درمان بیماریسلامتی

درمان بیماری نیوکاسل

به گزارش ایمنا، زهرا فاطمی پناه با اشاره به اینکه عفونت ریوی بیماری شایع در دام بوده که آسیب های بسیار جدی را متوجه دام می کند، اظهار داشت: در حال حاضر داروی شیمیایی این بیماری در دسترس بوده که دارای عوارض بسیار زیادی پس از درمان می باشد.
وی افزود: داروی شیمیایی استفاده شده در این بیماری تنها در صورت تشخیص به هنگام قابلیت درمان را داشته و در صورتی که زمان زیادی از ابتلای دام به این بیماری گذشته باشد درمان به وسیله داروی شیمیایی غیر ممکن است.
مخترع داروی ضد عفوت ریوی در دام با بیان اینکه این بیماری علائم مشخصی نداشته و تشخیص آن در روز اول ابتلا غیر ممکن است، بیان داشت: در صورت تشخیص به هنگام بیماری توسط دامپزشک و با استفاده از داروهای شیمیایی دام تنها از مرگ نجات یافته و سلامتی کامل را به دست نمی آورد.
وی تصریح کرد: دام درمان شده به وسیله داروهای شیمیایی افت شیر داشته و عدم تولید مثل و غیر قابل استفاده بودن گوشت دام از عوارض درمان داروهای شیمیایی است.
فاطمی پناه در مورد عوارض عدم تشخیص به موقع این بیماری گفت: در صورت عدم تشخیص به موقع این بیماری دام مبتلا به عفونت ریوی معدوم شده و در صورت پیشرفت بیماری و پخش شدن عفونت در سراسر بدن گوشت آن غیر قابل استفاه بوده و در صورت کشته شدن بوی تعفن و آلودگی آن تمام مکان را فراخواهد گرفت به علاوه این بیماری قابل سرایت بوده و ممکن است بیماری به بقیه دام ها و حتی فردی که با دام تماس مستقیم دارد سرایت کند.
وی در مورد فعالیت خود در این زمینه بیان داشت: برای انجام این کار گوسفندی را که دارای علائمی مانند کم اشتهایی، سرفه های شدید بود را مورد آزمایش قرار داده در ابتدا هیچ گونه امیدی برای زنده ماندن این گوسفند وجود نداشت اما برای درمان آن در ابتدا درمان به وسیله دارو را آغاز کرده و موفق شدم در مدت یک هفته آن را درمان کرده و به زندگی عادی بازگردانم.
این مخترع با بیان اینکه این داروی کاملا گیاهی است، تصریح کرد: این دارو بر روی تمام دام هایی که دچار نوعی بیماری عفونی ویروسی شده بودند آزمایش شد این دارو علاوه بر درمان بر روی اشتهای بیمار تاثیر داشته وموجب افزایش اشتهایی دام پس از درمان خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه درمان به وسیله این دارو موجب بازگشت وزن از دست رفته دام در مدت یک هفته خواهد شد، خاطرنشان کرد: به علاوه گوسفند درمان شده از نظر چالاکی و سرحالی مانند دام های سالم و حتی بهتر از آنان بوده و علاوه بر اینکه سلامتی خود را به دست آورده است از نظر جسمانی نیز سالم شده، حتی به راحتی می تواند فعالیت تولید مثلی داشته و گوشت آن نیز بعد از برطرف شدن بیماری قابل استفاده است.
فاطمی پناه در رابطه با بیماری نیوکاسل گفت: این بیماری بیشترین عوارض را بر روی مرغداری ها داشته به گونه ای که تا 1 سال در لاشه مرغ باقی مانده و قابل انتقال به انسان نیز می باشد.
وی در مورد عوارض بیماری نیوکاسل گفت: افت تخم مرغ و در نهایت افزایش قیمت تخم مرغ، تاثیر بر گوشت مرغ وعدم استفاده از آن و در نهایت علائم عصبی مانند افسردگی، بی اشتهایی، تغییر رنگ فضله و سبزرنگ شدن آن، فلجی پا، کج شدن گردن و در نهایت عاجز بودن مرغ از خوردن آب و غذا از علائم این نوع از بیماری است.
این مخترع با بیان اینکه نوع این بیماری به صورت حاد و مزمن آشکار می شود، بیان داشت: به علاوه ویروس این بیماری بر روی تخم مرغ تاثیر گذاشته به گونه ای که پوسته تخم مرغ شکل نمی گیرد، حالت شل داشته و به راحتی می شکند.
وی با اشاره به اینکه برای درمان این بیماری آزمایش های مکرری به مدت 4 سال انجام گرفت، تصریح کرد: 40 پرنده بیمار دراین آزمایش مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و در نهایت موفق به درمان این پرندگان شدم.
فاطمی پناه با بیان اینکه شیوع این بیماری در فصول پاییز و در اواخر زمستان و فروردین ماه است، اظهار داشت: این دارو نیز داروی کاملا گیاهی بوده اما به علت عدم فراهم سازی آزمایشگاه برای ساخت این دارو موفق به تولید انبوه این دارو نشدم.
این مخترع با اشاره به اینکه برای به سرانجام رساندن این کار نیاز به یک نمونه آزمایشگاهی داشته تا بتوانم نتایج کار را بر روی آن امتحان کنم، خاطرنشان کرد: در این بین به یک پشتوانه کاری نیز نیاز داشته تا علاوه بر اینکه کار از نظر علمی حمایت می شود برای تولید انبوه آن نیز تلاش شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه در ایران میزان استفاده از داروهای گیاهی بسیار کم بوده و برخی از این داروها ناشناخته هستند، اظهار داشت: در حالیکه در کشورهای پیشرفته ای مانند چین میزان استفاده از این داروها زیاد بوده و از این گیاهان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند.
فاطمی پنا با اشاره به رعابت استانداردها در تولید گیاهان دارویی گفت: استفاده از گیاهان دارویی در مقیاس انبوه و رعایت استانداردها در این زمینه عوارض جانبی نداشته و بی ضرر بوده و تاثیر منفی بر استفاده کننده نخواهد داشت.

منبع:ایمنا نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *