تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

اشتباهات رایج در کاهش وزن

همه‌ی ما مستعد این هستیم که در دام راه‌حل‌های فوری بیافتیم و فکر می‌کنیم یک نسخه‌ی جادویی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد. اما این طرز فکر اغلب منجر به اشتباهاتی می‌شود که در نهایت مانع رسیدن ما به اهدافی می‌شود که برای‌شان تلاش می‌کنیم. می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم تا در تله‌هایی که ناگزیر بر سر راه‌مان هستند نیافتیم. در این مطلب مجله علم ورزش ۷ تا از بزرگ‌ترین اشتباهاتی را که در روند کاهش وزن بسیار شایع هستند را برای‌تان می‌گویید.

۱. قوانین زیاد و سخت

وزن‌کم‌کردن حتی بدون این‌که مجبور باشیم از قوانین سفت و سختی تبعیت کنیم هم به‌اندازه کافی کار سختی است. مثلاً این قانون که بعد از ساعت ۷ عصر دیگر چیزی نخورید، یک قانون معروف است که اگر در شیف شب کار کنید یا صبح خیلی زود بیدار شوید به ضررتان خواهد بود. اگر می‌خواهید به هوس خوراکی خوردن آخر شب‌تان غلبه کنید، باید ۲ ساعت قبل از وقت خواب، دست از خوردن بکشید.بعضی از افراد از خوردن هر چیزی که حاوی قند باشد پرهیز می‌کنند و فرقی هم نمی‌کند از چه منبعی باشد. توصیه می‌شود از یک منبع طبیعی قندی برای جواب دادن به اشتهای‌تان استفاده کنید، مثلاً یک منبع خوب پتاسیمی مثل موز همراه با یک قاشق غذاخوری کره آجیل و کمی شکلات تلخ

۲. روزهای تقلب

مجاز دانستن روزهایی برای تقلب در رژیم، به‌عنوان راهی برای حفظ انگیزه، تاکتیکی است متداول در رژیم‌های سفت و سخت. اما برخی از متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که روزهای تقلب می‌توانند به‌طور کلی عاملی برای انحراف از مسیر باشند. برای همین توصیه می‌کنند به‌جای “روز تقلب”  “وعده‌ی تقلب”  را جایگزین کنید. جبران یک وعده خارج از اصول بسیار راحت‌تر از جبران یک روز خارج از اصول است.

۳. به‌اندازه کافی نخوردن

بسیاری از افراد تحت رژیم فکر می‌کنند هرچه غذای کمتری بخورند، بهتر است. اگر شما هم چنین عقیده‌ای دارید برای‌تان می‌گوییم که چرا این راهکار فایده‌ای ندارد. خیلی‌ها از خوردن وعده‌هایی از غذای‌شان صرف نظر می‌کنند، چون وقت ندارند. راه‌حلش ساده است: وقتش را پیدا کنید!

زودتر بیدار شوید، شب قبل غذای‌تان را آماده کنید، لباس‌های ورزشی‌تان را باخودتان به‌محل‌کارتان ببرید و هرکاری که فکر می‌کنید در این جهت کمک‌تان می‌کند، انجام دهید. به‌جای این‌که به شیوه‌ای کاملاً محدود تغذیه کنید، سعی کنید غذاهایی را انتخاب نمایید که کیفیت غذایی بالایی داشته و مغذی باشند، نه این‌که فقط حواس‌تان را به شمارش کالری‌ها معطوف کنید. با جایگزین کردن منابع سرشاراز پروتئین و فیبر به‌جای اسنک‌های شیرین و با چربی نا سالم، بدون این‌که تغذیه را فدای کالری کنید، خودبه‌خود کالری کمتری دریافت خواهید کرد.

۴. راهکارهای کوتاه‌مدت

رژیم‌های پاکسازی کوتاه‌مدت، اشتباهات بزرگی هستند. بعد از یک رژیم پاکسازی ۷ روزه و یا حتی ۲۱ روزه، برگشت وزن سریع صورت می‌گیرد و مدت زیادی گرسنه ماندن می‌تواند متابولیسم را کُند نماید و به‌سختی می‌توان از برگشت وزن جلوگیری کرد. پس توصیه می‌شود، دنبال رژیم‌های رایج و بازاری نباشید و درعوض، رژیمی را برگزینید که شامل میوه‌ها و سبزی‌های فراوان، غلات کامل، پروتئین کم‌چرب و چربی‌های غیراشباع و سالم باشد. زیاد آب بنوشید، مصرف الکل و نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانید و اجازه دهید کبد و کلیه‌های‌تان خودشان عمل سم‌زدایی و پاکسازی را انجام دهند!

۵. عدم توجه به کالری دریافتی

شاید کالری شماری به مرور از دور خارج شود، اما توجه به نوع کالری که دریافت می‌کنید، اهمیت بیشتری دارد. هر چه محصولات غذای ارگانیک و با کیفیت مصرف کنید، کالری سالم‌تری هم دریافت می‌کنید و شک نداشته باشید که به کاهش وزن کمک می‌کند، چرا که محصولات غذایی فراوری شده و مصنوعی به شدت مضر هستند.

۶. زیاده‌روی در خوردن غذاهای سالم

بالاتر توضیح دادیم مواد غذایی ارگانیک و سالم مصرف کنید، اما آیا این یعنی بدون محدودیت؟ خیلی‌ها به اشتباه فکرمی‌کنند تا زمانی که غذاهای سالم یا ارگانیک می‌خورند، محدودیتی در خوردن ندارند. به‌راحتی می‌توان در تله مصرف بیش از حد خوراکی‌های سالمی چون آجیل، دانه‌ها و میوه‌های خشک افتاد، هرچند همه این‌ها منابع شگفت‌انگیزی از ویتامین‌ها، موادمعدنی و مواد فتوشیمیایی هستند اما زیادی‌شان می‌تواند مساوی با افزایش وزن باشد. توصیه می‌شود هنگام مصرف این خوراکی‌ها اندازه‌ها را رعایت کنیم تا تدریجاً بدون نیاز به اندازه‌گیری هم بتوانیم مقدارشان را تخمین بزنیم.

۷. تمرکز صرف روی وزن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد تحت رژیم دچارش می‌شوند این است که میزان موفقیت‌شان را تنها با معیار وزن می‌سنجند. همه‌ی افراد با یک سرعت وزن کم نمی‌کنند و موفقیت هم اشکال گوناگونی دارد. کم کردن سهم وعده‌ها، اسنک نخوردن در طول روز، بدون احساس تأسف و حسرت، “نه، متشکرم!” گفتن، بدون احساس گناه، “بله، متشکرم!” گفتن و ایجاد تعادل در وعده‌ها همگی معیارهایی از موفقیت هستند که نیاز به تلاش فراوان داشته و شایسته ستایش و تشویق‌اند. گفتگوی مثبت با خود و استمرار و ثبات در مسیر، همراه با تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه در مورد غذا، می‌تواند روند کاهش وزن‌تان را تقویت کرده و اعتماد بنفس‌تان را بالا ببرد

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *