تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

گیاهخواری مفید است یا مضر؟ (2)

برخی از مواد حیوانی مانند انواع ماهی، شیر و لبنیات و تخم‌مرغ جزء موادی هستند که مصرف آنها نه تنها مفید بلکه ضروریست. بنابراین حفظ تعادل در مصرف مواد حیوانی مفید، در حفظ سلامت شخص حائز اهمیت زیادی است.

به عنوان مثال مصرف روزانه سه واحد لبنیات کم چربی، همچنین مصرف سه تا چهار عدد تخم‌مرغ پخته برای اشخاص سالم و نیز استفاده از ماهی دو بار در هفته لازم است.

3- مصرف مقدار کافی مواد گیاهی و استفاده مناسب و متعادل از برخی مواد حیوانی

این فرم تغذیه بهترین و مفیدترین الگوی غذاییست. زیرا علاوه بر استفاده گسترده و کافی از مواد گیاهی، بمیزان مناسب از مواد حیوانی مفید نیز بهره‌مند خواهیم شد.

همچنین مصرف میزان کافی و مناسب از گروه‌های غذایی مختلف موجب ایجاد تنوع در تغذیه شخص شده و از یکنواختی و خستگی از رژیم غذایی جلوگیری می‌‌کند. ضمنا بعلت تنوع غذایی، موجب بهره‌مندی بیشتر از مواد مغذی مصرفی خواهد شد.

4- حذف کامل مواد حیوانی از برنامه غذایی

قبل از ورود به این بحث لازم است در ارتباط با گیاهخواری توضیحاتی داده شود. رژیم گیاهخواری انواع مختلف دارد و طیف وسیعی از الگوی غذایی را دربر می‌گیرد.

یکی از انواع رژیم گیاهخواری عبارتست از تخصیص برنامه غذایی عمدتا به مواد گیاهی، اما در این نوع رژیم از شیر و لبنیات نیز استفاده می‌‌شود.

دسته دیگر، افراد گیاهخواری هستند که علاوه بر مواد گیاهی،تخم‌مرغ نیز مصرف می‌کنند. اما گروه سوم را گیاهخوارانی تشکیل می‌دهند که از هردو گروه غذایی یعنی لبنیات و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند.

این سه دسته افراد گیاهخوار بعلت آنکه علاوه بر بهره‌گیری از خواص مواد گیاهی، مواد حیوانی مفید را نیز مصرف می‌کنند، می‌توانند قسمت عمده‌ای از نیازهای تغذیه‌ای خود را تامین کنند مشروط برآنکه از مواد حیوانی فوق‌الذکر به میزان لازم و کافی استفاده نمایند.

البته چنانچه گیاهخواران برنامه غذایی خود را تحت نظر رژیم شناس تنظیم کنند مسلما از ایمنی تغذیه‌ای بیشتری برخوردار خواهند بود.

اما مشکل اساسی در ارتباط با افراد گیاهخواری است که از هیچ نوع ماده غذایی حیوانی استفاده نمی‌کنند. این افراد را خام گیاهخوار می‌نامند. برنامه غذایی این گروه را صرفا مواد گیاهی تشکیل می‌دهد و هیچ نوع ماده حیوانی در الگوی غذایی آنان جایگاهی ندارد.

حال این سوال در ذهن خوانندگان عزیز مجله مطرح می‌‌شود که آیا اصولا گیاهخواری از نظر تغذیه‌ای صحیح است یا خیر؟ و به چه علت؟

مزایای گیاهخواری

با توجه به مطالبی که در این مقوله عنوان گردید به این نتیجه می‌رسیم که گیاهخواری نه تنها مفید، بلکه ضروریست. زیرا به حفظ سلامت شخص کمک نموده و موجب تنظیم کار دستگاه‌های بدن می‌شود.

نتیجه آن که در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها نقش اساسی داشته و منجر به سلامت، شادابی، آرامش اعصاب و روان و طول عمر بیشتر خواهد شد.

اما اینکه کدامیک از چهار دسته انواع گیاهخواری مفیدتر است، می‌توان به دسته سوم یعنی نوعی که علاوه بر مواد گیاهی از لبنیات و تخم مرغ نیز استفاده می‌شود اشاره نمود.

در مورد این سوال که آیا گیاهخواری می‌‌تواند مفید نباشد و موجب تامین نشدن نیازهای تغذیه‌ای شخص به میزان کافی شود و در نتیجه به سلامت انسان لطمه وارد سازد، مبحث مهمی است که در شماره بعدی به آن پاسخ داده خواهد شد.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *