سلامتیسلامتی آقایان

از راه درست سیکس پک شوید…

اکثر مردان لاغراندام برای اینکه عضله‌ سازی کنند، وزنه‌های کافی بلند نمی‌کنند. این یکی از دلایلی است که وجود مربی‌ خصوصی یا یک حریف‌ تمرینی را الزامی می‌کند.

اگر از کودکی لاغر بوده‌اید، شاید نتوانید در عرصه پرورش‌اندام موفق شوید اما مطمئناً می‌توانید عضله‌سازی کنید. یک مزیت اندام شما این است که درصد چربی پایینی دارید و وقتی می‌خواهید عضله‌سازی کنید، بدنی کاملاً تفکیک شده و خط‌دار خواهید ساخت که مردان حجیم‌تر معمولاً حسرت آن را می‌خورند.

در زیر به 7 نکته‌ای که می‌تواند برای عضله‌سازی به شما کمک کند اشاره می‌کنیم:

مکمل‌های غذایی و تمرینی

شما می‌توانید به طور طبیعی مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از مواد غذایی تامین کنید. اما اگر بخواهید کمی به حجم بدن خود اضافه کنید و به‌ اندازه‌ای ورزش می‌کنید که از سوخت بدنتان استفاده می‌کند، نیاز به کمک گرفتن از مکمل‌‌های غذایی دارید.

برای بالا بردن مقدار کالری‌ها و پروتئین‌های مصرفی خود، مصرف پودر پروتئین اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر می‌خواهید دچار ناراحتی معده‌ای که معمولاً در اثر خوردن پودرهای پروتئین ایجاد می‌شود نشوید، هر پودر پروتئینی که به دستتان رسید را مصرف نکنید. سعی کنید نوعی را انتخاب کنید که فاقد سویا و ذرت اضافه، شیرین‌کننده مصنوعی و مواد کمکی گوارش مثل آنزیم‌های گوارشی و پروبیوتیک‌ها باشد.

سایر مکمل‌هایی که می‌تواند به افراد لاغراندام برای بالا بردن حجم عضلات کمک کند، عبارتند از:

کراتین : 0.3 گرم به ازای هر کیلوگرم به مدت 7-5 روز مصرف 5 گرم در روز

کارنیتین : 750 میلی‌گرم، 2000 میلی‌گرم در روز، در دو دوز

سیترولین : 8-6 گرم، 60-30 دقیقه قبل از تمرین

بتا آلانین : 5-2 گرم، 6-30 دقیقه قبل از تمرین

هیچ یک از این مکمل‌ها جایگزین تمرین سنگین و منظم نیست اما می‌تواند به بالا بردن نتیجه شما کمک کند.

مصرف پروتئین ها و حجیم کردن عضلات
مصرف خودسرانه پروتئین ها و مکمل های ورزشی در بسیاری از باشگاه ها رواج دارد اما در صورتی که در استفاده از این ترکیبات دقت کافی صورت نگیرد می تواند عوارض خطرناکی مانند فشار خون و آسیب به کلیه را به همراه داشته باشد.
متاسفانه در باشگاه های ورزشی و در بین مربیان عقاید و باورهای اشتباهی در مورد مصرف مواد غذایی و استفاده از مکمل ها و پروتئین ها وجود دارد که هیچ پایه و اساس علمی ندارند. برای مثال برخی از مربیان به ورزشکاران توصیه می کنند از آب، مواد شیرین یا مواد غذایی که نشاسته دارند استفاده نکنند. این یکی از باورهای اشتباه در بسیاری از باشگاه هاست و برخلاف تصور عموم این مواد باعث افزایش وزن بعد از ورزش کردن نمی شوند. در برخی از باشگاه ها به ورزشکاران توصیه می شود برای افزایش وزن از پروتئین ها استفاده کنند در حالی که این روش ها تاثیر زیادی بر تناسب اندام ندارد. در افرادی که دچار کمبود وزن هستند، مصرف یک قاشق غذاخوری پودرهای پروتئین می تواند مفید باشد اما مصرف بیش از حد آن ممکن است آسیب های جدی به بدن وارد کند.

غیرمجازها
این روزها استفاده از انواع هورمون های نیروزا میان جوانانی که تب داغ تناسب اندام و عضلانی شدن را در سر دارند رایج شده است. بعضی از این ورزشکاران که هم ورزشکار حرفه ای و هم مبتدی جزو آنها هستند، بدون توجه به عوارض هورمون ها و فقط برای رسیدن به هدف کاذبی که در سر دارند سلامتی شان را به خطر می اندازند.
بعید به نظر می رسد ورزشکار باشید و برای یک بار استفاده از این هورمون ها به شما پیشنهاد نشده یا اسم آنها در باشگاه ها به گوش تان نرسیده باشد. دانشمندان دریافته اند استروئیدهای آنابولیک می توانند رشد ماهیچه های اسکلتی را در جانوران آزمایشگاهی تقویت کنند. پس از این کشف، وزنه برداران و بدنسازان و سپس ورزشکاران سایر رشته های ورزشی از این ترکیبات استفاده کردند. به این ترتیب، استفاده نادرست از استروئیدها در میان ورزشکاران شایع شد.

منابع:سلامت نیوز-بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *