تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هانکته های تغذیه ای

حقایقی جالب در مورد میوه‌ها و سبزیجات که حتی به آن‌ها فکر نکرده‌اید.

آیا فلفل دلمه‌ای جزوه میوه‌هاست؟

میوه از نظر دانشمندان بخشی از گیاه است که شامل گل و دانه آن گیاه می‌شود. بنابراین فلفل دلمه‌ای، کدو، خیار، کدو تنبل نیز جزو میوه‌ها هستند. این به شما بستگی دارد که آیا این میوه‌ها را در سالاد خود استفاده می‌کنید یا نه!

آیا می‌توان موز را توت حساب کرد؟

توت در واقع میوه‌ای است که از یک  گل مجزا و یک دانه تشکیل شده است که دانه آن از بخش زنانه گل می‌باشد. این بدان معناست که انگور، کیوی و موز نوعی توت محسوب می‌شوند. دفعه بعد که یک موز را پوست می‌کَنید، به این موضوع فکر کنید!

آیا بروکلی بخارپز مناسب است؟

اگر می‌خواهید کلسترول خود را کاهش دهید، بروکلی را بخارپز بخورید. چرا که کاهش دهنده‌ی کلسترول می‌باشد. بروکلی خام با سرطان مبارزه می‌کند. مواد مغذی بروکلی در ساقه و برگ آن نیز موجود است که البته بیشتر مردم آن را دور می‌اندازند. بهتر است از همه قسمت‌های بروکلی استفاده کنید.

آووکادو نیز نوعی میوه است!

آووکادو نیز دانه دارد. بنابراین جزوه میوه‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها مقدار زیادی چربی دارند. اما از نوع خوب، که کلسترول را کاهش می‌دهد. این میوه چرب به شما کمک می‌کند تا مواد مغذی از محصولی دیگر مانند گوجه فرنگی جذب کنید.

سیب‌‌زمینی بیشتر از موز پتاسیم دارد!

بدن ما به پتاسیم نیاز دارد تا ماهیچه‌ها را قوی نگه داشته و فشار خون کنترل کند. در موز مقدار زیادی پتاسیم وجود دارد، اما منبع مناسبی برای آن نیست. چرا از سیب‌زمینی به جای آن استفاده نکنیم؟ سیب‌زمینی‌ها مقدار زیادی پتاسیم دارند به علاوه اصلا چربی درشان وجود ندارد. همچنین منبع خوبی برای ویتامین‌ها و آهن هستند.

گوجه فرنگی هم میوه است و هم سبزی!

گوجه‌فرنگی‌ها میوه هستند اما بر طبق یک قانون آن‌ها جزو سبزیجات نیز هستند. همچنین بسیار آب دارند. در سال ۱۸۸۰ میلادی در بندر نیویورک به سبزیجات مالیات می‌بستند اما میوه‌ها از این امر مستثنا بودند! شخصی برای کاهش هزینه مالیاتش به دادگاه رفت و اظهار داشت گوجه‌فرنگی میوه است. اما از آنجایی که کنار گوشت و ماهی سبزیجات سرو می‌شود، بنابراین به گوجه نیز مالیات بستند!

کلسیم کدام بیشتر است انجیر یا شیر؟

آیا به کلسیم بیشتری نیاز دارید؟ به جای اینکه یک لیوان شیر بیشتر بنوشید، می‌توانید یک کاسه میوه بخورید. انجیرها کلسیم بسیار زیادی دارند. یک فنجان انجیر خشک شده به میزان یک فنجان شیر کلسیم دارد. برخلاف نوشیدنی خنک، انجیرها همچنین منبع فیبر (رشته) هستند. اما یادتان باشد زیاد نخورید! چرا که مقدار زیادی قند و کالری در انجیر وجود دارد.

تمشک‌ها واقعاً توت نیستند!

اجازه ندهید نام‌ها شما را گول بزنند. تمشک و توت فرنگی، توت نیستند. در واقع انبوهی از میوه‌های کوچک منحصر بفرد هستند که با یکدیگر رشد می‌کنند. مهم نیست آن‌ها را چه بنامیم، هرچه باشند، خوشمزه و شیرین هستند.

ویتامین c کیوی از پرتقال بیشتر است!

کیوی دو برابر پرتغال ویتامین ث دارد. از طرفی منبع غنی پتاسیم محسوب می‌شود و نسبت به موز نمک کمتری دارد. هم چنین کیوی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی که برای قلب مفید هستند، می‌باشد.

سیب و رز با یکدیگر برادرند!

سیب منبع خوبی از فیبر و ویتامین ث است. آیا هنگام گاز زدن به سیب بوی شیرینش را حس کرده‌اید؟

سیب، گلابی، گیلاس، آلو و برخی میوه‌های دیگر با گل سرخ اشتراک دارند. سعی کنید با استفاده از برش‌های سیب خشک شده بوی شیرین مطبوعی را شبیه عطر گلی خوشبو، شبیه سازی کنید.

هویج‌های کوچولو واقعاً بچه نیستند!

هویج‌های کوچولویی که توی مغازه پیدا می‌شود، واقعا بچه سبزی نیستند. آن‌ها گونه‌ای از هویج هستند که شیرین‌تر و کوچکتر از هویج معمولی پرورش می‌یابند. اگر آن‌ها کمی سفید شوند، خشک شده‌اند. اما اگر مقداری لزج شوند در واقع زمان بیرون کشیدن آن‌ها از خاک است. جدا از اینکه سایزشان چقدر است، پر از ویتامین‌های گوناگون می‌باشند.

همه‌ی ما می‌دانیم که خوردن روزانه میوه‌ها و سبزیجات چقدر برای سلامتی ما مفید هستند. سعی کنیم میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

شعار ما این است؛ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

 

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *