عطارباشی و طب سنتی

خواص کنجد

99f1fd6fcc_10000 copy

کليات گياه شناسي

کنجد گياهي است يكساله با ارتفاع حدود يك متر که قسمت انتهايي ساقه آن پوشيده از کرك است . برگهاي آن يبضي ، باريك و نوك تيز است . گلهاي آن برنگ سفيد و يا قرمز بطور تك تك در کناره برگ هاي قسمت انتهايي ساقه ظاهر مي شود .

ميوه اين گياه بصورت کپسول و محتوي دانه هاي کوچك و مسطح و بيضوي است که دانه کنجد ناميده مي شود و قسمت مورد استفاده اين گياه است .

وطن اصلي کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافته است . در حال حاضر چين بزرگترين توليد کننده کنجد در دنيا مي باشد . هندوستان و حبشه از نظر توليد بعد از چين قرار دارند . در ايران نيز مقداري کنجد توليد مي شود که بيشتر آن به مصرف تهيه روغن و حلوا دره مي رسد

ترکيبات شيميايي:

کنجد داراي پروتئين ، ويتامين هاي B,D,E,F  و لسيتين Lecithin مي باشد . مقدار روغن آن در حدود % 50  است روغن کنجد مرکب از حدود 70 % اسيدهاي چرب اشباع نشده مانند لينولئيك اسيد ،اولئيك اسيد و مقداري اسيدهاي چرب اشباع شده مانند اسيد پالمتيك و آراشيديك اسيد مي باشد .

روغن کنجد يكي از روغن هاي اشباع نشده و مفيد براي بدن است و در آمريكاي شمالي و کانادا بمقدار زياد مصرف مي شود و دليل آن این است که اين روغن نه فقط کلسترول بدن را بالا نمي برد بلكه آن را کاهش مي دهد .

براي تهيه روغن کنجد معمولا دانه ها را مي شويند تا رنگ روي آن از بين برود سپس دانه ها را آسياب کرده و در آب مي ريزند تا پوست آن که سبك روي آب بيايد که آنرا مي گيرند . بعد دانه ها را خشك کرده و در آب جوش مي ريزند و خمير مي کنند . اين خمير را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود . اين روغن را روغن سرد فشار اول مي نامند و از تفاله باقيمانده تحت اثر فشار و گرما روغني بدست مي آيد که بنام روغن گرم يا فشار دوم معروف است که البته ارزش غذايي روغن سرد را ندارد .

تفاله باقيمانده از اين مرحله را معمولا براي علوفه دام ها بكار مي برند . مخصوصا اين تفاله از نظر داشتن مواد پروتئيني غذاي خوبي براي گاوهاي شیرده است .

اگر مي خواهيد از روغن کنجد استفاده کنيد دقت کنيد که روغن سرد فشار اول باشد که بنام First cold pressed معروف است زيرا در اثر حرارت دادن روغن کنجد خواص خود را از دست مي دهند .

خواص داروئي: از نظر طب قديم ايران کنجد گرم و تر است . کنجد بسيار مغذي است و در اکثر کشورهاي فقير به عنوان جانشين گوشت بكار مي رود .

1)براي چاق شدن و تقويت نيروي جنسي موثر است.

2)براي رفع قولنج کنجد را آسياب کرده و با سرکه مخلوط کنيد و بمقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام پوست کنده را به آن اضافه کنيد آنها را پودر کنيد و هر روز بمقدار يك قاشق سوپخوري از آن بخوريد .

3) کنجد گرفتگي صدا را از بين مي برد .

4)نرم کننده معده و روده است

5)کره کنجد که در کانادا بنام تاهيتي معروف است و شبيه دره مي باشد غذاي خوبي براي رشد بچه هاست .

6)برگ کنجد را اگر به سر بماليد باعث رشد و سياهي موي سر مي شود.

7)دره نرم کننده معده و روده هاست

8)کنجد فشار خون را آاهشمي دهد

9)آنجد ضد رماتيسم است

10 )براي رفع ناراحتي کيسه صفرا مفيد است

11 )دم کرده برگ آنجد اسهال خوني را برطرف مي کند

12 )روغن کنجد براي رفع تنگي نفسو سرفه خشك و زخم ريه مفيد است

13 )روغن آنجد سوز ش ادرار را رفع مي کند

14 )از روغن کنجد بجاي روغن زيتون در سالاد استفاده آنيد

15 )کنجد با همه خواصي که دارد براي معده اي ضعيف مناسب نيست زيرا ثقيل الهضم است . اينگونه اشخاص بايد آن را با عسل وسرکه بخورند .

مضرات : مضرات خاصي براي آن بيان نشده است .

مجله سلامتی عطارباشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *