تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

عوارض رژیم لاغری کانادایی

رژیم لاغری کانادایی زیر ذره بین متخصصین تغذیه

از نظر متخصصین تغذیه و رژیم درمانی که همواره رژیم متعادل، متنوع و متناسب شعار آنهاست، کاهش وزن 8-10 کیلوگرم بدون عارضه و بازگشت، ادعایی بیش نیست که جهت فریب مردم عنوان می شود.
با نگاهی به رژیم 15 روزه میبینیم که در این رژیم تنها سه وعده ی غذایی اصلی وجود دارد و از میان وعده ها خبری نیست. وجود میان وعده ها، منجر به حفظ قند و فشار خون در محدوده ی نرمال و جلوگیری از ضعف می شود.

از طرفی در این رِژیم، خبری از نان و غلات نیست و تنها در روزهای پایانی مقداری نان وجود دارد. در حالی که غذاهای ناسالمی مانند کالباس با همه ی افزودنی ها و مواد خطرناک و سرطان زای آن، به وفور در این رژیم به چشم می خورد.

از طرفی به دلیل محدودیت های شدیدی که در این رژیم به چشم می خورد، حرص و ولع چه از لحاظ روانی و چه از نظر سلولی پس از پایان دوره ی رژیم غذایی در افرادی که این رژیم را امتحان کرده اند گزارش شده است.

اگر شما این رژیم را مو به مو رعایت کرده باشید و شاهد کاهش وزن آن هم باشید، متاسفانه کاهش وزن آن از نوع کاهش آب و الکترولیت های بدن و توده ی عضلانی است. این اتفاق سبب می شود کاهش وزن ناپایدار باشد و همچنین به دلیل تغییر در ترکیبات بدنی، متابولیسم بسیار کاهش یافته و احتمال بروز مجدد چاقی، حتی با مصرف حجم بسیار کم غذا افزایش می یابد. از طرفی، از آنجایی که متابولیسم کاهش یافته، کاهش وزن در نوبت های بعدی نیز بسیار مشکل می شود.

با نگاهی به این رژیم در می یابیم که رژیم کانادایی، رژیمی است پر پروتئین و پر چربی و فقیر از کربوهیدرات. در حالی که کربوهیدرات ها بهترین سوخت برای بدن هستند. از طرفی برای دفع از بدن تبدیل به دی اکسید کربن و آب می شود و به راحتی از طریق ریه و ادرار دفع می شود. اما پروتئین ها به مواد ازته تبدیل می شوند و برای دفع، نیاز به آب زیادی دارند.

با جستجویی در دنیای مجازی، رژیم های مختلفی مانند همین رژیم 15 روزه را می بینیم که توصیه به مصرف مقادیر مشخصی از مواد غذایی مختلفی کرده اند. اما باید این نکته را در نظر داشت که رژیم های غذایی ثابت، رژیم های مناسبی نمی توانند باشند. بهترین رژیم غذایی رژیمی است که با توجه به شرایط جسمی، وزن، قد، سن، استخوان بندی، عادات غذایی، میزان تحرک و فعالیت با در نظر گرفتن سابقه ی ژنتیکی تنظیم شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. در غیر این صورت جز عوارض کوتاه و طولانی مدت، فایده ای ندارد. ما این امکان را برای شما فراهم کرده ایم و با رجوع به رژیم آنلاین، می توانید بهترین برنامه ی غذایی مناسب خود را دریافت کنید.

رژیم کانادایی از نظر متخصصین قلب و عروق

حال سوالی که پیش می آید این است که فقط متخصصین تغذیه این رژیم را نقد می کنند یا از جنبه های دیگر هم عوارضی دارد. با هم به پای درد و دل متخصصین قلب و عروق و نفرولوژیست ها می نشینیم.

وقتی از جنبه های دیگر به این رژیم نگاه می کنیم، حذف کامل نمک و چربی در این رژیم است. اما بهتر است بدانیم هر رژیم غذایی هر قدر هم که سختگیرانه باشد، اگر بر پایه و اساس علمی باشد، حذف کامل هیچ ماده ی مغذی ای را ندارد. همین نمک که از آن به عنوان سم سفید نام برده می شود، باید روزانه به مقادیر کمی دریافت شود تا تعادل آب و الکترولیت ها و فشار خون بر هم نخورد. یا همین چربی هایی که گاهی اوقات به طور کامل از رژیم حذف می شوند، اگر آگاهانه انتخاب شوند، می توانند دوست قلب و عروق باشند مانند مصرف روغن هایی مانند زیتون. بنابراین، با داشتن این آگاهی می توانیم گاهی اوقات رژیم های بد را از خوب تشخیص دهیم.

از طرفی دیگر، یکی از عوارض رژیم هایی که در مدت زمان کوتاه، وزن زیادی کم می شود، ریزش موی شدید، افت پوست و از بین رفتن شادابی پوست و تشکیل سنگ های صفراوی است.

رژیم کانادایی از نظر نفرولوژیست ها

وقتی از متخصصین نفرولوژیست هم در رابطه با این رژیم ها سوال کنید، این گونه آن را نقد می کنند : رژیم های غذایی که مقادیر بالایی پروتئین دارند، هم پر هزینه اند و هم مشکل ساز. مشکل ساز بودن این رژیم ها، در ابتدای امر و دوره ی کوتاهی که این رژیم گرفته می شود نیست. اما با گذشت زمان، پروتئین بالا مشکل ساز شده و ایجاد سنگ ها کلیوی می کند. اگر می خواهید همراه با کاهش وزن، کلیه آسیب نبیند، می توانید از میوه ها و سبزیجات تازه، لبنیات کم چرب استفاده کنید. البته مشروط بر اینکه کلیه از قبل مشکلاتی مانند نارسایی شدید نداشته باشد.

حال به نظر شما، آیا کاهش وزن سریع و زیاد، ارزشمندتر از این عوارضی است که دارد؟

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *