غذاهای ضدالتهاب (2)

غذاها و نوشیدنی های ضد التهاب (2)

نكاتی در مورد عادات غذایی و كاهش التهاب

به طور كلی، اگر تصمیم دارید از مواد غذایی ضدالتهاب برای كاهش التهاب و درد ناشی از آن استفاده كنید سعی نمایید از موادغذایی تازه استفاده كنید و از مصرف مواد غذایی آماده، پرچرب و فرآوری شده اجتناب نمایید.

برای صبحانه بهتر است از جوپرك شده همراه با مغزگردو و انواع توت‌ها و همچنین یك فنجان سویا شیر استفاده شود.

میان‌وعده‌های خود را از میان انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، انواع مغزها و دانه‌ها انتخاب كنید و از مصرف انواع شیرینی‌ها و شكلات‌ها خودداری نمایید.

مصرف ماهی را افزایش دهید و از انواع گوشت‌های پرچرب و قرمز كمتر استفاده كنید.

از مصرف غذاهای سرخ‌شده و پرچرب خودداری نمایید.

از سبزیجات پخته و رنگی كه به رنگ‌های زرد، نارنجی و سبز (مانند انواع فلفل‌دلمه‌ای، هویج و …) هستند، بیشتر استفاده كنید.

روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. انواع آبمیوه‌های 100 درصد طبیعی و آب انواع سبزیجات، چای سبز و انواع دم‌كرده‌های گیاهی بسیار مناسبند.

با در نظر گرفتن میزان كالری مورد نیاز بدن در روز، سعی كنید به همان اندازه كه بدن به كالری نیاز دارد مواد غذایی مصرف نمایید و از مصرف بیش از حد موادغذایی خودداری كنید، زیرا رساندن كالری بیش از نیاز به بدن سبب افزایش وزن و چاقی می‌شود و چاقی خود یكی از عوامل تشدید‌كننده التهاب و درد می‌باشد، بنابراین با مدیریت كردن میزان كالری و كنترل وزن خود، التهاب و درد ناشی از آن كاهش می‌یابد.

كربوهیدرات‌ها و فیبر

كربوهیدرات مورد نیاز بدن خود را با مصرف انواع سبزیجات، میوه‌ها و غلات سبوسدار تامین كنید و تا جایی كه امكان دارد از نان‌های سبوسدار، و انواع ماكارونی كه از آرد سبوسدار تهیه شده باشد، استفاده كنید. غلات با سبوس كامل یكی از منابع بسیار خوب در تامین فیبر می‌باشند و رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند سبب كاهش التهابات شود.

از سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و همچنین انواع میوه‌های تازه بیشتر استفاده كنید. سعی نمایید در روز حداقل 5 نوبت میوه و سبزیجات مصرف كنید.

انواع سبزیجات به رنگ سبز و میوه‌ها از منابع غنی فیبر می‌باشند. انواع توت‌ها به‌ویژه توت‌فرنگی از آنجایی كه حاوی تركیبات ضدالتهاب مانند فیتوكمیكال‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها می‌باشند، از منابع غذایی بسیار مفید هستند. سیب و پیاز قرمز نیز دارای تركیبات ضدالتهاب قوی می‌باشند.

از غذاهای تشدید‌كننده التهاب دوری كنید

غذاهای تشدیدكننده التهاب سبب افزایش درد ناشی از التهاب شده و خطر ابتلا به بیماری مزمن را افزایش می‌دهند.

زیاده‌روی كردن در مصرف انواع غذاهای آماده و مصرف گوشت‌های پرچربی و همچنین مصرف قند و شكر می‌تواند منجر به افزایش التهاب در بدن شود. مواد غذایی حاوی چربی‌های ناسالم به‌ویژه چربی‌های ترانس و اشباع‌شده، و همچنین انواع گوشت‌های فرآوری شده، انواع غذاها و یا گوشت‌های آماده، هات داگ، سوسیس و كالباس كه دارای تركیبات مضری مانند نیتریت هستند می‌توانند التهابات را افزایش دهند و منجر به مزمن شدن بیماری گردند.

چربی‌های اشباع در مواد غذایی مانند گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ وجود دارند، بنابراین با مصرف این مواد غذایی علاوه بر اینكه انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن می‌رسانیم، چربی‌های ناسالم و اشباع‌شده را نیز وارد بدن خود می‌كنیم. این مواد غذایی همچنین حاوی اسیدهای چربی به نام آراشیدونیك اسید می‌باشند، در حالی كه مقادیر كمی از این اسید مورد نیاز بدن است و مصرف بیش از اندازه آن در رژیم غذایی می‌تواند سبب تشدید التهابات در بدن گردد.

بنابراین باید سعی شود از لبنیات كم‌چرب مانند پنیر و شیر كم‌چرب و همچنین گوشت بدون چربی استفاده گردد تا به كاهش التهابات در بدن كمك كنیم.

رژیم‌های غذایی حاوی قند و شكر زیاد نیز می‌توانند سبب تشدید التهاب، چاقی و بیماری‌های مزمن مانند دیابت شوند، بنابراین باید سعی شود از رژیم غذایی حاوی قند و شكر فراوان مانند انواع نوشابه‌های گازدار، شیرینی‌ها، آب‌نبات‌ها و سایر مواد قندی اجتناب گردد.

مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات به علت دارا بودن ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اكسیدان‌های طبیعی برای بدن بسیار مفید و ضروری است، اما برخی از سبزیجات مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی می‌توانند سبب تشدید دردهای ناشی از التهاب شوند.

منبع: زندگی آنلاین


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.