سلامتیسلامتی آقایان

آقایان فقط شکم دارند!!!

چاقی شکمی در مردان

قدیمها معتقد بودند که اندازه شکم اقایون ارتباط مستقیمی با میزان دارایی و وضع مالی انها دارد.البته این نظر کم کم در حال تغییر می باشد و هر مردی که تمکن مالی بهتری دارد سعی می کند که اندام مناسبتر و ورزیده تری داشته باشد.از نظر فرهنگی ما ایرانیان با کمال تاسف مردمان ورزشکاری نیستیم و عادت به ورزش کردن نداریم ، از این رو مشکل شلی و افتادگی ماهیچه ها تقریباً از شایعترین مشکلاتی است که در چاقی موضعی شکم بخصوص در اقایان قابل مشاهده است. چاقی شكم در آقایون بعد از ازدواج بیشتر در كشورهای آسیایی و به خصوص در ایران دیده می‌شود، اما می‌توان با رعایت برخی نكات تغذیه‌ای، از این اتفاق جلوگیری كرد، چرا كه تغییر الگوی تغذیه‌ای پس از ازدواج، مهم‌ترین دلیل بزرگ‌شدن شكم آقایان است.

اغلب مردان ایرانی پس از ازدواج تلاش می‌كنند درآمد بیشتری كسب كنند و زمان بیشتری را در محل كار بگذرانند كه همین موضوع موجب می‌شود زمان كمتری را به ورزش اختصاص دهند و در نتیجه معمولا به طور ناخواسته دچار اضافه‌وزن می‌شوند.فشارهای مالی دوران متاهلی، استرس‌های پس از شروع زندگی مشترك و حتی عوامل ژنتیكی و وراثتی نیز در افزایش دور شکم اقایان بی تاثیر نیست..

شکم انسان از عضلاتی قوی پوشیده شده که نگهدارنده امعاء و احشاء است . ورزش نکردن مرتب و روزانه ، انجام فعالیت های نشسته و مصرف کالری بیش از نیاز ، موجب تجمع چربی در منطقه شکم می شود ؛ دراین صورت عضلات شکم ، سفتی و حالت اولیه خود را از دست داده و شکل ظاهری اندام افتاده شده و چربی ذخیره ای شکم به حالت تیوپ مانند در بالا و پایین ناف دیده میشود.

بافت چربی ، برای بدن یک انبار انرژی است و بدن مازاد نیاز خود را در آن ذخیره کرده ، در مواقع نیاز، از آن برداشت می کند . پس باید کاری کرد که بدن نیازمند انرژی بافت چربی شود . دریافت کالری کمتر و ورزش کردن، راه رسیدن به این مقصود است. البته اکنون با روش های دیگری مثل جراحی نیز، این چربی ها را بر می دارند. ولی اگر بتوانیم با ورزش، که سلامت عمومی بدن را به دنبال دارد، آن را از بین ببریم، مسلما به جراحی نیازی نخواهد بود. اگر دور شکم یک اقا بالای 110 سانتی متر و یا نسبت کمر از روی ناف به دور باسن بالای عدد یک باشد زنگ خطر زده برای آقا زده شده است…

رعایت نکات ذیل می تواند در کم شدن اندازه دور شکم موثر باشد:

1- نحوه تغذیه صحیح

یعنی تقسیم کردن وعده های غذایی به 6 وعده (3 وعده غذایی اصلی و 3 میان وعده یعنی 10 صبح،5-6 بعد از ظهر و 2 ساعت بعد از صرف شام) اولین عاملی است که میتواند در جلوگیری از چاقی بخصوص چاقی شکمی موثر باشد.

2- حذف وعده های غذایی

حذف هر کدام از وعده های غذایی مخصوصا صبحانه و شام در ایجاد چاقی شکمی موثر است.توجه داشته باشید حذف وعده صبحانه و به دنبال آن دیر ناهار خوردن باعث میشود اولا با ولع بیشتری غذا میل شود و ثانیا بدن انسان به علت کمبود مواد غذایی و احساس پدید آمدن قحطی دنباله دار تمام وعده غذایی مصرف شده را به شکل چربی در باسن،شکم،ران و پهلوها ذخیره کند . در این ذخیره چربی چون عامل ارث و ژنتیک هم دخالت داردممکن است چربی بیشتر در قسمت بالا تنه یا پایین تنه ذخیره شود.

3- جانشین کردن میوه ها به جای وعده شام

بخصوص میوه های شیرین( مثل انگور-انبه-آناناس-انجیر-انواع کمپوت-زرد آلو-نارنگی های شیرین- خربزه-طالبی-گلابی-خرمالو و آبمیوه های آماده) …..به علت تخلیه سریع میوه از معده فرد زودتر احساس گرسنگی می کند، ثانیا قند موجود در این میوه های باعث ایجاد چاقی های شکمی در فرد می شود.

4- عدم نوشیدن مایعات از قبیل دوغ،آب و نوشابه های گازدار همراه با وعده های غذایی.

نباید همراه لقمه های غذا مایعات نوشیده شود.می توانید لقمه های غذای خشک و فاقد آب خورشت را همراه با یک قاشق ماست کم چرب میل کنید. بعضی از بیماران مبتلا به چاقی شکمی مخصوصا آقابان اظهار می دارند که تا 1 لیتر آب وسط لقمه های غذا می نوشند و می بینیم که چاقی شکمی در این گونه افراد به مراتب بیشتر است.

5-.مصرف شام مخصوصا در ساعات پایانی شب

تماما باعث تبدیل غذا به چربی بخصوص در ناحیه شکم می شود.اگر وعده غذایی اصلی ناهار باشد تحرک بعد از صرف غذا کمک زیادی به سوخت و ساز مواد غذایی در بدن می کند.در حالی که مصرف همین مقدار برنج در وعده شام یکی از دلایل چاقی شکمی در آقایان بوده و توصیه اکید می شود که برنج فقط در وعده ناهار صرف شود. بهتر است شام بصورت حاضری یعنی نان به همراه پنیر و خیار و گوجه فرنگی،ماست و خیار،ماست و اسفناج پخته و یا نان و پنیر و سبزی خوردن صرف شود.
از دید متخصص تغذیه نان با املت، تخم مرغ، کوکو و کتلت یا انواع خورشت ، غذای حاضری نیست. فاصله صرف شام تا خواب حداقل 3 ساعت باید باشد. افرادی که به هر دلیل کاری جهت صرف شام دیر به منزل می آیند بایستی از غذاهای سبک همراه با نان استفاده کنند. از مصرف برنج ، خورشت ، آب خورشت و ته دیگ چرب و نیز انواع آش و سوپ در وعده شام خودداری کرده یکساعت بعد از صرف شام می توانید 1 عدد میوه طبق دستور متخصص تغذیه میل کنید.

6- ورزشهای مخصوص برای چربی های شکمی

در صورتی که پزشک منع نکرده باشد و یا باعث مشکل پزشکی در ناحیه کمر نشود، بهترین روش دراز و نشست به همراه رژیم غذایی صحیح می باشد.استفاده از وسایل کمکی غیر استاندارد دراز و نشست مورد تایید نبوده و دراز و نشست غیر صحیح ممکن است باعث بروز عوراضی در مهره های پشت و گردن شود.

7- به غیر از موارد بالا اصولا پیاده روی تند ( نه به حالت دویدن)

بهترین روش برای سوختن چربی ها در ناحیه شکم می باشد که به مدت نیم ساعت صبح و نیم ساعت عصر انجام می گیرد اصولا انواع شنا و راه رفتن در آب کمک بسیاری در سوزاندن چربی ها میکند. در حالیکه با نشستن در سونا و جکوزی فقط آب بدن دفع می گردد که با نوشیدن آب جبران می شود. .

طریقه درست انجام دراز و نشست:

اگر به دنبال خوش فرم شدن شكم هستید، حتماً با ورزش هایی كه بر روی عضلات شكم تمركز دارند، عضلات شكم را تقویت كنید، ولی باید بدانید ورزش مخصوص شكم به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش هوازی(مثلا پیاده روی) ممكن است روی چربی شكم اثری نداشته باشد.

تمرینات ورزشی در صورتی که به درستی انجام نگیرند ، به کمر شما آسیب می رسانند. دراز و نشست از راحت ترین و مؤثرترین ورزش ها برای برطرف کردن چربی شکم است. با فشار زیادی که به عضلات شکم وارد می شد، این عضلات قوی شده و شکم به حالت اولیه باز می گردد .

مدت ورزش چند روز یا چند هفته نیست، بلکه باید آن را مداوم انجام داد . تمرینات ورزشی در صورتی که به درستی انجام نگیرند ، به کمر شما آسیب می رسانند. به پشت روی زمین نسبتاً نرمی بخوابید. پاها را خم کنید تا کف پایتان روی زمین قرار بگیرد ، دستانتان را به روی سینه قرار دهید . ابتدا سر را بلند کرده و سپس شانه ها را به آرامی 30 تا 40 سانتی متر بالا بیاورید و دوباره بخوابید.بلند شدن بیش از این مقدار عضلات پای شما را به کار می گیرد. ده مرتبه پشت سر هم ، این کار را انجام دهید .

چند ثانیه استراحت کنید و ده مرتبه ی بعدی را انجام دهید. در ابتدا لازم نیست زیاد به خودتان فشار بیاورید ، زمانی که احساس کردید، عضلات شکم شما قوی تر شده اند، جسم سنگینی را در هنگام دراز و نشست در دست،روی سینه بگیرید تا فشار بیشتری به عضلات شکم وارد شود.

اگر بخواهيد شکمي صاف داشته باشيد بايد روي آن کار کنيد . شکم لاغر نيازمند ترکيبي از تغذيه خوب ، سلامت قلب و عروق و ورزشهاي شکمي مي باشد . کسانيکه اين سه را ترکيب کنند بهترين نتايج را خواهند گرفت . . اگر همراه با رژیم غذایی و ورزش هوازی عضلات شكم را تقویت نكنید، ممكن است اصلا از ظاهر شكم رضایت نداشته باشید، چون به هر حال عضله ی شل و بدون قوام، به سمت جلو می آید یا پایین می افتد و ظاهر شكم را زشت می نماید.

در مورد استفاده از دستگاه های لاغری موضعی برای کوچک کردن شکم باید گفت اگر سانت شکم زیر 90 باشد ده جلسه یکساعته از دستگاه های رادیوفرکونسی و کویتیشن..بین 90 تا 100 سانت دوازده تا 15 جلسه و بالای صد سانت 15 تا 17 جلسه استفاده از دستگاه توصیه میگردد

در نهایت باز هم تاكید می كنم كه حوصله داشته باشید، منتظر نتیجه سریع نباشید، پشتكار داشته باشید و عجله نكنید.

منبع:دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *