دهان و دندانسلامتی

لکه های سفید دندان

لکه های سفید دندان

لکه های سفید روی دندان یا فلوروسیس (فلوئوروسیس) سطح اولیه پوسیدگی دندان هستند. در واقع، اولین چیزی که مشاهده می شود همین لکه های سفید هستند. همانطور که از اسم این لکه ها بر می آید، ظاهری سفید و غیرشفاف دارد. این لکه تا حدودی رنگ روشن تری نسبت به مینای دندانی که آنها را احاطه کرده دارند. از آنجایی که این لکه های سفید روی دندان ناشی از فرآیند پوسیدگی دندان هستند، آنها را می توانید در جایی که انباشت پلاک وجود دارد پیدا کنید. شکل گیری لکه سفید روی دندان مخصوصا برای بیمارانی مشکل ساز می شود که سیم های ارتودنسی سنتی را بر روی دندان های خود قرار داده اند. قرار دادن سیم ارتودنسی بر روی دندان باعث می شود که فرد به سختی بتواند به خوبی دندان های خود را تمیز کند.

در صورتی که پلاک دندان دور براکت ها (بخشی که مستقیما به دندان های فرد متصل شده است) انباشت شود، لکه های سفید روی دندان تشکیل می شوند. با وجود این که این تغییر رنگ ها سطح اولیه پوسیدگی دندان هستند، بخش زیادی از پیشگیری از پوسیدگی دندان به روش مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتبط است. در صورتی که سطح دندان در ناحیه ای که لکه سفید روی دندان تشکیل شده است یکپارچگی خود را از دست بدهد (زبر، حفره دار است یا حتی یک سوراخ دارد)، عموما ترمیم این ناحیه ضروری است. در صورتی که به ترمیم نیاز باشد، نوعی ماده پر کننده (آمالگام، باندینگ دندان) معمولا مورد استفاده قرار می گیرد.

علت

علت پوسیدگی دندان تشکیل یک لایه چسبنده اسیدی به نام پلاک بر روی دندان ها می باشد که باعث از بین رفتن سطح دندان ها می شود. دهان شما پر از باکتری است و با ترکیب این باکتری ها با ذرات ریز مواد غذایی و بزاق دهان امکان تشکیل پلاک بر روی دندان ها وجود دارد. هنگامی که شما غذاها یا نوشیدنی های دارای سطح بالای کربو هیدرات مصرف می کنند (به خصوص غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر) باکتری های موجود در پلاک، کربو هیدرات های موجود در مواد غذایی را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل می کنند و به این ترتیب بطور همزمان در دهان اسید ترشح می کنند که می تواند از جمله علل پوسیدگی دندان باشد.

تمیز کردن منظم دندان ها می تواند باعث پاک شدن دندان از پلاک ها در صورت ایجاد آنها شود، اما اگر شما به پلاک اجازه تشکیل بدهید، آنگاه فرآیند پوسیدگی دندان شما شروع خواهد شد. پلاک در ابتدا مینای دندان (لایه خارجی سخت یک دندان) را با از بین بردن مواد معدنی آن نرم می کند. با گذشت زمان، یک سوراخ کوچک به نام کرم خوردگی در سطح دندان ایجاد می شود که در نهایت این فرآیند می تواند باعث ایجاد درد دندان شود.

هنگامی که پوسیدگی در سطح مینای دندان تشکیل شد، پلاک و باکتری می تواند به عاج دندان (لایه نرم تر تشکیل شده از مواد شبیه استخوان در زیر مینای دندان) دسترسی پیدا کند. با توجه به اینکه عاج دندان نرم تر از لایه مینا است، با نفوذ پوسیدگی به عاج دندان سرعت گسترش آن افزایش پیدا می کند. در این حالت بدون درمان مناسب، پلاک و باکتری می تواند به پالپ دندان وارد شود (مرکز نرم دندان که حاوی اعصاب و رگ های خونی است). در این مرحله، اعصاب دندان در معرض باکتری ها قرار می گیرد و به این ترتیب پوسیدگی دندان شما بسیار دردناک می شود. علاوه بر این باکتری ها می توانند باعث عفونت بافت نرم پالپ دندان و تشکیل آبسه در محل شود.

خرابی دندان معمولاً در دندان های عقب دهان ایجاد می شود که به عنوان دندان های آسیاب یا دندان های پیش آسیاب شناخته می شوند. به خاطر اندازه و ظاهر این دندان ها، به سادگی امکان چسبیدن مواد غذایی به آنها و در فضای بین این دندان ها وجود دارد. علاوه بر این امکان تمیز کردن مناسب این دندان ها به سختی وجود دارد. به احتمال زیاد پوسیدگی دندان های جلو زمانی ایجاد می شود، که پوسیدگی ایجاد شده در سایر دندان ها به آنها سرایت پیدا کند.

منبع:سروش کلینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *