پرهیزاتسلامتی

نه خیلی سرد، نه خیلی داغ

خوردن غذا های خیلی داغ و سرد ممنوع!

خوردن غذا در برنامه همه افراد وجود دارد اما اینکه چه نوع غذا یی و چگونه مصرف شود در سلامتی انسان ها تاثیر فراوان دارد. پزشکان خوردن غذا های خیلی داغ و خیلی سرد را مضر می دانند.

مضرات مصرف غذا های خیلی داغ و سرد:

تعادل در همه قسمت های زندگی توصیه شده است این تعادل در خوردن غذا هم باید رعایت شود.یهنی هم مقدار غذایی که می خوریم زیاد و کم نباشد و هم اینکه غذایی که می خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد ، چون خوردن غذای سرد یا داغ به بدن ضربه می زند و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

عوارض مصرف غذاهای خیلی داغ

غذای بسیار داغ می تواند باعث سوختگی در جوانه های چشایی شده و به عملکرد آن ها آسیب وارد کند.

اگر سوختگی جوانه های چشایی اتفاق بیفتد فرد توانایی تشخیص طعم غذا را از دست داده، این در حالی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن غذا آگاه میکند.

برای حفظ سلامتی در دراز مدت توصیه می شود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

مضرات مصرف غذاهای خیلی سرد

استفاده از غذاهای خیلی سرد نیز می تواند با آسیب های دندانی همراه و در برخی اوقات اسپاسم های ناگهانی و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد کند.

بهتر است، غذای طبخ شده در همان وعده مصرف شود و مقدار باقیمانده آن، به محض متعادل شدن دمایی در یخچال نگهداری شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن جلوگیری شود.اگر غذای نگهداری شده در یخچال 3 تا 4 بار گرم و نگهداری شود ضمن از دست دادن املاح و مواد معدنی آلودگی های میکروبی نیز خواهد داشت.

مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین تر از غذای تازه است. به همین دلیل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ وجه توصیه نمی شود.  تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی  در همان وعده ای که پخته می شود، خورده شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *