سلامتیگوش و بینی

گوش خیس

پس از حمام و استخر گوشتان را خشك نكنيد:

يك متخصص گوش، گلو و بيني گفت: پس از حمام و استخر گوش خود را به ويژه با گوش پاك كن خشك نكنيد چرا كه خشك كردن گوش زمينه ابتلا به عفونت‌هاي قارچي كانال گوش خارجي را فراهم مي‌كند.

دكتر عليرضا مصباحي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: استفاده از گوش‌ پاك‌كن را براي تميز كردن گوش به هيچ عنوان توصيه نمي‌كنيم و تنها زماني مصرف گوش پاك‌كن توجيه‌پذير است كه قرار باشد دارويي مانند پماد در گوش استفاده شود.

اين جراح و متخصص بيماري‌هاي گوش، گلو و بيني تاكيد كرد: ‌گوش پس استخر و حمام نياز به خشك كردن ندارد و فردي كه پرده گوشش سالم است احتياج به فرو كردن پنبه در گوش و استفاده از گوش‌گير در حمام ندارد.

وي توصيه كرد: اگر افراد مستعد ابتلا به عفونت قارچي استخر بروند، مي‌توانند پس از خارج شدن از استخر از دور با سشوار گوش خود را خشك كنند و با نظر پزشك از قطره‌هايي كه خاصيت اسيدي دارند استفاده كنند در نتيجه لازم نيست از گوش‌پاك كن استفاده كنند چرا كه گوش پاك كن باعث از بين رفتن جرم گوش و قليايي شدن محيط آن مي‌شود علاوه بر آن موجب ايجاد زخم در گوش، از بين رفتن استخوانچه‌هاي گوش و حتي پارگي پرده گوش و كري برگشت‌ناپذير مي‌شود.

مصباحي افزود: عفونت‌هاي قارچي كانال گوش خارجي، عفونت‌هاي شايعي در فصل تابستان هستند و مهم‌ترين علت ابتلا به آن شنا كردن و شست‌و‌شوي مكرر كانال گوش است.

وي در ادامه گفت: جرم گوش به طور طبيعي در گوش وجود دارد و كانال گوش را اسيدي مي‌كند و مانع رشد قارچ در كانال گوش مي‌شود. اما زماني كه جرم در معرض آب قرار مي‌گيرد ph (ميزان اسيديته كانال خارجي گوش) به سمت قليايي شدن سوق پيدا مي‌كند در نتيجه محيط بسيار خوبي براي رشد قارچ‌ها فراهم مي‌شود چرا كه قارچ‌ها در محيط‌هاي گرم، مرطوب و قليايي بسيار خوب رشد مي‌كنند.

اين عضو آكادمي جراحان گوش، گلو و بيني آمريكا تصريح كرد: به طور طبيعي در كانال گوش همه افراد قارچ وجود دارد. گاهي اوقات بيماران به اشتباه كشت كانال گوش مي‌دهند و در اين آزمايش قارچ و ميكروب در گوش ديده مي‌شود اين در حالي است كه وجود اين عوامل در گوش، طبيعي است و تنها در صورت ايجاد علامت در بيمار، اقدامات درماني انجام مي‌شود.

وي درباره علايم عفونت‌هاي قارچي گوش گفت: نخستين علامت اين بيماري، خارش گوش است و در ادامه بيمار دچار درد بسيار شديد و ترشحات بيرنگ و آبكي از گوش مي‌شود و حتي ممكن است به تب و كاهش افت شنوايي مبتلا شود.

مصباحي افزود: متاسفانه مردم هنگام خارش گوش با جسمي نوك تيز، كانال گوش را مي‌خارانند و آن را تميز مي‌كنند به ويژه خانم‌ها براي اين كار از سنجاق مو استفاده مي‌كنند. در اين شرايط پوست كانال گوش زخم مي‌شود و قارچ زير پوست نفوذ مي‌كند و عفوني مي‌شود البته نخستين راه پيشگيري از ابتلا به عفونت قارچي تلاش در جهت قليايي نشدن محيط كانال گوش است.

وي با اشاره به عفونت قارچي مكرر گوش برخي كودكان، اظهار كرد: خيلي اوقات خانواده‌ها در مراجعه به پزشك مي‌گويند كه گوش كودكان آنان به طور مرتب عفونت مي‌كند. آنان معمولا به بهداشت فرزندانشان بيش از حد توجه مي‌كنند و حتي داخل حمام كانال گوش آنان را با صابون مي‌شويند اين در حالي است كه صابون باعث قليايي شدن كانال گوش و ايجاد زمينه ابتلا به عفونت‌ گوش مي‌شود. در اين شرايط به خانواده‌ها توصيه مي‌كنيم كه داخل كانال گوش كودك را نشويند.

مصباحي با بيان اينكه جرم گوش به طور طبيعي براي سلامت اين عضو ضرر ندارد، گفت: جرم بايد در حد طبيعي در گوش وجود داشته باشد چون ph گوش را اسيدي مي‌كند و مانع رشد بسياري از ميكروارگانيسم‌ها در گوش مي‌شود ولي در صورت افزايش بيش از حد ممكن است روي شنوايي تاثير منفي بگذارد و گاهي اوقات تا 40 درصد باعث كاهش شنوايي شود و محيط خوبي را براي رشد قارچ‌ها فراهم كند.

وي درباره تميز كردن جرم گوش اظهار كرد: دستورالعمل خاصي براي اين كار وجود ندارد، ممكن است يك فرد در طول عمر خود يك بار هم نياز به تميز كردن جرم گوش پيدا نكند اما فرد ديگري لازم باشد كه هر چند ماه يك بار اين كار را انجام دهد. بهترين روش، مراجعه دوره‌اي به پزشك متخصص است تا در صورت نياز، اقدام به انجام اين كار كند.

اين عضو آكادمي جراحان پلاستيك صورت و بيني اروپا افزود: برخي از افراد به غلط تصور مي‌كنند كه اگر كانال گوش يك بار جرم‌گيري شود، گوش به جرم‌گيري عادت مي‌كند، اين در حالي است كه ترشحات زياد گوش علت جرم‌گيري‌هاي دوره‌اي است.

مصباحي در پايان تاكيد كرد: لازم است پزشكان متبحر جرم گوش را تميز كنند چون اگر پزشك تخصص لازم را نداشته باشد ممكن است باعث آسيب ديدن گوش و دچار شدن بيمار به ناشنوايي‌هاي برگشت‌ناپذير شود.

منبع:عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *