تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

با تغذیه سالم، قلبی سالم داشته باشیم.

چگونه قلب سالم و تغذیه مناسب داشته باشیم؟

فیبر

برای شروع روز خود از بلغور و جو استفاده کنید چرا که به شما کمک می‌کنند قلبی سالم داشته باشید. فیبر موجود در این مواد باعث می‌شود LDL که در واقع کلسترول بد است، کاهش پیدا کند. از دیگر منابع خوب سبوس‌دار می‌توان به لوبیا اشاره کرد. همچنین به عنوان یک مکمل رژیمی آن را مصرف کنید.

استرول و استانول

این مواد مغذی را می‌توانید در برخی میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها بیابید. این‌ها باعث می‌شوند بدن کلسترول جذب نکند. بادام، بادام زمینی، روغن زیتون و کلم بروکسل (کلم فندقی) گزینه‌های مناسبی هستند. غذاهایی که دارای استرول و استانول  هستند، عبارتند از: کره گیاهی، آب پرتقال و ماست. برای داشتن یک رژیم کامل جهت کاهش کلسترول خون حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 سیر

هنگامی که به غذای خود ادویه اضافه می‌کنید،  احتمالاً به فکر سلامتی خود نیز هستید. قرن‌هاست بشر از سیر به عنوان دارو استفاده می‌کند. همچنین مطالعات نشان داده که سیر برای کاهش فشار خون و ثابت نگه داشتن میزان کلسترول موثر است. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از اضافه کردن سیر در رژیم غذایی‌تان با پزشک خود مشورت کنید. چرا که احتمال خطر خونریزی و تداخل با داروها وجود دارد.

ویتامین D

برای داشتن قلبی سالم باید ویتامین D کافی در بدن موجود باشد. اما غذاهای کمی شامل ویتامین D هستند.  ماهی سالمون و ماهی تن از جمله این غذاها می‌باشند. همچنین می‌توانید از غذاهایی استفاده کنید که ویتامین D در آن‌ها غنی شده‌اند. محققان در حال تحقیق استفاده از مکمل‌های غذایی هستند، که آیا این قرص‌ها مفید هستند یا خیر! در مقالات بعدی بیشتر راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم.

اسیدهای چرب امگا ۳

فشار خون را پایین نگه می‌دارد. تری گلیسیرید خون را کنترل می‌کند. تری گلیسیرید نوعی چربی است که اگر در خون باشد، احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این مواد مغذی خوردن هفته‌ای دو بار ماهی سالمون و ماهی تن است. اگر پزشک تشخیص داد که بدنتان امگا ۳ بیشتری نیاز دارد، قرص روغن ماهی را امتحان کنید و حتما در مورد مصرف آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

چای سبز

اگر می‌خواهید احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهید، حتما چای سبز بنوشید. تحقیقات نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در چای سبز احتمال دارد کلسترول خون را کاهش دهد. اگر از طعم این چای خوشتان نمی‌آید، کپسول آن نیز در بازار وجود دارد. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

لیکوپن(Lycopene)

لیپوکن را می‌توانید با خوردن گوجه فرنگی به بدن خود برسانید. خام و پخته آن فرقی ندارد. مطالعات نشان داده احتمال وقوع بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. گرچه نحوه کار آن هنوز کاملاً مشخص نیست. می‌توانید این ماده شیمیایی را به صورت مکمل نیز مصرف کنید. گرچه محققان عقیده دارند بهتر است این ماده را به صورت طبیعی موجود در غذاها استفاده کنید.

پکتین (Pectin)

میوه‌هایی مانند سیب و توت فرنگی دارای این نوع فیبر محلول هستند که LDL خون را کاهش می‌دهد. اگرچه شما می‌توانید این ماده را به صورت مکمل نیز مصرف کنید اما کارشناسان تغذیه معتقدند که مصرف آن به صورت طبیعی موجود در غذا بهتر است.

سویا

بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر داده و از غذاهایی استفاده کنید که خانواده نخود در آن‌ها موجود است. به طور مثال شیر سویا و توفو (پنیر لوبیا) از این دست غذاها هستند. می‌توانید به جای خوردن گوشت با چربی بالا از این مواد جایگزین استفاده کنید.

انار

این میوه یک آنتی اکسیدان قوی است. چرا که شریان‌های بدن را پاکیزه نگه می‌دارد و از قلب شما محافظت می‌کند. بعضی از مردم طعم ترش آن را دوست دارند اما اگر شما جزو آن دسته نیستید، از قرص‌های مکمل انار استفاده کنید. برای مصرف انواع قرص‌ها با پزشک خود مشورت کنید، چرا که احتمال تداخل داروها وجود دارد.

فولیک اسید

مواد غذایی که شامل این ماده مغذی هستند باعث کاهش احتمال بیماری‌های و سکته قلبی می‌شود. این ماده در بسیاری از غذاها مانند سبزیجات تیره موجود است. سبزیجات تیره شامل اسفناج، لوبیا و مارچوبه هستند. همچنین مکمل غذایی آن موجود است و به راحتی می‌توانید آن را مصرف کنید.

داشتن قلب سالم آرزوی همه ماست. با خوردن میوه‌ها و سبزیجات این آرزو را به راحتی برآورده کنیم.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *