تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

رابطه عادات غذایی با سرطان

مطالعه‌ای که به‌تازگی در امریکا انجام شد، نشان داد که افرادی که مقدار زیادی کربوهیدرات‌های تصفیه شده و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند با خطر بالاتر بروز سرطان‌های سینه و پروستات روبرو هستند.

به‌طور کلی متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند آب‌میوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار و کربوهیدرات‌های فرآیند شده را کاهش داده و مقدار بیشتری میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل مصرف شود. یافته‌های مطالعه انجام شده بر این امر تاکید می‌کند.

این مطالعه ارتباط بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین و خطر سرطان پروستات را نشان داد. خطر پیشرفت سرطان پروستات در مردانی که چندین بار در هفته نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که اصلا چنین عادتی نداشتند، 3 برابر بیشتر بود.

نوشیدنی‌های شیرین تنها عامل رژیمی نیست که مورد توجه قرار گرفت، خطر سرطان پروستات در بین مردانی که از مواد غذایی با بار گلایسمی بالا استفاده می‌کردند بیشتر بود. به‌طور ساده می‌توان گفت این افراد مقدار بیشتری مواد کربوهیدراتی تصفیه شده مصرف می‌کردند.

همچنین این مطالعه نشان داد که خطر سرطان پروستات در مردانی که 4 بار یا بیشتر در هفته از غذاهای فرآیند شده مانند پیتزا و انواع برگرها استفاده می‌کردند، تقریبا دو برابر مردانی بود که بیش از یک بار در هفته چنین عادتی نداشتند.

البته عوامل دیگری مانند چاقی، کشیدن سیگار و عادات غذایی نیز در نظر گرفته شد. چند عامل رژیمی مانند مصرف الکل و یا چاقی با سرطان سینه پس از یائسگی و سرطان پروستات ارتباط دارد.

در نگاه اول، دریافت بیشتر مواد کربوهیدراتی با کاهش خطر سرطان سینه ارتباط داشت، اما باید کیفیت و نوع ماده کربوهیدراتی را نیز در نظر گرفت.

خطر سرطان سینه در زنانی که مواد کربوهیدراتی سالم- سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات- مصرف می‌کنند، 67% کمتر از زنانی است از کربوهیدرات‌های تصفیه شده – نان سفید و سیب زمینی – استفاده می‌کنند.

این‌که بگوییم ماده غذایی خاصی در بروز سرطان نقش دارد، مشکل است. به‌طور کلی باید گفت میزان انرژی دریافتی و اضافه وزن اصلی‌ترین علل سرطان هستند.

به‌عنوان نکته پایانی اشاره می‌شود که مواد کربوهیدراتی کامل و با کیفیت بالا، انتخاب‌های سالم‌تری نسبت به انواع فرآیند شده هستند.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *