تغذیه و تناسب اندامورزش

المپیک 2016 و تکنولوژی های جدید

از زمان برگزاری المپیک ۲۰۱۲ لندن تاکنون، تکنولوژی‌ها و تغییرات آن‌ها همچنان ادامه داشته است. تغییراتی که در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند تا ورزشکاران از امکانات جدیدتری که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کارایی بهتری داشته باشند، استفاده کنند. در ادامه مجله علم ورزش برخی از  تکنولوژی‌های ورزشی المپیک ریو را معرفی می‌کند.

والیبال و والیبال ساحلی

المپیک ریو ۲۰۱۶ اولین المپیکی خواهد بود که تیم‌های والیبال از ویدئو چک برای به چالش کشیدن تصمیم داور استفاده خواهند کرد. داور دوم با کمک تلویزیون بازی‌ها را تحت نظر خواهد داشت.

شنا

این امکان وجود دارد که شناگران استقامت تعداد دورهایی که شنا کرده‌اند را فراموش کنند. در المپیک ریو ۲۰۱۶ از دستگاه دیجیتال ساخت شرکت امگا استفاده می شود تا تعداد دورهای یک شناگر مشخص شود. زمانی که شناگر تاچ پد آخر لاین را لمس می کند، خود بخود این صفحه آپدیت می شود و اعلام می‌کند که شناگر چند دور شنا کرده است. بدین ترتیب شناگران می‌توانند بر کارایی خود تمرکز کنند. از این دستگاه در مسابقات قهرمانی جهانی قزاقستان در سال ۲۰۱۵ نیز استفاده شده است.

کانو و روئینگ

هواداران این مسابقات می توانند با کمک تکنولوژی GPS مسابقات را دنبال کنند. مسابقات کانو و روئینگ از صفحه نمایش بزرگ پخش می شوند. دستگاه‌های GPS که به قایق‌ها متصل هستند، اطلاعاتی از جمله سرعت و مسیر قایق‌ها را مشخص خواهند کرد و این اطلاعات در اختیار هواداران قرار می گیرد.

تیراندازی با کمان

در این مسابقات از تیم‌های الکترونیک امتیاز دهی استفاده می شود. بدین شکل که بلافاصله بعد از اصابت تیر به هدف، امتیاز شخص بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود. بر این اساس امتیاز بسیار دقیق اعلام خواهد شد. با کمک این تکنولوژی حتی تماشاچیان می‌توانند ضربان قلب ورزشکاران را نیز مشاهده کنند تا به هیجان بازی‌ها افزوده شود!

تیراندازی

در بازی‌های المپیک ریو تیم‌های امتیازدهی، با کمک تکنولوژی لیزر به صورت دقیق به تیراندازی امتیاز می‌دهند. ضمناً برای افزایش امنیت بازی‌ها بر روی هر سلاحی یک تگ نصب شده است که دقیقاً نشان می‌دهد اسلحه در کجا قرار دارد.

وزنه برداری

در مسابقات وزنه برداری ریو تصویربرداری خاصی از وزنه برداران خواهد شد و از تمامی زوایا تمامی حرکات آن‌ها فیلمبرداری می‌شود تا هواداران بتوانند به صورت کامل حرکات وزنه برداران را تماشا کنند.

پخش سه بعدی 

برای اولین بار در بازی‌های المپیک از سرویس‌های رسانه‌ای با کیفیت بسیار بالا استفاده خواهد شد. این سرویس‌ها به صورت سه بعدی بازی‌های افتتاحیه و اختتامیه المپیک را پخش می‌کنند و هر روز نیز یک بازی به این شکل پخش خواهد شد.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *