تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

روش های از بین بردن گرسنگی کاذب

6 گام براي از بین بردن گرسنگي كاذب

1 .برای خودتان مقیاس گرسنگی درست كنید

اگر سالهاست که برای کسب آرامش به غذا پناه برده اید، خیلی سخت است که بتوانید گرسنگی واقعی را از احساسات دیگری مانند خستگی، غم یا بی حوصلگی تشخیص دهید. برای اینکه بتوانید خودتان را به این کار عادت دهید باید مقیاسی برای اندازه گیری احساس گرسنگی درست کنید که 10 درجه داشته باشد. با خودتان قرار بگذارید که تا وقتی احساستان به درجه پنج یا هفت نرسیده سراغ یخچال نروید. این راهکاری است که دکتر «کریستین کِرك پاتریک» ( Kristin Kirkpatrick )از موسسه تحقیقات تغذیه و سلامت کلیولند پیشنهاد میدهد و تأکید میکند که این مقیاس را درست مثل دماسنج روی یخچال، روی دیوار محل کار و در ماشینتان نصب کنید تا نگذارد احساساتتان بر شما غلبه کند.

2 .با حواس پرتی غذا نخوريد

غذا خوردن یک عادت سالم و راهی طبیعی برای پاسخ دادن به نیازهای بدن است ولی به راحتی آب خوردن میتواند تبدیل به یک عادت بسیار ناسالم شود. این اتفاق در شرایطی می افتد که شما بدون توجه به چیزی که توی دهانتان میگذارید، غذا میخورید و توجهی به مقدار خوراکی های توی بشقاب و نوع آن ندارید. محققان دانشگاه لیورپول انگلستان متوجه شده اند، افرادی که موقع غذا خوردن تلویزیون تماشا کرده یا با تلفن همراهشان صحبت میکنند، 50 درصد بیشتر از کسانی غذا میخورند که فقط روی بشقابشان متمرکز هستند، پس حتی وقتی تنها هستید، خودتان را ملزم به نشست پشت میز غذا کرده، تلویزیون یا رایانه ی شخصیتان را خاموش کنید و همه ی حواستان را متوجه غذایی کنید که مشغول خوردنش هستید.

3 .متعادل غذا بخوريد

بگذارید با هم صادق باشیم؛ وقتی از شدت گرسنگی چشمتان سیاهی میرود، خیلی سخت است که بتوانید منطقی باشید و انتخابهای صحیح غذایی را در نظر بگیرید اما اگر درست و متعادل طی سه وعده غذا بخورید، احتمال کمتری وجود دارد که در طول روز گرسنه شوید و احتمال خیلی کمتری وجود دارد که خودتان را برای خریدن یک اسنک چرب، شور یا شیرین به سوپرمارکت برسانید. یکی از دلایلی که هوس چنین خوراکی هایی به سرتان میزند، این است که در وعده ی قبل به اندازه ی کافی پروتئین مصرف نکردید. یادتان باشد پروتئین بسیار سیرکننده است، مقدار کمِ چربی های سالم، پیام سیری و لذت از غذا خوردن را به مغز میفرستد و وجود فیبر در غذا، قند خون را برای مدت طولانی تری تنظیم میکند؛ پس اگر میخواهید قبل از ناهار درگیر غذا خوردن احساسی نشوید، روزتان را با خوردن تخم مرغ، میوه و کره ی بادام زمینی و… شروع کنید.

4 .به خودتان 10 دقیقه زمان بدهید

اگر آنقدر به خودتان اطمینان ندارید که بتوانید جلوی گرسنگی کاذبتان را بگیرید، از یک زمان سنج استفاده کنید و قبل از اینکه دستتان را به سمت غذا دراز کنید، 10 دقیقه به خودتان زمان بدهید. البته شرط اینکه این روش جواب بدهد، این است که در این مدت به غذا فکر نکنید و خودتان را مشغول کار دیگری کنید؛ مثلاً ایمیل هایتان را چک کنید، لباسهای شسته شده را پهن کنید یا روزنامه بخوانید. اگر بعد از 10 دقیقه همچنان گرسنه بودید و دلتان میخواست غذا بخورید، میتوانید این کار را بکنید. در ضمن فراموش نکنید که برای کشیدن بشقاب دوم غذا 20 دقیقه به خودتان زمان بدهید تا مغزتان فرصت کافی برای درك احساس سیری داشته باشد.

5 .غذايی را كه می خوريد، در يك دفترچه ثبت كنید

با اینکه این توصیه خیلی جدید نیست، اما کاملاً مؤثر است و به خصوص برای خانمهایی کاربرد دارد که میخواهند وزن کم کنند اما به شدت درگیر غذا خوردن احساسی هستند. نتایج مطالعه ای که در مجله ی «طب پیشگیری» ( medical prevention )منتشر شده، نشان میدهد خانمهایی که هر روز مقدار و نوع غذای مصرفی شان را ثبت میکنند، دو برابر بیشتر از کسانی وزن کم میکنند که چنین عادتی ندارند. درواقع تحقیقات نشان داده که این دفترچه قرار نیست فقط جایی برای ثبت غذای مصرفی باشد بلکه به شما کمک میکند تا کنترل احساساتتان را هم به دست بگیرید؛ بنابراین فقط حجم غذای مصرفی تان را یادداشت نکنید و در عوض احساسی را هم که موقع غذا خوردن داشتید، یادداشت کنید. وقتی در محل کارتان میبینید که زمان تحویل پروژه که میشود مصرف شیرینی تان هم خیلی بالا میرود، دفعه ی بعد کشوهای میزتان را از هر چه شیرینی است، خالی میکنید و در عوض یک عدد سیب یا چند عدد آلو دم دست میگذارید

6 .غذاهای محرك را دم دست نگذاريد

اگر وقتی چیپس یا کیک پنیر می بینید، آب از لبولوچه تان راه میافتد و صبر و قرارتان را از دست می دهید، بهتر است این خوراکی ها را از دسترس و جلوی چشمتان دور کنید. یادتان باشد شما هوس آن چیزهایی را میکنید که دائماً در معرض دید یا در دسترستان هستند یا به راحتی در منزل پیدا میشوند، پس خوراکی های محرك را از جلوی دستتان بردارید، آنها را در بالاترین کابینت ها بچینید یا اصلا در منزل نگه ندارید. جالب است بدانید که در پژوهش محققان دانشگاه «کورنل» ( Cornell )مشخص شده، افرادی که روی میز کارشان، شکلات و شیرینی نگه میدارند، دو برابر بیشتر از دیگران از این خوراکی ها استفاده میکنند، پس به اصطلاح قدیمی «دوری و دوستی» پایبند باشید و نگذارید خوراکی های محرك دائماً جلوی چشمتان رژه بروند. در ضمن یکی از بدترین عادتها در افرادی که دچار مشکل غذا خوردن احساسی هستند این است که با شکم گرسنه به خرید برون
منبع: سفیدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *