تاثیرات دویدن روی سلامتی

دویدن و تاثیر آن بر روی سلامتی و تندرستی

یکی از روش های متناسب نگهداشتن بدن، ورزش و به ویژه دویدن است. دویدن ورزش مفرحی است که شادابی و نشاط به ارمغان می آورد و یکی از دلپذیرترین روش های از بین بردن فشارهای عصبی و ناراحتی های روانی است.

دویدن فعالیتی است که به مغز فرصت می دهد تا روی موضوعی سودمند و در عین حال ساده تمر کز کند. مهم تر از همه باعث می شود که سوخت و ساز بدن تان بهتر شود و زندگی فعال تری داشته باشید.

یکی از ویژگی های مثبت دویدن، آن است که می توان این ورزش را در هر کجا و هر ساعت شروع کرد.

البته بهترین زمان صبح زود، قبل از صرف صبحانه است. ورزش، قبل از اصلی‌ترین وعده‌ی غذایی روزتان، یعنی صبحانه، بر کاهش وزن بسیار تاثیرگذار است.

عصر پس از خاتمه کار نیز می تواند زمان مناسبی باشد. دویدن هنگام عصر می تواند تمام فشارها و نگرانی هایی که در طول روز شما را تحت تاثیر قرار داده را برطرف سازد.

اما اگر به منظور کاهش وزن می دوید، بهترین زمان همان پیش از صبحانه است.

زیرا صبح ها، پیش از صبحانه، بدن چربی های ذخیره شده را می سوزاند و پس از صرف صبحانه، چربی ها در عضلات تان ذخیره نخواهند شد و بدن از این انرژی دریافتی برای آماده شدن جهت فعالیت های پیش رو استفاده خواهد کرد.

از آنجایی که دویدن یکی از شیوه های عالی کاهش وزن بدن و دست یافتن به تناسب اندام است، می توانید از برنامه زیر پیروی کنید:

* ابتدا چند نرمش سبک انجام دهید.

* سپس حدود 400 متر با سرعت و به حالت یورتمه راه بروید. یعنی عملی بین پیاده روی تند و دویدن انجام دهید. 400 متر دیگر را آرام، یکنواخت و منظم بدوید.

همین که احساس خستگی کردید، لحظه ای توقف کرده و حدود 100 متر پیاده روی کنید.

وقتی نفس تان جا آمد و مرتب شد، دوباره شروع به تند راه رفتن کنید و حدود 400 متر را با حالتی بین راه رفتن و دویدن طی نمایید.

* اکنون به تدریج به سرعت خود بیفزایید تا به دویدنی ثابت و منظم دست پیدا کنید. این کار را حدود 800 متر ادامه دهید.

* اگر خسته شدید و دویدن برای تان به شدت سخت شد، از سرعت خود کاسته و دویدن را به تند تند راه رفتن تبدیل کنید و سرانجام حدود 100 متر قدم بزنید و پیاده روی کنید.

برنامه فوق چندان مشکل نیست. اما اگر باز هم احساس می کنید انجام دادن آن برای تان دشوار است، مسافت های ذکر شده در بالا را نصف کنید و از دویدن منصرف نشوید و برعکس، اگر احساس می کنید که این برنامه برای تان بسیار سبک است و می توانید نیروی بیشتری صرف کنید، در این صورت مسافت ها را دو برابر نمایید.

در ابتدای کار خود را زیاد خسته نکنید و اجازه دهید بدن با شرایط جدید خود را وفق دهد و به تدریج می توانید زمان و مسافت دویدن تان را بیشتر کرده و به اندازه دلخواه برسانید.

منبع: زندگی آنلاین


نویسنده مطلب:




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.