دهان و دندانسلامتی

دندان مصنوعی

صبر داشته باشيد
براي عادت‌كردن به دندان‌هاي مصنوعي احتياج به زمان داريد زيرا بدن شما ابتدا به‌طور طبيعي نسبت به اشيا خارجي از خود مقاومت نشان مي‌دهد.

  •   مدام  استفاده كنيد: شايد دندان‌پزشك شما بخواهد براي چند روز به‌طور مداوم از دندان‌هاي مصنوعي‌تان استفاده كنيد حتي هنگام شب.
  •   عادت مي‌كنيد : ممكن است ابتدا به‌نظر برسد كه لب‌هاي شما برجسته‌تر و زبان‌تان بزرگ‌تر شده چون در جايي كوچك گنجانده شده است. ممكن است زبان و لپ‌تان را گاز بگيريد اما اين مسئله در آينده حل مي‌شود.
چگونه غذا بخوريد

بيشتر مراقب خوردن غذاها يا نوشيدني‌هاي داغ باشيد  چراكه ابتدا ممكن است تشخيص دماي غذا به‌دليل حضور دندان مصنوعي مشكل‌تر باشد.
از محكم جويدن با دندان‌هاي جلو، همچنين جويدن مقادير زياد غذا در هر لقمه اجتناب كنيد؛ غذا را به تكه‌هاي كوچك تقسيم كنيد و تدريجا به غذاهاي سفت‌تر (سخت‌تر) عادت كنيد (مثل سيب يا نان تست). هنگامي‌كه مي‌خواهيد تكه سيب يا نان را بجويد آن را به طرف بالاي دندان‌ها فشار دهيد تا دندان مصنوعي در جاي خود نگه داشته شود. سعي كنيد از خوردن غذاهايي با سبوس و دانه‌هاي ريز اجتناب كنيد. زيرا ممكن است زير دندان مصنوعي جا بمانند و موجب التهاب و حتي درد شوند. با خوراكي‌هاي نرم و غيرچسبانك شروع كنيد! اين‌ها براي جويدن راحت‌ترند: تخم‌مرغ، گوشت چرخ‌كرده و سبزي‌هاي آب‌پز.

  • دندان‌هاي مصنوعي خود را خارج كنيد: دندان‌هاي مصنوعي‌تان را از قسمت انتهايي دهان و از روي لثه برداريد.
  •  شيريني يا آب‌نبات بمكيد:  اگر مقدار ترشح بزاق دهان‌تان زيادتر از حد معمول است يا اگر در بلعيدن مشكل داريد اين‌كار به شما كمك خواهد كرد.
بلند بلند صحبت كنيد

بلند بلند صحبت كردن اعتماد به نفس شما را در صحبت‌كردن و اداي كلمات در جمع تقويت مي‌كند.
تفاوتي ميان صداي شما، وقتي خودتان مي‌شنويد و ديگران كه صداي شما را مي‌شنوند وجود دارد براي ديگران صداي شما اندكي تفاوت مي‌كند براي همين نگران تغيير صداي‌تان با دندان‌هاي مصنوعي نباشيد.

چسبي براي دندان‌هاي شما

چسب دندان مصنوعي قوي‌تر از بزاق دهان است و به‌عنوان يك لايه چسبناك بين لثه و دندان مصنوعي عمل مي‌كند. اين نوار، استحكام را افزايش داده و از ليز خوردن دندان مصنوعي جلوگيري مي‌كند.

  •  برداشتن و تميز‌كردن دندان مصنوعي:  به ملايمت و با اهرم كردن دندان مصنوعي، ابتدا آن را از قسمت عقب دهان از روي لثه برداريد. باقي‌مانده چسب به راحتي با مسواك‌زدن ملايم برطرف مي‌شود.
سعي كنيد!

زمان مناسبي در طول روز پيدا كنيد (صبح هنگامي كه در دستشويي هستيد) از اين زمان براي تميز‌كردن دندان مصنوعي و استفاده از چسب دندان استفاده كنيد. اين كار هر روز آسان‌تر از ديروز خواهد بود و كم‌كم عادت مي‌شود.

هر روز تميز كنيد

از مسواك نرمي مثل مسواك مخصوص دندان مصنوعي oral-B براي تميز‌كردن و از بين بردن مانده غذا و پلاك‌هاي ميكروبي استفاده كنيد. توصيه مي‌شود هنگام تميز‌كردن دندان مصنوعي سينك دستشويي پر از آب باشد تا درصورت رها شدن و افتادن، نشكند. استفاده از خمير دندان، ‌صابون يا ديگر شوينده‌هاي خانگي توصيه نمي‌شود زيرا ممكن است اين مواد تميز‌كننده حاوي مواد ساينده باشند. علاوه بر دندان مصنوعي لازم است شما دهان و لثه خود را نيز تميز كنيد. از مسواك نرم براي تميز‌كردن دهان و لثه استفاده كنيد. اين عمل باعث مي‌شود دهان و لثه در شرايط مطلوبي نگهداري شوند. چسب باقي‌مانده روي دندان مصنوعي را تميز كنيد.

  و اما ايمپلنت

با استفاده از روش overdenture بيماران با حداقل تعداد ايمپلنت و در حداقل زمان، دندان طبيعي را احساس خواهند كرد.
در روش جديد immediateimplantion (كاشت سريع) ايمپلنت‌ درست پس از كشيدن دندان‌ جاي‌گذاري مي‌شود.
درصورتي‌كه ضخامت و سلامت استخوان، ايده‌آل باشد در حداقل زمان، بيماران صاحب دندان‌هاي طبيعي، زيبا و كارآمد خواهند شد. امروزه با بهره‌گيري از جديد‌ترين وسايل تشخيص ازجمله توموگرافي كامپيوتري و سه‌بعدي و ساخت مدل راهنماي كيفيت ـ كميت استخوان و تعيين موفقيت درمان ايمپلنت و تعيين زاويه قرارگيري ايمپلنت اين عمل به راحتي براي تيم كاشت دندان ميسر است.
با بهره‌گيري از روش‌هاي جديد و تكنولوژي روز دنيا دانش ايمپلنت آن‌چنان گسترش يافته كه بيماران نگراني‌هاي قبلي خود را نسبت به نتيجه درمان يا درد يا زخم  ناشي از كاشت دندان براي هميشه فراموش خواهند كرد. در آخر همه بايد بدانيم كاشت ايمپلنت توسط متخصص كارآمد سهل‌تر از آن تصوري است كه در ذهن داريم .

منبع:برترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *