تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

حساسیت غذایی و علائم آن

هر سیزده نفر یک نفر به حساسیت غذایی مبتلا می‌باشد. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی با فیبر بالا و سرشار از ویتامین A ممکن است یک را ساده برای جلوگیری یا برگرداندن حساسیت غ‍ذایی باشد.

حساسیت غذایی نوعی پاسخ سیستم ایمنی بدن است که بدنبال مصرف یک ماده غذایی خاص ایجاد می شود که حتی مصرف مقدار خیلی کمی از غذاهای آلرژی زا باعث بروز علائمی مثل: مشکلات بلع، کهیر و ورم راه های تنفسی می شوند. حساسیت غذایی در برخی از افراد ممکن است باعث ظهور علائم بسیار شدید و یا پاسخ های بسیار خطرناک و کشنده ای موسوم به آنافیلاکسی (anaphylaxis) گردد.

تقریبا 6 تا 8 درصد بچه های زیر 3 سال و 4 درصد بزرگسالان حساسیت غذایی دارند. برخی از بچه ها این حساسیت را همزمان با بزرگتر شدن از دست خواهند داد (حتی اگر درمانی صورت نگیرد).

حساسیت غذایی به سادگی با مشکل متداول دیگری به نام عدم تحمل غذایی اشتباه گرفته می شود. در صورتیکه عدم تحمل غذایی مشکل کم اهمیت تری است که در آن سیستم ایمنی درگیر نمی شود.

علائم

ممکن است واکنش آلرژیک به غذاهای خاص برای بعضی از افراد قدری ناخوشایند(اما نه خیلی شدید) باشد و برای برخی دیگر خیلی وحشتناک و حتی برای حیات تهدیدآمیز باشد.

علائم  حساسیت در عرض چند دقیقه تا یک ساعت بعد از خوردن غذای ممنوعه ظهور می کنند.

اغلب علائم رایج آلرژی غذایی عبارت هستند از:

  •  سوزش دهان
  •  کهیر، خارش یا اگزما
  •  ورم لب ها، صورت، زبان و گلو یا بخش های دیگر بدن
  •  خس خس و گرفتگی بینی یا تنفس سخت
  •  درد شکمی، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ
  •  سرگیجه، گیجی و یا غش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *