عطارباشی و طب سنتی

خواص کدو

kadoo-sabz

کليات گياه شناسي

کدو گياهي است يكساله و خزنده که برگهاي آن بشكل قلب و پهن و پوشيده از کرك ريز مي باشد . گلهاي زرد رنگ است و گل نر و گل ماده آن روي يك پايه قرار دارد . ريشه آن بايرك و بلند ، کمي شيرين و خوردن جوشانده آن مستي آور است . کدو انواع مختلف درد مانند کدوي حلوايي ، کدوي تنبل يا کدوي زرد ،کدوي خورشي يا کدوي سبز .

نوعي از کدوي حلوايي در کانادا و آمريكا و بعضي نقاط دنيا مي رويد که بسيار بزرگ مي شود و گاهي وزن آن مرباتا 60 کيلوگرم نيز مي رسد . در آمريكا و کانادا اين کدوها را براي شب هالوين بكار مي برند و با آن ر و کيك درست مي کنند .

ترکيبات شيميايي:

در يكصد گرم آدو مواد زيرا را مي توان يافت :

zucchini-pumpkin

خواصداروئي:

خواص کدو و تخم کدو :

کدو از لحاظ طب قديم ايران سرد و تر يعني خنك کننده و مرطوب کننده است و از لحاظ شيميايي بدن را قليايي مي کند . کدو هم مانند بادمجان چون داراي کالري است بنابراين مهمترين غذا براي آساني است که مي خواهند وزن کم کنند .

1)تخم کدوي خام اثر دفع کرم روده درد و چون سمي نيست اطفال نيز مي توانند از آن استفاده کنند . براي اين منظور بايد مقدر 50 گرم تخم کدو را پودر کرده و با عسل مخلوط نموده و مصرف کنيد و بايد بعد از چهار ساعت يك مسهل مانند روغن کرچك بخوريد که کرمها را دفع کند .

2)کدو اثر ملين ، مدر و رفع يبوست و رفع سوء هاضمه را دارد

3)به اشخاصي که تب دارند کدو مي دهند تب را پائين مي آورد

4)کدو براي اشخاص گرم مزاج و صفراوي غذاي خوبي است

5)کدو خونساز است و براي استفاده از اين خاصيت کدو بايد آن را همراه با آب غوره و يا سرکه در روغن زيتون پخت و مصرف نمود

6)براي رفع دندان درد آب کدو قرقره کنيد

7)براي درمان گوش درد چند قطره آب کدو در گوش بچكانيد

8)براي برطرف کردن التهاب معده ، کبد و کليه آدوي پخته را روي اين اعضاء بگذاريد

9)پوست کدو را خشك کنيد خوردن آن درمان بواسير و خونريزي معده و روده است

10 )تخم کدو درمان کننده سرفه و برطرف کننده اخلاط خون است

11 )براي زخم روده ها و مثانه و سوزش مجراي ادرار تخم آدو مصرف آنيد

12 )روغن تخم کدو براي رفع تب و دل پيچه مفيد است

13 )آدو و تخم کدو هر دو براي پيشگيري سرطان مفيد مي باشند

14 )تخم کدو علاج آننده سرطان پروستات و برطرف کننده ورم پروستات مي باشد در مادران بالاتر از سن چهل معمولا غده پروستات شروع به بزرگ شدن مي کند و بنابراين اين اشخاص بايد چند روز در هفته کدو حلوايي يا تخم کدو بخورند .

15 )کدو و تخم کدو در پيشگيري سرطان ريه بسيار موثر است و اشخاص سيگاري و حتي آنهائي كه با اين اشخاص زندگي مي آنند و باصطلاح سيگاري دست دوم هستند براي اينكه مريض نشوند بايد از کدو استفاده کنند .

مضرات : همانطور که گفته شد کدو سرد است و در خوردن کدو در مناطق حاره و گرم سير بسيار مفيد است و بدن را سالم نگاه مي درد . کدو براي  کساني كه طبع سرد دارند و يا در مناطق سردسير زندگي مي کنند خوب نيست زيرا ايجاد نفخ وسنگيني و درد معده مي کنند .و بنابراين اشخاص اگر بخواهند کدو بخورند حتما بايد آن را با ادويه هاي گرم مصرف کنند.

مجله سلامتی عطارباشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *