن قوی مانده و بتواند آسیب‌های ناشی از درمان را جبران کند.
غذاهای پر پروتئین عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ و ماهی؛ تخم مرغ؛ لوبیاها، آجیل و غلات؛ پنیر، شیر و ماست.
سعی کنید حداقل 2.5 لیوان میوه و سبزیجات در روز میل کنید که شامل سبزیجات سبز تیره و زرد رنگ و مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت باشند. سبزیجات رنگی مقدار زیادی مواد مغذی سالم دارند. قبل از مصرف از شستن کامل آن‌ها مطمئن شوید.
در طول روز مقدار زیادی مایعات بنوشید. آب انتخاب بسیار خوبی است.
به خاطر داشته باشید که گوشت، مرغ و ماهی را به صورت خام یا نیم‌پز مصرف نکنید و مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر پاستوریزه میل نکنید.
هر زمان احساس گرسنگی کردید، غذا بخورید. اگر صبح‌ها اشتها دارید، صبحانه را بزرگ‌ترین وعده غذایی محسوب کنید. اگر نمی‌توانید وعده‌های غذایی حجیم را تحمل کنید، به‌جای 2 یا 3 وعده اصلی، 5 یا 6 وعده غذایی کوچک را جایگزین کنید.
از میان وعده‌های کوچک و سالم مانند ماست، غلات و سوپ استفاده کنید. اگر شیمی درمانی می‌کنید، مصرف یک وعده غذایی کوچک درست قبل از شروع جلسه به برطرف شدن تهوع کمک می‌کند.

اثرات جانبی درمان و تغذیه

بسیاری از اثرات جانبی درمان باعث می‌شوند غذا خوردن مشکل شود. این راهنمایی‌ها به برطرف شدن بعضی از آن‌ها کمک می‌کنند:

تهوع و استفراغ

از غذاهای پر چرب، ادویه‌دار و بودار اجتناب کنید. مواد غذایی خشک مانند کراکر یا نان خشک را هر چند ساعت یک‌بار میل کنید. از مایعاتی مانند آب و آب گوشت استفاده کنید.

مشکلات دهان و گلو

اگر در دهان یا گلو، زخم یا درد وجود دارد یا به سختی غذا را فرو می‌برید از غذاهای نرم استفاده کنید. از مواد غذایی زبر یا خشن، ادویه دار یا اسیدی اجتناب کنید. غذا را به‌صورت ولرم (نه داغ و نه سرد) میل کنید. و از نی برای مصرف مایعات و سوپ استفاده کنید.

اسهال و یبوست

در مورد اسهال خیلی مهم است که دچار کم‌آبی نشوید. مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید و از مواد غذایی پر فیبر مانند غلات کامل و سبزیجات کمتر استفاده کنید. اگر به یبوست مبتلا هستید، به‌تدریج مواد غذایی پرفیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مقدار زیادی مایعات بنوشید.

تغییر حس چشایی

درمان بر جوانه‌های چشایی تاثیر می‌گذارد و ممکن است مواد غذایی که قبلا دوست نداشتید را خوش طعم حس‌کنید. بنابراین با دید تازه‌ای به غذاها نگاه کنید. اگر طعم‌های تند و تیز را دوست دارید، زنجبیل یا دانه انار را امتحان کنید. می‌توانید از ادویه‌هایی مانند رزماری، نعناع و پونه کوهی برای خوش طعم کردن غذاها استفاده کنید.
قبل از انجام هر تغییری در رژم غذایی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. هیچ رژیم غذایی خاصی برای درمان سرطان یا کاهش احتمال عود آن وجود ندارد.

بهترین راه این است که از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع شامل پروتئین لخم، میوه و سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب پیروی کنید و مصرف نمک، شکر و کافئین را محدود کنید.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *